Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nakenfoto - vilken typ av kamera ska jag köpa ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nakenfoto

Ny medlem
Hej jag och min flickvän fotar varandra mycket nakna så det är ju ofta inomhus
så jag skulle vilja köpa en digital kamera som
-klarar att man går mycket nära
-att den klarar röda ögon bra
-att den klarar dålig belysning inomhus
-att den ska vara ganska liten och lätt att använda, vad ska jag köpa för digital kamera ?

Har kollat på följande eller finns det bättre ?
Canon PowerShot S50
Canon PowerShot S1 IS
Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom
Canon PowerShot A80

kan man lita på sidan cyberfoto.se som rekommenderade dessa kameror ?


sedan ska jag köpa en bärbar media som vi kan ha med oss när vi åker utomlands och fotar och för över fotona efter varje dag
vilken modell ska vi köpa ?
Köpte tidningen Digital Foto när de hade test men det gav inget riktigt svar vad som var bäst

kan man ha en sådan här kamera på en strand eller är dom känaliga ?
mvh
Tom
 
Hej

På den sista frågan, lagringsmeda för backup, har jag provat och ägt flera och Tripper från www.zebramedia.biz är den bästa jag provat hittentills.

För de blider du pratar om så tror jag du skal tänka till om ni kommer vidare, då bör kamerna ha möjlighet till extern blixt av flera anledningar:

1. Röda ögon beror på att blixten sitter nära objektivet

2. Finart brukar vara en naturligt steg, då vill man ha skuggor o konturer, snarare än väl upplyst modell. Då brävs oftast att belysningen kommer från adra håll än kamerans placering.


Roine
 
nakenfoto skrev:
kan man ha en sådan här kamera på en strand eller är dom känaliga ?
mvh
Tom

Det beror väl på hur du behandlar kameran då du är på stranden, dessa kameror är nog inte kännsligare än någon annan.
Ska du byta minneskort, batterier etc. så bör du väl inte göra det på det "sandigaste" stället.

Jag har haft alla mina kmeror på stranden och dom funkar som vanligt.

Sunt förnuft helt enkelt

// Jonas
 
Jag har en Olympus Camedia C-720 Ultrazoom

Jag har en Olympus Camedia C-720 Ultrazoom och är hitills helt nöjd med den.
Jag hade inte råd med någon större kamera som jag helst ville ha men blev verkligen överaskad hur bra bilderna blev.
Jag har provat papperskopior a4 från den och dom blev verkligen bra.
Men vinner jag några pengar ska jag köpa mig en systemkamera digital men tills dess är det denna jag kommer att använda :)
Nackdelen är dock att det inte finns någon blixtuttag på den bara den interna blixten.
Men den klarar det mesta inomhus ändå men jag skulle vilja ha en extra slav blixt vid vissa tillfällen.
c-750 kanske har det ......

Micke
 
Nu vet jag inte riktigt i vilken prisklass ovan nämda kameror befinner sig i eller dess prestenda. Men om du ska fotografera inomhus så skulle jag föreslå att du tar en kameran som har någorlunda vidvinkel, typ minoltas dimage kameror där flera av dem går ner till 28mm.

Blir förvisso konstiga perspektiv men det går oftast att rädda i datorn med lite övning.

Mvh
Maverick
 
nakenfoto skrev:
Hej jag och min flickvän fotar varandra mycket nakna så det är ju ofta inomhus
så jag skulle vilja köpa en digital kamera som
-klarar att man går mycket nära
-att den klarar röda ögon bra
-att den klarar dålig belysning inomhus
-att den ska vara ganska liten och lätt att använda, vad ska jag köpa för digital kamera ?

Har kollat på följande eller finns det bättre ?
Canon PowerShot S50
Canon PowerShot S1 IS
Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom
Canon PowerShot A80

kan man lita på sidan cyberfoto.se som rekommenderade dessa kameror ?


sedan ska jag köpa en bärbar media som vi kan ha med oss när vi åker utomlands och fotar och för över fotona efter varje dag
vilken modell ska vi köpa ?
Köpte tidningen Digital Foto när de hade test men det gav inget riktigt svar vad som var bäst

kan man ha en sådan här kamera på en strand eller är dom känaliga ?
mvh
Tom

Min erfenhet är att det inte spelar någon direkt roll vilken kamera du har när du fotograferar naken. Det är snanare din nakenhet som väcker uppmärksamhet och då i synnerhet i stadsmiljö.
 
C-750 har svårt för fokus i mörker

Jag har en C-750 som jag tyvärr noterat har oerhört svårt att fokusera inomhus, dvs där det inte finns ljus tillräckligt. Att aktivera blixten hjälper inte heller till för att kunna fokusera. Detta är oerhört störande. Min kompis som också har samma modell instämmer.

Detta gör att jag i stort sett bara har den som "utomhuskamera". I dagsljus fokuserar den som vilken annan kamera som helst.

När väl rätt fokus är inställt tar den toppenbilder.

MEN, hade jag haft möjlighet att byta ut den hade jag gjort det på studs.

Beskviken att man inte blir tipsad om kamerans fokuseringsproblem vid olika recensioner. Jag letade nämligen verkligen efter en bra kamera och läste ett par recensioner om C-750 som lovordades. Tyvärr nämdes inget om fokuseringsproblematiken inomhus !
 
Re: Re: Nakenfoto - vilken typ av kamera ska jag köpa ?

RolandM skrev:
Min erfenhet är att det inte spelar någon direkt roll vilken kamera du har när du fotograferar naken. Det är snanare din nakenhet som väcker uppmärksamhet och då i synnerhet i stadsmiljö.

Din erfarenhet....Hmmmm. Berätta mer....
 
Jag är tacksam för era svar för det är en djungel därute att köpa kamera men prismässigt så får den väl kosta 4-10.000kr
men den ska vara användarvänlig och vad är det för batterier som finns på en digital kamera ?

Det ska ju vara en som man inte måste köpa nya batterier till hela tiden

finns det något bra test där man ser många kameror som det verkar nu så är det lite tester här och där tycker jag men svårt att hitta ett där man kan se många olika och få reda på vilka som är bäst ?


Tack på förhand
mvh
Tom
 
Nä, riktigt så illa blir det inte. Igentligen skrev jag fel eftersom det inte är perspektivet som blir fel utan att det uppstår något som kallas perspektivförvrängning.

Enkelt uttryckt så innebär det att de kroppsdelar som är närmast kameran blir oproportionellt stora och det ser riktigt konstigt ut.

Men det går som sagt att rädda i datorn efter lite övning. Det typiska är att försöka foto någon som ligger på sängen. Man hamnar som fotograf alldeles för nära och det som är närmast kameran blir jättestort och det i bakgrunden blir litet. Kan även bli på sittande personer där underbenen blir lika stora som kroppen osv...

Mvh
Maverick
 
Så c-750 har problem med inomhusfoton? Antar att detsamma gäller c-760/c-765 också isf? Har inte fått klart för mig om de har någon typ av af-belysning eller inte.

Valen är iaf nere på S1 eller c-765 nu, S1 saknar ju af-belysning och livehistogram och är väl något långsammare än c-765, c-765 å sin sida har ingen bildstabilisator och använder xdkort. c-765 är billigare vilket löser prisskillnaden på kort sålänge man inte vill filma (för en microdrive är ju bra mycket billigare än stort xd-kort).
Men vilket jag bör välja vet jag inte. Att man saknar bildstabilisator kan man väl lösa med ett stativ eller genom att hålla kameran emot något annat föremål, men de dyrare minneskorten är ju svårare att lösa. Hatar att det inte finns något givet val, blir säkert en S1 IS ändå och en massa ångest efteråt :(

Har även övervägt s7000 men den skall ju ha en del brus, tekniskt mer avancerad men skippade den. Saknas bara att jag bestämmer mig.

A80 kanske fungerar, mycket kamera för pengarna men du får bara 3x zoom, s50 skulle jag inte köpa då det börjar dyka upp så många andra kameror med likvärdig eller bättre prestanda, kika istället på exempelvis olympus c-60.

Om du verkligen kan tänka dig att gå så högt upp som 10.000 kanske du skulle överväga Minolta Dimage A1 och A2? Verkar ju vara finfina kameror båda två som "är mer kamera", tyvärr för dyra för min del.

(A80 kostar 3100, c-765 3700, s1 is 4500, s7000 4800, a1 runt 6300 och a2 runt 8500).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.