Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

extern lagring av bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det finns ingen mapp med frågetecken på? Den externa disken syns inte i menyn.
Så läget nu är att LR är öppnat från lrcat på den interna disken. Men den hittar inte bilderna så LR är tomt. På min förra skärmdump så syns det att det bara är interna som visas. Därav att jag trodde att jag kunde klicka på +-tecknet för att fram mappen med alla undermappar o som ligger på externa.

Men på din lilla bild så ser det ut som om LR hittar 104nånting bilder som alla ligger under Lightroom-mappen. Är det inte så du har det? Har du bilder/katalog både på intern och extern disk nu?
 
Nu råder det begreppsförvirring.

Magnus råd om att alltid flytta fileran innifrån Lightroom är bra. Då blir det nästan alltid rätt.

Vid flytt av stora mängder bilder så kommer dock detta ta ganska lång tid eftersom databasen kommer uppdateras tusentals gånger - vid varje filflytt.

Därför KAN man göra så att man flyttar bilderna utanför Lightroom. Vad som då händer är att när man öppnar Lightroom efter flytten så kommer mapparna och bilderna vara markerade med ett frågetecken som indikerar att LR "tappat bort" bildfilen. Då kan man välja att "koppla ihop" det hela inne i LR.

Jag tycker det låter lite märkligt när TS talar om CCC och kloning. Jag har inte Mac så jag vet inte vad det innebär men om det är så att filerna KLONATS till den nya disken så finns de ju på båda diskarna! Detta innebär ju att referenserna i lrcat-filen kommer att fortsätta att peka på filerna på C-disken! Hade jag gjort detta i Windows hade jag FLYTTAT filerna.

Nåväl, om jag fattat det rätt och du verkligen har klonat så borde väl följande funka:

1) Byt namn på mappen på C-disken som innehåller dina bildfiler

2) Starta LR genom att dubbelklicka lrcat-filen som ligger på C-disken

3) Du bör då få frågetecken - koppla då mapparna till mapparna på den nya externa disken.

Då bör allt vara som du vill ha det, katalogfilen på intern disk, bildfilerna på extern disk.

DU SKALL INTE IMPORTERA NÅGRA FILER IGEN!


Klonade alltså över alla bilderna till externa. LR hittade bilderna på en gång, vilket kanske berodde på att katalogen också klonades över?

När jag såg att LR hittat rätt så raderade jag nämnda filer på interna disken. De användes ju inte längre.

Och nu hade allt kunnat vara frid och fröjd. Så framkallade jag några bilder och redigerade med penseln o lite övertoningsfilter o sånt där. Och det var så himla segt. Så då var min tanke att det berodde på att katalogen låg på externa istället för i interna som ju är snabbare.

Så då borde det kunna gå att göra samma manöver igen med CCC (Carbon Copy Cloner) och klona över katalogen till interna igen. Men alltså inte bilderna.

Så visst har du rätt i att jag hade kunnat gjort så som du föreslår, om jag nu inte hade raderat de ursprungliga filerna och nu enbart har de klonade kvar och som är identiskt lika de originalfiler som raderades.
 
Klonade alltså över alla bilderna till externa. LR hittade bilderna på en gång, vilket kanske berodde på att katalogen också klonades över?
Nej, jag tror inte Lightroom är såpass "smart" att den uppdaterar sökvägar av sig själv.
När jag såg att LR hittat rätt så raderade jag nämnda filer på interna disken. De användes ju inte längre.
Nej, men de gjorde ingen skada där de låg, mitt råd är att låta det gamla ligga tills man det att det nya fungerar.

Så då borde det kunna gå att göra samma manöver igen med CCC (Carbon Copy Cloner) och klona över katalogen till interna igen. Men alltså inte bilderna.
Du behöver inte klona katalogen, räcker att kopiera den i Finder, ta med tillhörande filer bara.
Sedan öppnar du den katalogen och letar efter din mapp med bilder under "Mappar" t.v. i Biblioteksmodulen. Antingen finns den där och allt är som det ska, eller så har den ett frågetecken på sig.

Tilägg: hur stor plats på den externa tar din bildkatalog?
 
Nej, jag tror inte Lightroom är såpass "smart" att den uppdaterar sökvägar av sig själv.

Nej, men de gjorde ingen skada där de låg, mitt råd är att låta det gamla ligga tills man det att det nya fungerar.


Du behöver inte klona katalogen, räcker att kopiera den i Finder, ta med tillhörande filer bara.
Sedan öppnar du den katalogen och letar efter din mapp med bilder under "Mappar" t.v. i Biblioteksmodulen. Antingen finns den där och allt är som det ska, eller så har den ett frågetecken på sig.

Tilägg: hur stor plats på den externa tar din bildkatalog?

Okej, ja det var nog överambitiöst att använda CCC. Men nu har jag löst det. Klonade över :) hela bildfilsrasket till interna disken igen. Så att LR kunde hitta dem, vilket det gjorde med automatik.

Så nu är allt frid o fröjd igen :) Eller nja, inte riktigt.
För grejen var ju att jag skulle ha bilderna externt för att avlasta datorn, men nu vet jag inte om jag törs laborera mera och ännu en gång lägga över dem och då utan lrcat-filen.

Hade det inte räckt att uppgradera den gamla disken på 250 GB till en ny 1 TB SSD?

ja, förmodligen har du helt rätt i det, och löser jag det så. då kan jag använda den nyinköpta externa disken till extra backup-lösning, utöver de två diskar som backupar nu samt den säkerhetskopiering som TC har via TM. En sådan extrabackup behöver ju inte vara ansluten vid datorn och köras schemalagt, utan kan ju förvaras utanför huset någonstans, som en extra säkerhet om något händer. (fast jag vet inte om jag orkar med en sådan lösning i längden)

En SSD på 1 TB är ju inte dumt förståsl, exv den här https://www.netonnet.se/art/kompone...a5tum/samsung-850-evo-series-1tb/212542.8993/

Får ta fram sparbössan igen... :)
 
Du kan säkert få sålt den (här eller på Blocket), och fylla på sparbössan.

Jag hade gjort ett litet test om jag var i dina skor, ta 10 bilder med kameran och importera till den externa SSDn (mha Lightroom). Sen kan du prova om det fungerar, hastighetsmässigt.
Eller så stänger du av Lightroom, kopierar din bildmapp till den externa, därefter högerklickar du på din bildmapp i Lightroom och väljer Uppdatera bildmapp och väljer din bildmapp på den externa.

Dock har du en äldre (men fin) dator som endast har USB2 portar. För att verkligen kunna nyttja en extern SSD krävs USB3.
 
Så nu är allt frid o fröjd igen :) Eller nja, inte riktigt.
För grejen var ju att jag skulle ha bilderna externt för att avlasta datorn, men nu vet jag inte om jag törs laborera mera och ännu en gång lägga över dem och då utan lrcat-filen.

Bra

Men ge inte upp.Det du vill uppnå är en vanlig setup så det går.

Gör då som Magnus föreslog - flytta filerna inne i Lightroom med "dra & släpp"

Se till att den externa USB-disken syns i Lightrroom. jag minns inte riktigt hur man gör detta på enklaste vis, men om du lägger bara en bilf-fil på den disken så kan du importera den och så kommer disken att synas inne i LR. Och du kan då göra allt inifrån LR, skapa mappar, flytta osv.
 
Hon funderar på en 1TB intern ja. Du har säkert rätt, men jag syftade på externa anslutningar, att hon med endast USB2 inte skulle kunna nyttja sin externa SSD till fullo.

kör med thunderbolt som det ju finns en port för, jämte FW-porten, som ju faktiskt nog är snabbare än USB3 om jag inte missminner mig.

Däremot så gick jag ut med fel info om externa disken från första början här i tråden. Jag skrev att det var en SSD-disk extern, men jag måste ha haft knäck i kolan när jag skrev det. För det är en vanlig extern disk, en 2TB My Passport Pro. Och det är ju en himla skillnad.

Fixade till allting, som sagt var, så nu ligger bilderna i datorn igen. Och jag fortsatte att redigera bild. Min upplevelse var att det absolut inte kändes snabbare nu när allt låg i datorn.

I den sitter en Samsung 840 EVO 250 GB o som är flera år gammal och nu har jag inte jämfört de olika modellerna av SSD-diskar men kanske kan det vara så att 850-serien är snabbare? För isåfall vore det värt att byta till en sådan o på 1 TB.

'har alltså en MBP 17 tum tidig 2011, på 2,2 GHz Intel Core i7. så den borde ju vara rapp. Laddade nyligen ner Firmware för SSD-disken.

Men det var verkligen seeeegt när jag klonade bort en del skräp på en bild
 
Bra

Men ge inte upp.Det du vill uppnå är en vanlig setup så det går.

Gör då som Magnus föreslog - flytta filerna inne i Lightroom med "dra & släpp"

Se till att den externa USB-disken syns i Lightrroom. jag minns inte riktigt hur man gör detta på enklaste vis, men om du lägger bara en bilf-fil på den disken så kan du importera den och så kommer disken att synas inne i LR. Och du kan då göra allt inifrån LR, skapa mappar, flytta osv.

Tack tack, dra å släpp var det ju... och inget annat sätt som kan strula till det.

För med min TB-anslutning så borde det inte vara något problem att ha bilderna externt, det borde vara försumbart segare att nå bilderna i LR då
 
kör med thunderbolt som det ju finns en port för, jämte FW-porten, som ju faktiskt nog är snabbare än USB3 om jag inte missminner mig.

I den sitter en Samsung 840 EVO 250 GB o som är flera år gammal och nu har jag inte jämfört de olika modellerna av SSD-diskar men kanske kan det vara så att 850-serien är snabbare? För isåfall vore det värt att byta till en sådan o på 1 TB.

Har själv en WD Studio med FW800 kopplad till min PC som backup. Inte lika snabbt som USB 3, men för snurrdiskar duger FW800 fortfarande.

Prestandamässigt tror jag inte att du kommer märka så stor skillnad på en 840 och en nyare 850.
För att köra dubbla diskar i Macen behöver du skaffa en vagga som skruvas fast där DVD-spelaren sitter vanligtvis. Bara vaggan och kontakten brukar kosta 1000 kronor. En extra disk laddar ur batteriet snabbare, så jag tycker argumenten är starka för en ny större disk om du vill ha bra prestanda.
 
Precis, ts skrev tidigt att hon köpt en extern SSD med TB (Thunderbolt) anslutning.

Ja, ber om ursäkt för förvirringen. Hängde upp mig på att det gick långsamt trots SSD. Finns ju inte heller någon extern SSD med TB kontakt.


I den sitter en Samsung 840 EVO 250 GB o som är flera år gammal och nu har jag inte jämfört de olika modellerna av SSD-diskar men kanske kan det vara så att 850-serien är snabbare? För isåfall vore det värt att byta till en sådan o på 1 TB.

'har alltså en MBP 17 tum tidig 2011, på 2,2 GHz Intel Core i7. så den borde ju vara rapp. Laddade nyligen ner Firmware för SSD-disken.

Men det var verkligen seeeegt när jag klonade bort en del skräp på en bild

850 eller 840 gör ingen märkbar skillnad. Och hur klonverktyget upplevs har inget med lagringsprestanda att göra, det är jobb för processorn. Snabba diskar märks när du läser/skriver till disk, tex vid bläddring, sökning, import.
 
Har själv en WD Studio med FW800 kopplad till min PC som backup. Inte lika snabbt som USB 3, men för snurrdiskar duger FW800 fortfarande.

Prestandamässigt tror jag inte att du kommer märka så stor skillnad på en 840 och en nyare 850.
För att köra dubbla diskar i Macen behöver du skaffa en vagga som skruvas fast där DVD-spelaren sitter vanligtvis. Bara vaggan och kontakten brukar kosta 1000 kronor. En extra disk laddar ur batteriet snabbare, så jag tycker argumenten är starka för en ny större disk om du vill ha bra prestanda.

Näe, under hundralappen får man en hd-caddy för. Kör själv SSD+HD i en 2011 MBP, och inte märker jag av mindre batteritid. Självklart är det mindre, men inte i den omfattningen att jag märker av det.

I slutändan undrar jag hur mycket SSD/HD påverkar för Lightroomarbete vad gäller bildlagring.
Man måste ju ha tid över till att lyfta på kaffemuggen emellanåt :)
 
Bra

Men ge inte upp.Det du vill uppnå är en vanlig setup så det går.

Gör då som Magnus föreslog - flytta filerna inne i Lightroom med "dra & släpp"

Se till att den externa USB-disken syns i Lightrroom. jag minns inte riktigt hur man gör detta på enklaste vis, men om du lägger bara en bilf-fil på den disken så kan du importera den och så kommer disken att synas inne i LR. Och du kan då göra allt inifrån LR, skapa mappar, flytta osv.

En sista fråga, hoppas jag iaf. Flyttar nu över filerna med dra o släpp. Då kommer det upp en fråga, se dump.
Innebär det alltså att jag inte kan backa en redigering och ev återställa bilden?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-01-21 kl. 20.17.28.png
    Skärmavbild 2016-01-21 kl. 20.17.28.png
    27.1 KB · Visningar: 10
En sista fråga, hoppas jag iaf. Flyttar nu över filerna med dra o släpp. Då kommer det upp en fråga, se dump.
Innebär det alltså att jag inte kan backa en redigering och ev återställa bilden?

Jag kör engelsk version. Mitt meddelande är liknande men inte riktig det samma. Jag håller med om att det är kryptiskt men jag tror det handlar om att du inte kan ångra ändringar av flytten med ångra funktionen (man måste i så fall dra tillbaka).

jag testade själv nu, det går att fixa med redigeringar, backa, göra om, göra reset - precis som vanligt.

Testa själv med en mapp först så att de funkar som du vill.

PS: jag har flyttat filer hundratals gånger med dra-och-släpp och aldrig haft några problem så det bör vara helt lugnt.
 
Men det var verkligen seeeegt när jag klonade bort en del skräp på en bild

Som påpekats är diskprestanda inte så avgörande vid redigeringen.

Det handlar mest om processorn men också internminnet. LR "käkar" minne (åtminstone på Windows) och ju mer man har desto bättre.

Hur mycket har du?

Minimum 8GB tycker jag, gärna det dubbla eller mer!
 
Jag kör engelsk version. Mitt meddelande är liknande men inte riktig det samma. Jag håller med om att det är kryptiskt men jag tror det handlar om att du inte kan ångra ändringar av flytten med ångra funktionen (man måste i så fall dra tillbaka).

jag testade själv nu, det går att fixa med redigeringar, backa, göra om, göra reset - precis som vanligt.

Testa själv med en mapp först så att de funkar som du vill.

Frågan om att man inte kan göra ångra flytten brukar komma upp när man flyttar filer mellan mapparna, men nu frågade den annorlunda. Men istället för att testa så frågar jag här, men beror nog på att jag börjar på bli lite stressat nervös med det jag håller på med nu.

Men det gick bra att återställa eller redigera om felaktigt gjorda grejer på en bild.

Puh! Då törs jag flytta den rasket med bilder, även där jag vill kunna peta med nån bild som inte blev bra.

P.S 250GB är inte mkt när det kommer till bilder o min dator skriker efter avlastning just nu, och det är nog därför den segar. så jag kör rensningar jämte bildflyttar just nu.
 
Som påpekats är diskprestanda inte så avgörande vid redigeringen.

Det handlar mest om processorn men också internminnet. LR "käkar" minne (åtminstone på Windows) och ju mer man har desto bättre.

Hur mycket har du?

Minimum 8GB tycker jag, gärna det dubbla eller mer!

Har 16 GB istoppat, dvs max.

Ja, det är konstigt att den är så seg. Men sitter nu och rensar o ska kolla i aktivitetskontrollen vad det är för nåt som drar så mycket.

har kört diskrensningsverktyget och rensat manuellt. Tömt cachen o kört Säker Start och skivkontroll. Så får jag hålla på lite så kan det nog gå att få ordning på den. Funderar också på att öppna den och rengöra från damm, för det har jag aldrig gjort på den förut. För fläkten går på högvarv vid minsta ansträngning.

Faktum är att jag fick ge upp att klona bort skräp på en bild, höll på att bli tokig på badbollseländet som hela tiden var.

Så LR-arbete får nog anstå nu, tills jag fått ordning på den.

Nu är iaf alla bildfiler flyttade. En dator behöver ju ca 10% ledigt diskutrymme minst, för att jobba bra, och det är iaf uppnått nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.