Annons

Nån annan som är less på skärpekritik har på FS mer än jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Knutte K skrev:
Hur kan man förbättra en redan tagen bild på någon unika svårtillgänglig plats genom att endast påpeka att skärpan är dålig?

Om jag misslyckas med en bild och den inte kan tas om så försöker jag åtminstone analysera vad som blev fel för att lära mig något av det för framtiden. Syftet med kritiken är att succesivt förbättra min teknik så att nästa bild blir bättre och andelen misslyckanden i svåra situationer minskar. Bildkritiken borde ha det syftet, att hjälpa fotografen att utveckla sig, inte i första hand att förbättra en specifik bild. Man tar ofta bättre bilder om man är förberedd och "kan hantverket" om jag får använda det uttrycket.
 
Anders Östberg skrev:
Om jag misslyckas med en bild och den inte kan tas om så försöker jag åtminstone analysera vad som blev fel för att lära mig något av det för framtiden. Syftet med kritiken är att succesivt förbättra min teknik så att nästa bild blir bättre och andelen misslyckanden i svåra situationer minskar. Bildkritiken borde ha det syftet, att hjälpa fotografen att utveckla sig, inte i första hand att förbättra en specifik bild.

Det är inte säkert att en misslyckad bild är misslyckad i fotografens öga, utan kanske bara i betraktarens. Och andra betraktare kan nog tycka attt den "misslyckade" bilden är fantastiskt bra! Annars håller jag med dig fullständigt, bildkritik borde vara konstruktiv! Och framförallt var inte rdda för att berätta vilka känslor en bild ger!:))
 
Knutte K skrev:
Kritik typ " Bilden ser lite oskarp ut" är ju helt meningslös!!! :))
Med alla smileys som förekommit i diskussionen är jag inte helt säker på vilka kommentarer som är allvarligt menade...

Är kommentaren "Bilden ser lite oskarp ut" verkligen helt meningslös? Om betraktaren tycker det och det drar uppmärksamheten FRÅN känslan bilden vill skapa så är det väl knappast en meningslös kommentar, eller? Visst kanske den som kommenterar skulle kunna ge lite mer substans, men vi är alla olika duktiga på att uttrycka oss i skrift och det får vi ha överseende med. Det går ju utmärkt att ställa en fråga tillbaka: "vad är det i oskärpan som stör dig?"

Som det konstaterats kan man antingen kommentera en bilds tekniska kvaliteter eller dess estetiska. Att bara tillåta kommentera det ena i ett allmänt bildforum är fel!

Det har även konstaterats att skärpan i bilden kan bero på flera faktorer. Det kan vara medvetet vid fototillfället (antingen rörelseoskärpa, avsiktlig felfokusering, softfilter, etc) eller det kan vara slump/oavsiktligt, det kan vara brister i skanning/bildbehandling. Hur oskärpan kom till är irrelevant. Det enda som räknas är om fotografen tycker det tillför något till bilden eller ej och huruvida det påverkar beslutet att dela med sig av bilden, dvs han har gjort ett medvetet val någonstans i bildskapandeprocessen, det behöver inte vara i bildögonblicket. Här kan man tänka sig många fall. Dessa är bara exempel på några få:
  • "Jag skapade rörelseoskärpa för att försöka få en känsla av fart och rörelse i bilden."
  • "Jag smetade in frontlinsen med vaselin för att få ett lite drömskt utseende."
  • "Jag stoppade in en nylonstrumpa i ljusbanan under kopieringen för att få lågdagrarna att blöda och skapa en känsla av overklighet och överhängande mörker."
  • "Jag råkade felfokusera men jag tycker ändå bilden blev intressant därför att..."
  • osv.
Gemensamt för alla dessa är att de A) lagts ut medvetet trots "tekniska brister" och B) denna "brist" kan ha en önskad effekt. Är det nu en unik ögonblicksbild som var svår att ta så kanske man nöjer sig ändå med att den har vissa brister, men förvänta sig inte att alla ställer sig upp och hurrar bara för det. Där har ju till och med fotografen erkänt att den inte var "perfekt" och att det skulle kunna göras bättre, även om det vore svårt, men att han delar med sig av bilden ju för att det inte finns någon bättre som fångar det han vill meddela och han inte haft tid/möjlighet/ork/vilja att göra en bättre. Alternativet vore att inte dela med sig alls. Vi är tillbaka till medvetet val.

Om det nu är något speciellt med en bild man tagit som gör att folk skulle kunna kommentera på det trots att det är en medveten effekt, förekom dem då och se till att själv skriva det i bildtexten, för varför skulle det vara uppenbart på något sätt? Då kan folk förstå att det var din intention och då slipper man troligen merparten av allt "bilden är inte skarp"-gnäll.

Men var beredd på att någon säger "jag tycker inte det var så lyckat, skulle föredragit en skarp version istället". Det är deras fulla rätt att säga och tycker du annorlunda bör du göra som någon sade, låta bli att dela med dig av dina bilder.
 
maxzomborszki skrev:
Men var beredd på att någon säger "jag tycker inte det var så lyckat, skulle föredragit en skarp version istället". Det är deras fulla rätt att säga och tycker du annorlunda bör du göra som någon sade, låta bli att dela med dig av dina bilder.

Du låter lite kategorisk tycker jag.... Så du menar att om man är med i leken, så får man leken tåla???

I min värld så är inte allt vitt eller svart, antingen eller.

den här diskussionen är i första hand till för att förbättra bildkritiken hos oss alla, så att vi tänker till innan vi skriver, istället för att som en del gör, avreagera sig genom att klaga på skärpa, färgmättnad och annat som de flesta fotografer i bildkritik nog tänkt på. I "nybörjare" bör man vara ännu mera ödmjuk i sin kritik!
 
Knutte K skrev:
Påpekandet att bilden verkar inte skarp tycker jag tillhör de mera värdelösa kritiska inläggen vid bildkritik. Själv tycker jag att det är som att diskutera penseldrag med en målare....

Vad tycker ni?


Klart att det är viktigt att prata skärpa om det handlar om generell konstrukiv kritik. Konstruktiv kritik kan ju även handla om att skärpan är bra..

Visst pratar man penseldrag med en konstnär..
Jag målar mycket själv och det är ngt av det primära i måleriet just hur färgen är applicerad underlaget, det avgör mycket..

Mvh Niclas, som inte har läst ngt inlägg, ännu..
 
Senast ändrad:
Knutte K skrev:
eller vad sägs om den här fantastiska målningen av Monet, som för övrigt hade grå starr och knappt ledsyn.

Ja inte är den här skarp inte!

Tror du verkligen att det var det primära för Monet att få till en skärpa i sina bilder? Nej absolut inte. Han är ju Impressionistens kanske mest kände konstnär!!

MEn visst är det 100% möjligt att prata om hans teknik, hur penseldragen skapar temprament och uttryck, absolut! Tror du inte han gjorde det själv, (klart han gjorde!)

Mvh Niclas,
 
Knutte K skrev:
Du låter lite kategorisk tycker jag.... Så du menar att om man är med i leken, så får man leken tåla???

I min värld så är inte allt vitt eller svart, antingen eller.

den här diskussionen är i första hand till för att förbättra bildkritiken hos oss alla, så att vi tänker till innan vi skriver, istället för att som en del gör, avreagera sig genom att klaga på skärpa, färgmättnad och annat som de flesta fotografer i bildkritik nog tänkt på. I "nybörjare" bör man vara ännu mera ödmjuk i sin kritik!
Ja, jag är väldigt kategorisk i hänseendet att om du får lägga ut vilken bild du vill får också folk kritisera/kommentera på den som de vill (inom rimlighetens gränser). Antingen eller, du kan inte både ha kakan och äta den.

Det jag menar är att om man inte kan tåla att andras kommentarer ser ut på ett visst sätt så bör man allvarligt överväga att inte delta. Ja, det kan tyckas vara en hård linje men vem ska vara polis och bestämma vilken kritik som är tillåten och vilken som inte är det? Så länge den inte är osaklig, rena påhopp eller liknande utan rör just bilden. Att bilden är oskarp ser jag inte som någon sådan kommentar, kanske bara att den kunde varit mer förklarande.

Eller finns det någon här som tycker att man INTE ska vara beredd att få kritik av olika slag när man lägger upp sin bild? (Nu snackar jag om ärlig kritik som kommer ärligt från kritikern, inte påhopp och osakligheter.)

Sen finns det personer som är oförskämda när de kommenterar, det tillhör inte "spelets regler" och är en helt annan sak. Sådana personer SKALL anmälas till rätt instans här på fotosidan så man kan komma till bukt med problemet. När det gäller tex foruminlägg har jag rapporterat flera som inte hör hemma här. Min erfarenhet är att forumvärdarna är alerta och rättvisa. Jag vet också att osakliga bildkommentarer har raderats tidigare.

Det är första gången poolen "nybörjare" nämns och javisst, man bör anpassa sin kritik efter målgruppen det är en del av att ge kritik, den måste mottas eller så är den värdelös. Men som jag sade är alla olika bra på att uttrycka sig och det får man ha överseende med, kanske snällt kommentera kritiken och be dem utveckla? Att bara skriva i vredesmod eller liknande är inte bra. Jag brukar rekommendera att man skriver ned vad man vill, väntar några minuter och sedan går tillbaka. Ofta brukar man ändra lite i det man skrivit.

Men, som jag sade, förklara din avsikt och varför du gjorde som du gjorde (dvs medvetet val) om du känner att bilden inte når ut och du kommer se att många problem löser sig.
 
Niclasfoto skrev:
Tror du verkligen att det var det primära för Monet att få till en skärpa i sina bilder? Nej absolut inte. Han är ju Impressionistens kanske mest kände konstnär!!

MEn visst är det 100% möjligt att prata om hans teknik, hur penseldragen skapar temprament och uttryck, absolut! Tror du inte han gjorde det själv, (klart han gjorde!)

Mvh Niclas,

Njae jag kände inte Monet personligen...;-)) Men vad jag vill säga med den här diskussionen är att vi här på FS är bra på att dissekera bilder, men urkassa på att diskutera känslomässiga uttryck och tankar om ljus och ljusvinklar.

Förresten så har jag kollat lite på dina fina bilder och du har en hel dle fatastiska bilder med lagom oskärpa! .-))
 
maxzomborszki skrev:
Ja, jag är väldigt kategorisk i hänseendet att om du får lägga ut vilken bild du vill får också folk kritisera/kommentera på den som de vill (inom rimlighetens gränser). Antingen eller, du kan inte både ha kakan och äta den.

Det jag menar är att om man inte kan tåla att andras kommentarer ser ut på ett visst sätt så bör man allvarligt överväga att inte delta. Ja, det kan tyckas vara en hård linje men vem ska vara polis och bestämma vilken kritik som är tillåten och vilken som inte är det? Så länge den inte är osaklig, rena påhopp eller liknande utan rör just bilden. Att bilden är oskarp ser jag inte som någon sådan kommentar, kanske bara att den kunde varit mer förklarande.

Eller finns det någon här som tycker att man INTE ska vara beredd att få kritik av olika slag när man lägger upp sin bild? (Nu snackar jag om ärlig kritik som kommer ärligt från kritikern, inte påhopp och osakligheter.)

Sen finns det personer som är oförskämda när de kommenterar, det tillhör inte "spelets regler" och är en helt annan sak. Sådana personer SKALL anmälas till rätt instans här på fotosidan så man kan komma till bukt med problemet. När det gäller tex foruminlägg har jag rapporterat flera som inte hör hemma här. Min erfarenhet är att forumvärdarna är alerta och rättvisa. Jag vet också att osakliga bildkommentarer har raderats tidigare.

Det är första gången poolen "nybörjare" nämns och javisst, man bör anpassa sin kritik efter målgruppen det är en del av att ge kritik, den måste mottas eller så är den värdelös. Men som jag sade är alla olika bra på att uttrycka sig och det får man ha överseende med, kanske snällt kommentera kritiken och be dem utveckla? Att bara skriva i vredesmod eller liknande är inte bra. Jag brukar rekommendera att man skriver ned vad man vill, väntar några minuter och sedan går tillbaka. Ofta brukar man ändra lite i det man skrivit.

Men, som jag sade, förklara din avsikt och varför du gjorde som du gjorde (dvs medvetet val) om du känner att bilden inte når ut och du kommer se att många problem löser sig.

Tack Max! Jag tror att du och jag har ungefär samma syn på bildkritik...

Men, vad jag återkommer till hela tiden är att vi är dåliga på att beskriva känslor och nördar till oss med teknik istället. vissa gör det tom till en sport att hitta "fel". Nu är jag inte så hårt drabbad själv, men blir ofta upprörd å andras vägnar.
 
Knutte K skrev:
Njae jag kände inte Monet personligen...;-)) Men vad jag vill säga med den här diskussionen är att vi här på FS är bra på att dissekera bilder, men urkassa på att diskutera känslomässiga uttryck och tankar om ljus och ljusvinklar.

Förresten så har jag kollat lite på dina fina bilder och du har en hel dle fatastiska bilder med lagom oskärpa! .-))

Tack för det.

Lagom är ett svårt uttryck att använda inom konstnärliga gebit generellt. Den som säger lagomt vet inte exakt vad han menar, förutom att han vet själv att han inte exakt vet..

Försöker inte att sätta dit dig, bara att språket haltar eftersom det litterära språket sällan kort i ord kan förklara exakt hur ett visuellt budskap fungerar osv..

Jag tycker att det är många som är duktiga på att kommentera och liksom sätta fingret på det som rör just det du nämner.. Skiljer dock mycket mellan könen, både hur man betraktar bilder och vilka ord man helt enkelt använder.

/MVH Niclas,
 
Jag har i alla år fått höra att jag har så många suddiga och oskarpa bilder - jag har placerats i ett fack. Detta trots att 95% av mina bilder har "nålskärpa"...

Skärpa i all ära - en bra bild är en bra bild, oavsett teknik. Eller?

Vad är bäst?
En bild med skarp oskärpa, eller en bild med oskarp skärpa...

Terje
 
Visst är det lätt att kritisera teknik. Det är något konkret man kan sätta fingret på. Känslor är något som är svårare att beskriva och därför är det naturligt att det ena blir mer vanligt förekommande. Det går dock att "locka" fram rätt kommentarer, bara man är lite alert.

Är det så att man är medveten om att bilden är säg oskarp men vill diskutera tex bildiden kan man mycket lätt skriva "Jag vet att bilen är oskarp och skulle önska att den kanske vore skarpare, men bortse från det och berätta istället för mig vad ni tycker om komposition/ljussättningen/känslan/osv".
 
Niclasfoto skrev:
Tack för det.

Lagom är ett svårt uttryck att använda inom konstnärliga gebit generellt. Den som säger lagomt vet inte exakt vad han menar, förutom att han vet själv att han inte exakt vet..

Försöker inte att sätta dit dig, bara att språket haltar eftersom det sällan kort i ord kan förklara exakt hur ett visuellt budskap fungerar osv..

Jag tycker att det är många som är duktiga på att kommentera och liksom sätta fingret på det som rör just det du nämner.. Skiljer dock mycket mellan könen, både hur man betraktar bilder och vilka ord man helt enkelt använder.

/MVH Niclas,
håller med dig i allt Niklas! Typiskt för den här diskussionen är just genusperspektivet, och det är i princip bara män som skriver i den här tråden. Varför är det så? skärp er! Det borde vara ganska enkelt för de allra flesta att beskriva vilka känslor och tankar man får av en bild! :))
 
Terje skrev:


Vad är bäst?
En bild med skarp oskärpa, eller en bild med oskarp skärpa...

Terje

Precis och svaret är ju rätt uppenbart.

Den teknik som används bör ju alltid stå i en viss enighet med vad man önskar att uppnå med bilden och dess uttryck. När det hela fungerar så är det inget snack om att det är för oskarpt eller för skarpt.
Då återstår endast de som itne har ngt annat att säga, annat än att påpeka de för bilden rent ovess, detlajer. Så fungerar det i min värld,

MVH Niclas,
 
Knutte K skrev:
Typiskt för den här diskussionen är just genusperspektivet, och det är i princip bara män som skriver i den här tråden. Varför är det så? skärp er killar! Det borde vara ganska enkelt för de allra flesta att beskriva vilka känslor och tankar man får av en bild! :))


Kommer ju inte ifrån varken övervikten av grabbar här och att vi har olikheter över könen.
 
Niclasfoto skrev:
Precis och svaret är ju rätt uppenbart.

Den teknik som används bör ju alltid stå i en viss enighet med vad man önskar att uppnå med bilden och dess uttryck. När det hela fungerar så är det inget snack om att det är för oskarpt eller för skarpt. Då återstår endast de som itne har ngt annat att säga, annat än att påpeka de för bilden rent ovess, detlajer.

MVH Niclas,

Precis! Håller med dig i allt!!

Men borde vi inte lyfta bildkritiken till den här nivån istället för att leta efter (o)skärpa? :))
 
Knutte K skrev:
Precis! Håller med dig i allt!!

Men borde vi inte lyfta bildkritiken till den här nivån istället för att leta efter (o)skärpa? :))


Det jag menar är ju att skärpan och oskärpan absolut kan vara det som är viktigt att också kommentera i en bild. Kan inte utesluta det.

Det kan vara av största vikt att nämna i en kommentar att bilden har skärpan precis där det för uttrycket är viktigt och på grund av ditt och datt osv,, konstruktivt som bara den om det sägs på rätt sätt.. Det är det det handlar om.

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
En bild blir inte bra bara för att den är skarp.
Skärpejakten tenderar bara att bli ett navelskåderi utan något värde i sig. En hobby i hobbyn, ungefär som Hi-Fi entusiasterna som lyssnar på ljud ingen eljest skulle komma på att lyssna till annars (typ "Tåg i tunnel" och "Knarrande dörr"). Det kan de väl syssla med men det är knappast något de kan räkna med intressera i stort.
För min egen del kan jag säga att musik på skiva/CD låter tekniskt bättre nu än den gjorde på den bärbara resegrammofonen (Philips) jag lyssnade på under 50 -60 talen. Men är musikupplevelsen större? Nä, knappast.
Men det är också så attoskärpa i sig inte skapar någon "konstnärlighet" i en i övrigt platt bild.
Us
 
Sonnaren skrev:
En bild blir inte bra bara för att den är skarp.
Skärpejakten tenderar bara att bli ett navelskåderi utan något värde i sig. En hobby i hobbyn, ungefär som Hi-Fi entusiasterna som lyssnar på ljud ingen eljest skulle komma på att lyssna till annars (typ "Tåg i tunnel" och "Knarrande dörr"). Det kan de väl syssla med men det är knappast något de kan räkna med intressera i stort.
Men det är också så att oskärpa i sig inte skapar någon "konstnärlighet" i en i övrigt platt bild.
Us

Wow, precis på pricken vad jag menar! Håller också med Terje och Niclas i allt!

Någon som tycker annorlunda?? För vi kan väl inte ha fel allesammans?? Eller?? visst är det känslan som räknas och gör en bra bild till en bra bild? och då är det väl det man bör kommentera i första hand? ;-))
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.