Raid 1 eller inte?
I en Raid 1 figuration så speglas två diskar, och en är aktiv och den andra är passiv, det betyder i praktiken att du skriver till den ena disken och det då kopieras då filerna från den första disken till den andra disken, som är en en identisk disk av den första.
Så om filsystemet pajar på en av diskarna så har den andra disken filerna kvar. det är just det raid 1 är till för... Där i mot som du säger raderar du en fil så raderas den ju på den andra med.
Raid 1 är för att ha säkrat upp om ena disken pajar tex om filsystemet havererar så tar du ut den in med en ny och då kopierar den hela disken tillbaka filerna till den nya disken...
Så bra för kritiska system som system disk och om man inte kan ha systemet nere under en längre tid tex.
Där i mot är det inte ett substitut för backup. Som redan konstaterats.
Raid 0 Striping ökar där i mot skriv och läs hastigheten på diskarna tack vare att du satt i hop två diskar till en stor enhet, och man skriver då 50% av filen på ena disken och resterande 50% på andra disken. så teoretiskt skulle det bli dubbelt så snabbt, men det begränsas ju av tex USB eller Firewireporten du kör dina externa i. Ja om du inte har en Extern Sata port som klarar lite hastigheter.
Men dör en disk så förlorar du då allt så där är en backup ännu viktigare
För att få bästa säkerhet prestanda så är det raid 5 där man har minst 3st hårddiskar som skriver 33% av filen på varje disk och om en disk går sönder kan man med hjälp av datan på dom andra två diskarna återskapa den trasiga diskens data snabbt och enkelt, men dör två diskar så är det kört. Du får då även bättre skriv och läshastighet med detta system.
Det finns fina externa hårddisk kabinett idag för en okej peng som klarar raid 5 och mera som man kan köra via nätverket. Men jag skulle inte heller köra detta utan en backup.
Så är du inte ute efter bättre hastighet och kan va utan dina filer under den tid det tar att skriva tillbaka dom från en backup så är nog raid lösningen bara en belastning och kostnad för dig.
Satsa hellre på ett bra externt kabinett som du kan köra via nätverket (gigabit) och så en backup på det så kommer du nog va nöjd.
Se bara till att använda 3½tums diskar med en rotations hastighet på 7200rpm då får du bästa pris/prestanda än på 2½tums diskar och 7200rpm annars kan det nog kännas lite slött om du jobbar med större filer eller film.
Hoppas mitt långa men uttömmande svar gett dig lite info att gå på. en del va redan sagt i inlägget, men jag samla allt i mitt inlägg ändå