Graal skrev:
Reciprocitétsavvikelse vid filmfotografering kan även uppstå vid mycket korta slutartider, t.ex vetenskaplig fotografering.
Precis, dock så beror det på en annan princip, att silverkristallerna inte hinner "tillgodogöra" sig ljuset som kommer. Korta tider innebär ju att det är väldigt mycket ljus/energi som kommer under en väldigt kort tid. Därför valde jag först att inte ta upp det i sammanhanget med nattfoto/långa exponeringstider. Men du har helt rätt i att reciprocitetsavvikelsen finns även i denna ände av tidsskalan och det är egentligen rätt att nämna även det fallet för att vara komplett. Tack för påpekandet.
Lyckligtvis så är botemedlet, som du sagt, detsamma som i fallet med långa slutartider, man får öka tiden.
Hur digitala sensorer reagerar på extrem korta slutartider kanske någon annan vet?
De digitala systemkamerorna har inte så extremkorta slutartider (beror på hur man ser på det så klart), de ligger väl kring 1/4000 till 1/8000 s även om jag antar att det finns andra digitala kameror som kan uppnå snabbare slutartider.
Så vitt jag vet så är det inga större problem med dessa snabba slutartider och digitala sensorer.
På D70 där den mekaniska slutaren är öppen under längre tid och sensorn slås på och av elektroniskt för korta tider har jag hört folk säga att man kan få lite ojämn exponering över sensorytan, men det är inget stort problem och jag har inte upplevt det då jag inte råkat på så starkt ljus så ofta.
Jag antar att det skulle kunna ha sitt ursprung i att sensorn inte stängs av exakt samtidigt över hela ytan utan det tar en (mycket kort) tid innan hela hinner stängas av, från kant till kant, men det är en gissning från vad jag läst i forum om ämnet. Har de rent mekaniska slutare för alla tider så kan jag inte se att detta skulle vara ett problem.
"Spillet" som silverkristallerna drabbas av har jag inte hört ha någon motsvarighet hos sensorernas fotositer. Tror att de klarar av att "suga upp" det ljus som faller in i dem.
När slutartiderna blir ännu snabbare vet jag inte hur man gör faktiskt, är också lite nyfiken på detta. De läroböcker jag har på området om detta är från före digitaleran så om någon kan så är jag idel öra.