Annons

extern lagring av bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Har 16 GB istoppat, dvs max.

Ja, det är konstigt att den är så seg. Men sitter nu och rensar o ska kolla i aktivitetskontrollen vad det är för nåt som drar så mycket.

har kört diskrensningsverktyget och rensat manuellt. Tömt cachen o kört Säker Start och skivkontroll. Så får jag hålla på lite så kan det nog gå att få ordning på den. Funderar också på att öppna den och rengöra från damm, för det har jag aldrig gjort på den förut. För fläkten går på högvarv vid minsta ansträngning.

Faktum är att jag fick ge upp att klona bort skräp på en bild, höll på att bli tokig på badbollseländet som hela tiden var.

Så LR-arbete får nog anstå nu, tills jag fått ordning på den.

Nu är iaf alla bildfiler flyttade. En dator behöver ju ca 10% ledigt diskutrymme minst, för att jobba bra, och det är iaf uppnått nu.

Det borde ju tuffa på rätt bra men så mycket minne och i7

Just kloning och justeringspenslar är väl de verktyg som drar allra mes "effekt" i Lightroom så om du har något prestanda problem så är det nog naturligt att det visar sig där först.

En sak som du kan kolla är under

Preferences - File Handling

Kolla vilket värde du har för Camera Raw Cache

Default tror jag är 3 GB, men öka det. Jag kör med 20 GB.

Det brukar få upp prestanda något om man har lite mer utrymme för cachen.
 
Det borde ju tuffa på rätt bra men så mycket minne och i7

Just kloning och justeringspenslar är väl de verktyg som drar allra mes "effekt" i Lightroom så om du har något prestanda problem så är det nog naturligt att det visar sig där först.

En sak som du kan kolla är under

Preferences - File Handling

Kolla vilket värde du har för Camera Raw Cache

Default tror jag är 3 GB, men öka det. Jag kör med 20 GB.

Det brukar få upp prestanda något om man har lite mer utrymme för cachen.

Tack för tipset! :)
 
Har 16 GB istoppat, dvs max.

Ja, det är konstigt att den är så seg. Men sitter nu och rensar o ska kolla i aktivitetskontrollen vad det är för nåt som drar så mycket.

har kört diskrensningsverktyget och rensat manuellt. Tömt cachen o kört Säker Start och skivkontroll. Så får jag hålla på lite så kan det nog gå att få ordning på den. Funderar också på att öppna den och rengöra från damm, för det har jag aldrig gjort på den förut. För fläkten går på högvarv vid minsta ansträngning.

Faktum är att jag fick ge upp att klona bort skräp på en bild, höll på att bli tokig på badbollseländet som hela tiden var.

Så LR-arbete får nog anstå nu, tills jag fått ordning på den.

Nu är iaf alla bildfiler flyttade. En dator behöver ju ca 10% ledigt diskutrymme minst, för att jobba bra, och det är iaf uppnått nu.

Det behöver inte vara dina aktiviteter som får datorn att svettas, ibland får min mac för sig att den ska kontakta Steve Jobs ande och då går fläkten minsann!

Skämt åsido, vad datorn gör vet jag inte men det beror definitivt inte på något jag sagt att den ska göra. Så kanske du har råkat ut för liknande symtom? Det brukar gå över efter en dag eller två.
 
Har själv en WD Studio med FW800 kopplad till min PC som backup. Inte lika snabbt som USB 3, men för snurrdiskar duger FW800 fortfarande.

Prestandamässigt tror jag inte att du kommer märka så stor skillnad på en 840 och en nyare 850.
För att köra dubbla diskar i Macen behöver du skaffa en vagga som skruvas fast där DVD-spelaren sitter vanligtvis. Bara vaggan och kontakten brukar kosta 1000 kronor. En extra disk laddar ur batteriet snabbare, så jag tycker argumenten är starka för en ny större disk om du vill ha bra prestanda.

Har faktiskt en adapter liggandes, just för det ändamålet. Sen kom det annat i vägen och det blev inte av. Tänkte sätta gamla disken på den optiska enhetens plats med hjälp av adapterramen (eller vad den nu heter?) Och sätta in en ordentlig SSDdisk på vanliga stället.

Kanske gör jag så, eller så byter jag bara ut den gamla disken mot en ny. Nåt blir det väl iaf, vad det lider.
 
Det behöver inte vara dina aktiviteter som får datorn att svettas, ibland får min mac för sig att den ska kontakta Steve Jobs ande och då går fläkten minsann!

Skämt åsido, vad datorn gör vet jag inte men det beror definitivt inte på något jag sagt att den ska göra. Så kanske du har råkat ut för liknande symtom? Det brukar gå över efter en dag eller två.

Nja, man ska nog inte tro att Jobs vill jäklas på nåt sätt :)

Och inte heller inte bry sig om att datorn knorrar. Det brukar straffa sig i längden. Brukar försöka underhålla mina datorer så gott det går. Allra viktigast är att hålla ordentligt diskutrymme fritt. För rätt som det är så knäar den ihop när det blir för trångt. Det är också en grej som jag lärt mig den hårda vägen för flera år sedan. Efter dess så försöker jag vara nog med underhåll och rensning av onödigt.

Finns ju några riktigt bra program som sköter underhållet om man vill slippa manuellt arbete
 
Det borde ju tuffa på rätt bra men så mycket minne och i7

Just kloning och justeringspenslar är väl de verktyg som drar allra mes "effekt" i Lightroom så om du har något prestanda problem så är det nog naturligt att det visar sig där först.

En sak som du kan kolla är under

Preferences - File Handling

Kolla vilket värde du har för Camera Raw Cache

Default tror jag är 3 GB, men öka det. Jag kör med 20 GB.

Det brukar få upp prestanda något om man har lite mer utrymme för cachen.

kanske ska man också tömma cacheminnet då och då? Det har ju en funktion, men ibland kan det, iaf i exv webbläsaren, vara bra att tömma det nån gång då o då.
 
kanske ska man också tömma cacheminnet då och då? Det har ju en funktion, men ibland kan det, iaf i exv webbläsaren, vara bra att tömma det nån gång då o då.

Den skall ju tömma sig själv men det skadar nog inte att göra det. Dett finns ju en knappa för det och den har väl tillkommit av en anledning...
 
Nu råder det begreppsförvirring.

Magnus råd om att alltid flytta fileran innifrån Lightroom är bra. Då blir det nästan alltid rätt.

Vid flytt av stora mängder bilder så kommer dock detta ta ganska lång tid eftersom databasen kommer uppdateras tusentals gånger - vid varje filflytt.

Därför KAN man göra så att man flyttar bilderna utanför Lightroom. Vad som då händer är att när man öppnar Lightroom efter flytten så kommer mapparna och bilderna vara markerade med ett frågetecken som indikerar att LR "tappat bort" bildfilen. Då kan man välja att "koppla ihop" det hela inne i LR.

Jag tycker det låter lite märkligt när TS talar om CCC och kloning. Jag har inte Mac så jag vet inte vad det innebär men om det är så att filerna KLONATS till den nya disken så finns de ju på båda diskarna! Detta innebär ju att referenserna i lrcat-filen kommer att fortsätta att peka på filerna på C-disken! Hade jag gjort detta i Windows hade jag FLYTTAT filerna.

Nåväl, om jag fattat det rätt och du verkligen har klonat så borde väl följande funka:

1) Byt namn på mappen på C-disken som innehåller dina bildfiler

2) Starta LR genom att dubbelklicka lrcat-filen som ligger på C-disken

3) Du bör då få frågetecken - koppla då mapparna till mapparna på den nya externa disken.

Då bör allt vara som du vill ha det, katalogfilen på intern disk, bildfilerna på extern disk.

DU SKALL INTE IMPORTERA NÅGRA FILER IGEN!
Jag rekommenderar inte att flytta data om det är stora mängder.
Jag rekommenderar att KOPIERA sina filer, även backup på catalogs - lrcat.
När det är gjort länkar man om till den nya disken.
Testar o när man är nöjd så sopar man den gamla datan.
 
Men det finns ingen mapp med frågetecken på? Den externa disken syns inte i menyn.
Så läget nu är att LR är öppnat från lrcat på den interna disken. Men den hittar inte bilderna så LR är tomt. På min förra skärmdump så syns det att det bara är interna som visas. Därav att jag trodde att jag kunde klicka på +-tecknet för att fram mappen med alla undermappar o som ligger på externa.

För att Lightroom ska se en ansluten disk (så var det åtminstone tidigare) måste man importera en bild. Testa att ta vilken bild som helst, släpp den i Lightroom (ett annat sätt att importera) så kommer den externa hårddisken att dyka upp. Sedan kan du arbeta mot den även inne i Lightroom.
 
Jag rekommenderar inte att flytta data om det är stora mängder.
Jag rekommenderar att KOPIERA sina filer, även backup på catalogs - lrcat.
När det är gjort länkar man om till den nya disken.
Testar o när man är nöjd så sopar man den gamla datan.

Och jag rekommenderar att först göra en backup och sedan göra allt filarbete inifrån Lightroom - om man inte är väldigt kunnig med hur saker och ting fungerar. Det går att hitta hur många trådar som helst på forum där användare tappat bort filer i Lightroom därför att de filhanterat utanför programmet.

Ja, det är tidskrävande att göra stora förändringar men det är betydligt mer tidskrävande att försöka rätta till fel när Lightroom inte längre vet var bilder finns.
 
Och jag rekommenderar att först göra en backup och sedan göra allt filarbete inifrån Lightroom - om man inte är väldigt kunnig med hur saker och ting fungerar. Det går att hitta hur många trådar som helst på forum där användare tappat bort filer i Lightroom därför att de filhanterat utanför programmet.

Ja, det är tidskrävande att göra stora förändringar men det är betydligt mer tidskrävande att försöka rätta till fel när Lightroom inte längre vet var bilder finns.

Ja, en backup innan man kör igång är förstås "givet".

Du har förstås rätt i att det säkra sättet är att göra allt inifrån LR.

För egen del kommer jag dock fortsätta att flytta utanför LR när behovet uppstår. :)

Om jag förstår rätt så har TS nu i alla fall fått den setup som hon var ute efter och då återstår väl bara att ge sig på prestandaproblemet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.