Knutte K skrev:
Kritik typ " Bilden ser lite oskarp ut" är ju helt meningslös!!! )
Med alla smileys som förekommit i diskussionen är jag inte helt säker på vilka kommentarer som är allvarligt menade...
Är kommentaren "Bilden ser lite oskarp ut" verkligen helt meningslös? Om betraktaren tycker det och det drar uppmärksamheten FRÅN känslan bilden vill skapa så är det väl knappast en meningslös kommentar, eller? Visst kanske den som kommenterar skulle kunna ge lite mer substans, men vi är alla olika duktiga på att uttrycka oss i skrift och det får vi ha överseende med. Det går ju utmärkt att ställa en fråga tillbaka: "vad är det i oskärpan som stör dig?"
Som det konstaterats kan man antingen kommentera en bilds tekniska kvaliteter eller dess estetiska. Att bara tillåta kommentera det ena i ett allmänt bildforum är fel!
Det har även konstaterats att skärpan i bilden kan bero på flera faktorer. Det kan vara medvetet vid fototillfället (antingen rörelseoskärpa, avsiktlig felfokusering, softfilter, etc) eller det kan vara slump/oavsiktligt, det kan vara brister i skanning/bildbehandling.
Hur oskärpan kom till är irrelevant. Det enda som räknas är om
fotografen tycker det tillför något till bilden eller ej och huruvida det påverkar beslutet att dela med sig av bilden, dvs han har gjort ett
medvetet val någonstans i bildskapandeprocessen, det behöver inte vara i bildögonblicket. Här kan man tänka sig många fall. Dessa är bara exempel på några få:
- "Jag skapade rörelseoskärpa för att försöka få en känsla av fart och rörelse i bilden."
- "Jag smetade in frontlinsen med vaselin för att få ett lite drömskt utseende."
- "Jag stoppade in en nylonstrumpa i ljusbanan under kopieringen för att få lågdagrarna att blöda och skapa en känsla av overklighet och överhängande mörker."
- "Jag råkade felfokusera men jag tycker ändå bilden blev intressant därför att..."
- osv.
Gemensamt för alla dessa är att de A) lagts ut medvetet trots "tekniska brister" och B) denna "brist" kan ha en önskad effekt. Är det nu en unik ögonblicksbild som var svår att ta så kanske man nöjer sig ändå med att den har vissa brister, men förvänta sig inte att alla ställer sig upp och hurrar bara för det. Där har ju till och med fotografen erkänt att den inte var "perfekt" och att det skulle kunna göras bättre, även om det vore svårt, men att han delar med sig av bilden ju
för att det inte finns någon bättre som fångar det han vill meddela och han inte haft tid/möjlighet/ork/vilja att göra en bättre. Alternativet vore att inte dela med sig alls. Vi är tillbaka till medvetet val.
Om det nu är något speciellt med en bild man tagit som gör att folk skulle kunna kommentera på det trots att det är en medveten effekt, förekom dem då och
se till att själv skriva det i bildtexten, för varför skulle det vara uppenbart på något sätt? Då kan folk förstå att det var din intention och då slipper man troligen merparten av allt "bilden är inte skarp"-gnäll.
Men var beredd på att någon säger "jag tycker inte det var så lyckat, skulle föredragit en skarp version istället". Det är deras fulla rätt att säga och tycker du annorlunda bör du göra som någon sade, låta bli att dela med dig av dina bilder.