Annons

Nån annan som är less på skärpekritik har på FS mer än jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knutte K

Aktiv medlem
Påpekandet att bilden verkar inte skarp tycker jag tillhör de mera värdelösa kritiska inläggen vid bildkritik. Själv tycker jag att det är som att diskutera penseldrag med en målare....

Vad tycker ni?
 
Och varför skulle man bortse från att en bild är oskarp? Det är väl en viktig del av fotograferandet och bildbehandlingen att behärska detta.
 
Jag håller med Anders jag, att behärska skärpan är en viktig del av hantverket, på samma sätt som det är en viktig del av hantverket för en målare att behandla penslar och oljefärger rätt, t.ex.

Det hela handlar om att medvetet uppnå ett visst reslutat, inte att låta slumpen styra. Även om både slump och oskärpa kan användas kreativt ibland.

/Micha
 
Ja, det verkar som om man kan se olika på det här. Men inte tillför meningar som " jag tycker bilden verkar oskarp" något. Alla som fotar med hyfsat normal syn kan väl se om deras bild är skarp eller inte. Och foto skall väl inte vara hantverk, utan konst eller. Hantverk låter så tråkigt, som om man skapar bilder bara för att försörja sig...

Men inte är det väl skärpan som gör bilden, utan känslan som betraktaren får för bilden.
 
Senast ändrad:
Anders Östberg skrev:
Det är väl en viktig del av fotograferandet och bildbehandlingen att behärska detta.

Helt klart.

Problemet är bara det att här på FS så måste man också behärska inläggandet av bilden, om inte det görs rätt så blir det inte lika skarpt som tänkt...

Själv så brukar jag se skillnad på det & om bilden togs oskarp (detta är bara vad jag tror;-))...

Hur det nu är med detta så är jag försiktig med att påpeka skärpa när bilder är upplagda på nätet...

//Larsa, som föredrar en duktig fotograf framför en datakunnig bildinläggare, kombinationen av de bägge är dock bäst!
 
Om man väljer att skapa konst eller "bara" hantverk är naturligtvis upp till den enskilda fotografen. Själv anser jag mig inte vara konstnärlig, utan nöjer mig med att försöka prestera ett gott hantverk. Det ena utesluter dock inte det andra. Den verkligt skickliga uppnår både ock!

/Micha
 
Det här var spännande! Jag har alltid trott och tyckt att foto är ett uttryckssätt, precis som teckning eller måleri. Undantag är ju förstås ren dokumententation.
 
michap skrev:
Jag håller med Anders jag, att behärska skärpan är en viktig del av hantverket, på samma sätt som det är en viktig del av hantverket för en målare att behandla penslar och oljefärger rätt, t.ex.

Det hela handlar om att medvetet uppnå ett visst reslutat, inte att låta slumpen styra. Även om både slump och oskärpa kan användas kreativt ibland.

/Micha

Men borde man inte utgå från att fotografen har tänkt på detta när denne lägger upp sin bild?

Och vad är rätt och fel vad gäller penseldrag och skärpa? Jag har alltid trott och tyckt att foto är ett uttryckssätt, precis som teckning eller måleri. Undantag är ju förstås ren dokumententation.
 
Det är ju en viss skillnad mellan oavsiktlig skakningsoskärpa eller att fokus är uppenbarligt felplacerat. Detta kan ofta, men inte alltid, se och tycker man att detta påverkar bilden negativt så ska man väl få säga det.
Även om det faktiskt är avsiktligt av fotografen så kan ju någon annan vara av åsikten att bilden hade blivit bättre om den varit skarp, ska man då inte säga det?
Om inte så är det väl lika bra att lägga ner detdär med bildkritik helt och hållet.
Det är väl bara en tidsfråga innan vi får gnälltrådar om att folk klagar för mycket på kompositionen...
 
Alltså, oskärpa kan vara sååå fint. Det jag var inne på i mitt tidigare inlägg var skärpeproblemen som finns när man lägger in på FS, dom syns ofta!

HCB (den störste enligt mig) har tagit bilder som, kanske inte legat fel i skärpa, men dock haft rörelseoskärpa...

Ja, ja. Skärpa eller inte. En bra bild är en bra bild.

Sen så är det väl möjligt att den varit bättre med bättre skärpa, är dock inte så säker på det sista...

//Larsa
 
Senast ändrad:
michap skrev:
Om man väljer att skapa konst eller "bara" hantverk är naturligtvis upp till den enskilda fotografen. Själv anser jag mig inte vara konstnärlig, utan nöjer mig med att försöka prestera ett gott hantverk. Det ena utesluter dock inte det andra. Den verkligt skickliga uppnår både ock!

/Micha

Skulle snarare vilja påstå att det är på det sättet att för att skapa "konst" så måste man kunna hantverket :)
 
dumbo skrev:
Det är ju en viss skillnad mellan oavsiktlig skakningsoskärpa eller att fokus är uppenbarligt felplacerat. Detta kan ofta, men inte alltid, se och tycker man att detta påverkar bilden negativt så ska man väl få säga det.
Även om det faktiskt är avsiktligt av fotografen så kan ju någon annan vara av åsikten att bilden hade blivit bättre om den varit skarp, ska man då inte säga det?
Om inte så är det väl lika bra att lägga ner detdär med bildkritik helt och hållet.
Det är väl bara en tidsfråga innan vi får gnälltrådar om att folk klagar för mycket på kompositionen...

Vad jag menar är såklart att det viktiga med en bild är att känslan går fram. Tyvärr kommenteras detta sällan, men det är ju det som bilden vill få fram - en känsla, inte en mall för komposition eller gnäll på skärpa eller för bleka eller för kraftiga färger..Borde man istället inte försöka skriva lite om vilka känslor man får för bilden?.. :))
 
Klart skärpan är viktigt! många har problem med skärpan så därför tycker jag att det är en del av kritiken man ger om en bild.
Har fotografen tänkt sig att kortet ska vara på annat sätt så är det väl en enkel match att bara skriva det om bilden vid uppläggandet?

Vips plofs, problemet borta
 
Är det bara jag som insett problemet som många har när dom lägger in bilderna på FS eller pratar vi om "konstnärlig oskärpa"?

Trådskaparen menade, så vitt jag kan förstå, tekniskt dålig skärpa, eller?

Ja vad skillnaden mellan konstärlig oskärpa & tekniskt dålig skärpa är vetefan, förmodligen så är det upp till betraktarens ögon, eller kritikernas...

//Larsa
 
Knutte K skrev:
Vaaa!!! Hur menar du nu?? Var finns eran kreativitet??

Skall bildkritik handla om gnäll om skärpa eller färgmättnad!! Nä nu!!

Både konstnärliga och tekniska aspekter i bilden borde kunna kommenteras anser jag. Utan att kunna tekniken kan man inte heller uppnå det konstnärliga resultat man eftersträvar.

Jag tycker det är synd att folk framhåller "konstnärlighet" som en ursäkt för tekniskt undermåliga bilder. Tänk om Rembrandts tavlor inte funnes idag, bara för att han inte kunde blanda sina färger rätt, t.ex!

/Micha
 
Knutte K skrev:
färger..Borde man istället inte försöka skriva lite om vilka känslor man får för bilden?.. :))

Det är väl upp till var och en. Jag kan kommentera vilket som, beroende på vad jag ser/inte ser i bilden.
Men det är ju lättare att sätta ord på något tekniskt...

Vaaa!!! Hur menar du nu?? Var finns eran kreativitet??

Skall bildkritik handla om gnäll om skärpa eller färgmättnad!! Nä nu!!

Du menar att man ska dölja sin inkompetens bakom "kreativitet"?
Bara för att bilden är suddig så är det kreativt?
 
michap skrev:
Både konstnärliga och tekniska aspekter i bilden borde kunna kommenteras anser jag. Utan att kunna tekniken kan man inte heller uppnå det konstnärliga resultat man eftersträvar.

Jag tycker det är synd att folk framhåller "konstnärlighet" som en ursäkt för tekniskt undermåliga bilder. Tänk om Rembrandts tavlor inte funnes idag, bara för att han inte kunde blanda sina färger rätt, t.ex!

/Micha
Ja inte kan man säga att Rembrandts målningar är skarpa i alla fall. Men ljuset är speciellt. Och inte kan man väl säga att Monets målningar är detaljerade... Och är det intressanta med dessa mästare hur de blandade sina färger????

Vad jag vill säga med den här diskussionen är ju förstås att det tekniska runt en bild tar alldeles för stor plats här på FS, medan känslan som bilden vill skapa oftast inte beskrivs alls.... :))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.