Annons

Nån mer som köpte 5d mkII på Rajala

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan man väl.. upplösningen är ju fortfarande 1080p hos bägge kamerorna.

Som sagt, det finns ju andra parameter än upplösning och faktiska pixlar....
Som tex. sensorstorlek, handhavande, objektivutbud osv osv...

Men det kanske är för enkelt för att förstå?

D7000 och 5DMk2 konkurrerar inte mer än till exempel D3x och 550D eller 1Dsmk3 och D40 gör. Dvs de är alla system kameror med sina respektive fördelar och nackdelar.

Ok. Mkt tjafs nu. Vad jag menar i min jämförelse mellan Canon Eos 5D MkII och Nikon D7000 är uppfattningen som jag har fått att de flesta som köper/köpt en Canon 5D MkII har gjort så framför allt p.g.a inspelningsfunktionen i Full HD (1080p). Söker ni på youtube efter eos 5D så handlar 99% av inläggen om 5D MkII som filmkamera! Tillbehör osv. Extremt tunga namn i branchen uppskattar kameran som ett riktigt bra allternativ till deras 2-300'000kr (film)kameror! Därför utgick jag för att även de flesta här också såg denna egenskap som det främst lockade till köp. Sen är det såklart en grym stillbilds kamera med full-formats-sensor på 21mpx .. Menyerna och handhavandet som någon plussade för har väl dock fått väldigt tuff kritik världen över. Vad gäller gluggar tror jag inte Canon har bättre utbud än Nikon. Kanske du menade Fx utbudet, matlep? Om man redan kör nikon dx, hade uppskattat video funktionen och har massa linser så tror jag man helt klart man spekulerar på en D7000.. Kör man canon så är det 5D MkII som gäller. MEN är man i taget att köpa sin första avancerade DSLR så tror jag priset spelar roll och de kunderna finns det stor risk att nikon stjäler från canon med D7000. Är priset 18000kr som nu på Rajala, så tror jag att man tar 5D MkII just p.g.a de egenskaper som utpekats, Fullformat, fler pixlar osv.. Men är det bara film-funktionen man vill åt så finns det INGEN anledning till den dubbelt så dyra 5D MkII.

Inte konstigt att du får det resultatet när du söker på YouTube! Det är ju en sajt som handlar om film... Prova Flickr eller nåt annat istället...

Ok. Mkt tjafs nu. Vad jag menar i min jämförelse mellan Canon Eos 5D MkII och Nikon D7000 är uppfattningen som jag har fått att de flesta som köper/köpt en Canon 5D MkII har gjort så framför allt p.g.a inspelningsfunktionen i Full HD (1080p). Söker ni på youtube efter eos 5D så handlar 99% av inläggen om 5D MkII som filmkamera! Tillbehör osv. Extremt tunga namn i branchen uppskattar kameran som ett riktigt bra allternativ till deras 2-300'000kr (film)kameror! Därför utgick jag för att även de flesta här också såg denna egenskap som det främst lockade till köp. Sen är det såklart en grym stillbilds kamera med full-formats-sensor på 21mpx .. Menyerna och handhavandet som någon plussade för har väl dock fått väldigt tuff kritik världen över. Vad gäller gluggar tror jag inte Canon har bättre utbud än Nikon. Kanske du menade Fx utbudet, matlep? Om man redan kör nikon dx, hade uppskattat video funktionen och har massa linser så tror jag man helt klart man spekulerar på en D7000.. Kör man canon så är det 5D MkII som gäller. MEN är man i taget att köpa sin första avancerade DSLR så tror jag priset spelar roll och de kunderna finns det stor risk att nikon stjäler från canon med D7000. Är priset 18000kr som nu på Rajala, så tror jag att man tar 5D MkII just p.g.a de egenskaper som utpekats, Fullformat, fler pixlar osv.. Men är det bara film-funktionen man vill åt så finns det INGEN anledning till den dubbelt så dyra 5D MkII.

Har svårt att tro att särskilt många köper en 5D MkII endast för dess filmfunktion. Går ju inte att sticka under stolen med att den levererar fantastiska bildfiler även på riktigt höga ISO-tal. Att jämföra med en hälften så dyr kamera känns varken relevant, eller rättvist, om du frågar mig.

Det kan man väl.. upplösningen är ju fortfarande 1080p hos bägge kamerorna.[/QUOTE

Hmm, känns inte lönt att argumentera med dig

Synd att du känner så.

Min jämförelse gällde framför allt kamerorna i form som filmkamera. 5D MkII var ju ganska sensationell när den kom. Just p.g.a inspelningsmöjligheterna i Full HD. Det var ju anledningen till ramaskriet och att t.ex Vincent LaForet börjat med Film.

Inte konstigt att du får det resultatet när du söker på YouTube! Det är ju en sajt som handlar om film... Prova Flickr eller nåt annat istället...

Jieeses, jag kan räkna upp massa forum osv, men reportage från foto-mässor är ganska mkt roligare på youtube än läsa 3 sidor text där ngn mossig bloggare el dyl yttrat sig. 5D MkII är ju framför allt revolutionerande p.g.a filminspelnings funktionen. Hörru ;)

Sedan när handlar youtube uteslutande om film? Film är mediet. Jag tror inte Tv4 åker ut till en kamera-mässa och gör reportage om Canons nya 1D MkVII på 200Mpixel ISO595000 och frågar kan man inte filma med den? För det är ju vad vi är intresserade av på TV... uhm.. vem som helst kan lägga upp på youtube! Vincent LaForet t.ex är Fotograf från början, Chase Jarvis har fotat allt du ser i reklamväg.. Bild som media handlar nu mera om så mkt mer än bara le till kameran 'Klick' åååh vad fin den blev. Stillbildsfoto är det vackraste som finns, men Bildskapande är inte bara stillbilder. Timelaps och Film är nu något vi kan med enkelhet skapa och där är eos 5D revolutionerande för den har allt! Jag kör vidare på min Nikon D2x, men hade gärna kompletterat med film och då är D7000, för mig som nikon användare ett riktigt gott alternativ. alt D300s .. Hade jag skjutit Canon hade jag satsat på 5D utan att tveka!

Rajala shop är Canon Pro dealer så jag förstår att det är lite Canon-Kyrka här och att nämna Nikon är väl lite som att ta upp preventiv-medels debatten med påven..

Nikon D7000 är billigare än Canon D5 MkII så är det bara oavsett stillbilds format!

Puss

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar