Annons

Bokehtest

Produkter
(logga in för att koppla)
lite bilder från bröllopet, alla med Nikkor 50/1,8G med bländre 1,8 till 3.5, visst ser man lite bakgrundsoskärpa på bilderna i varierad grad

Bilagor

• red7834-2-0042.jpg
    red7834-2-0042.jpg
    18.9 KB · Visningar: 368
  • 7834-5-0036.jpg
    7834-5-0036.jpg
    20.9 KB · Visningar: 363
  • 7834-5-0060.jpg
    7834-5-0060.jpg
    23 KB · Visningar: 366
  • 7834-5-0047.jpg
    7834-5-0047.jpg
    21.9 KB · Visningar: 367
Här gjorde jag en test med just det som tråden började med, dock med ett Nikkor 35/1,8, på den ena bilden så är fokus satt i blomman i förgrunden och på den andra är den satt på roserna längre bort, man ser hur fokusavståndet påverkar skärpedjupet och bakgrundsoskärpan

Bilagor

• 1,8n-8688.jpg
    1,8n-8688.jpg
    12.2 KB · Visningar: 359
  • 1,8l-8685.jpg
    1,8l-8685.jpg
    30.3 KB · Visningar: 361
Test1:
Med detta test ville jag få en suddig bakgrund oavsett hur nära jag står produkten.
http://steveng.se/bokeh

Steven, såg en sak som inte har med ämnet att göra. I din test 1 har du skakningsoskärpa så objektet är suddigt. Nu har du en Nikon så jag är inte säker på hur de hanterar A-läget men på min Canon så väljer kameran att förlänga slutartiderna upp till 1/focal length innan den går upp i ISO. När det händer får man så långa slutartider att man, speciellt utan stabilisator (IS) får skakningsoskärpa.
Bara ett tips.

Jag trodde jag skrev ungefär samma sak, fast kanske skulle skrivit synbart kortare skärpedjup.

Jag gissar att du är inne på samma missuppfattning om skärpedjup som väldigt många har, när de blandar ihop det med bokeh. Inte desto mindre är din slutsats fel.

Man kan kanske förstå det lite bättre när man ser det omvänt, och tittar på rymdvinkeln som bländaröppningen har sett ifrån motivet. Vid samma relativa bländaröppning och avbildningsskala, upptar bländaröppningen samma rymdvinkel sedd från motivet, oavsett brännvidd. Då blir också skärpedjupet samma, men här är det bra att komma ihåg definitionen av skärpedjup.

Skärpedjupet är det omfång av avstånd som upplevs som skarpt, dvs där spridningscirkeln är liten. Skärpedjupet säger ingenting om de oskarpa delarna av bilden, som är vad vi uttrycker med termen bokeh.

Bokeh missuppfattas också ibland, men kanske inte lika mycket. En del objektiv har väldigt trevlig och mjuk bokeh, medan andra har risig bokeh, med kanter som är mer eller mindre skarpa. Med teleobjektiv får man mer bokeh, eftersom de oskarpa elementen i bakgrunden är större. Mängden bokeh hänger alltså ihop med bländaröppningens storlek, avbildningsskalan i bakgrunden och dessutom med det relativa avståndet mellan det skarpa huvudmotivet och bakgrunden. Kvalitén av bokeh beror på objektivet. Formen på oskarpa fläckar som orsakas av små ljuspunkter avgörs av bländaröppningens form.

Gjorde för ett tag sedan en skärpedjupstest och brännviddstest.
Bild 1-4 är tagna med olika brännvidder där jag fick flytta på mig så att den vita tratten förblev exakt samma storleken på alla bilder utan att jag skulle behöva beskära.
Skärpedjupet är detsamma för samtliga då det är taget med med F:2.8 och att avbildningststorleken är samma.
Dock är bokeh och den upplevda bakgrundsoskärpan olika pga brännvidderna.

Bild 5-8 är taget med 50mm och där varierade jag istället bländaren från 1.4 till 5.6.
Dessa har också samma avbildningsstorlek som bild 1-4.

Alla bilder är obeskurna för en rättvis bedömning.

https://dl.dropbox.com/u/3697094/Brännviddstest och bländartest.zip

/Stefan

...

Personligen så fotar jag helst porträtt med så lång brännvid som möjligt. Tycker det blir bättre perspektiv och bättre bakgrundsoskärpa med de långa. Tar mängder av porträtt i det fria med 600 mm. 70-200 på FF är en bra brännvidd både i studio och i det fria. Men de flesta objektiv duger bara de inte är så korta att man måste gå så nära modellen att perspektivförvrängning blir något att ta hänsyn till. Knivskärpa är ju inget man eftersträvar vid porträtt. Det handlar huvudsakligen om att bli "expert" på den utrustning man har. Sedan är det kul med "högklassiga" prylar, om man har råd, men absolut inte nödvändigt.
När det gäller bouqueten så är det bra med många rundade lameller i bländaren så att det bildas ett så cirkulärt hål som möjligt. Men har man inte det får man välja bakgrund därefter.

Eller varför inte använda ett Sigma 800 mm?

Kolla in denna (numera gamla) Fstoppersvideo: https://www.youtube.com/watch?v=ebz6Kow-ywc&feature=g-user-u

/Roger

Ett trick för att få kort skärpedjup med ett visst avstånd till objektet och med ett kort tele är att ta flera bilder och sedan låta ett bildbehandlingsprogram sy ihop dessa bilder. Man får då ett mer vidvinkligt resultat och samtidigt fin bakgrundsoskärpa. Metoden kallas ibland Brenizer-metoden efter en New York-baserad bröllopsfotograf som ofta använder den. Förmodligen har han inte uppfunnit metoden, men på hans foto-blogg finns flera bra exempel och även en instruktion:

http://www.ryanbrenizer.com/2011/05/brenizer-method-instructions/

https://plus.google.com/u/0/photos/110492963926129353210/albums/5642588167921700753

Ett trick för att få kort skärpedjup med ett visst avstånd till objektet och med ett kort tele är att ta flera bilder och sedan låta ett bildbehandlingsprogram sy ihop dessa bilder. Man får då ett mer vidvinkligt resultat och samtidigt fin bakgrundsoskärpa. Metoden kallas ibland Brenizer-metoden efter en New York-baserad bröllopsfotograf som ofta använder den. Förmodligen har han inte uppfunnit metoden, men på hans foto-blogg finns flera bra exempel och även en instruktion:

http://www.ryanbrenizer.com/2011/05/brenizer-method-instructions/

https://plus.google.com/u/0/photos/110492963926129353210/albums/5642588167921700753

Blev kär i hans bilder. Det är verkligen min stil. Ska läsa mer om den metoden : )

Nu sitter jag bara och tänker högt, det är också tidigt så vi ser om det kan bli något. Säg att man tar en bild på brudparet med f/5,6 och med fokus ställt på paret och sedan tar man en bild med f,8 med fokus ställt på närgräns. Sedan gör man en ihopslagning av dessa bilder, vissa justering i tex storlk måste kanske göras för att olika avståndsinställningar kn ge olika förstorningsgrader

Nu sitter jag bara och tänker högt, det är också tidigt så vi ser om det kan bli något. Säg att man tar en bild på brudparet med f/5,6 och med fokus ställt på paret och sedan tar man en bild med f,8 med fokus ställt på närgräns. Sedan gör man en ihopslagning av dessa bilder, vissa justering i tex storlk måste kanske göras för att olika avståndsinställningar kn ge olika förstorningsgrader

Du tänkte inte högt. Du läste mina tankar som jag hade i fredags och genomförde.
Det blir inte jättebra att ta närgränsen, men man kan fokusera om och ta lite närmare och sedan maska.
Jag tog ett foto på mig själv och satte fokus, sen tog jag ett foto utan mig själv där jag fokuserade på närgränsen och slog sedan ihop bilderna i photoshop.

Såg nästan inklistrat ut så jag hade sänkte opaciteten en aning. Men nästa gång ska jag göra det med inte så mkt ur fokus. ska även testa Brenizereffekten.

/Stefan

När regnet lagt sig så ska jag testa båda metoderna. Såg också att alla tryckningar på ipad inte kom med, det ska så klart vara f/1,8 i andra bilden för att få bästa bokeh/oskärpa

Om Ni gör tester skriv gärna hur det gick. Alltid kul o veta om det funkar. Ska också testa när jag får tid. Förste man sim gör testet får skapa en tråd som typ heter "Brenizereffekten".

Det är ju bara ett specialfall av panorama. Det finns många trådar om det redan :)

Finns nog ingen på fotosidan.se och jag tycker inte att det är "bara". Det är en väldigt speciell form, Det handlar inte om panorama egentligen utan en teknik för att få fram en bokeh är omöjlig att få annars.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar