Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Några vettiga normalobjektiv...?
- Trådstartare mattias.j
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Det vore väl en bra idé att tala om vad du har för kamera först?
Edit: Om du nu har Nikon D50 som det står i din profil så har du några att kika på:
Nikkor 35/2
Sigma 30/1,4
Sigma 28/1,8
Om du hittar ett bra exemplar av 30/1,4 så är den nog roligast. Den jag hade var inte särskilt skarp och knasade en del med autofokusen. 35/2 är väldigt trevlig, men har lite för lång brännvidd för min smak. 28/1,8 vet jag inget om, men är den lika bra som 24/1,8 (liknande glugg) så är den mycket bra. Stor och tung dock. 35:an är hälften så tung som de andra.
Edit: Om du nu har Nikon D50 som det står i din profil så har du några att kika på:
Nikkor 35/2
Sigma 30/1,4
Sigma 28/1,8
Om du hittar ett bra exemplar av 30/1,4 så är den nog roligast. Den jag hade var inte särskilt skarp och knasade en del med autofokusen. 35/2 är väldigt trevlig, men har lite för lång brännvidd för min smak. 28/1,8 vet jag inget om, men är den lika bra som 24/1,8 (liknande glugg) så är den mycket bra. Stor och tung dock. 35:an är hälften så tung som de andra.
Makten
Aktiv medlem
Du kan ju klura lite på varför du egentligen vill ha just en "normal". På en analog kamera är det det billigaste objektivet som finns, eftersom det råkar vara så att den brännvidden blir en billig konstruktion även när den är ljusstark (vid just den bildcirkeln förstås). Men jag tycker ofta att man gärna vill ha en kortare brännvidd för "allmänt" foto, alltså en glugg som kan sitta på alltid.mattias.j skrev:
Tack för ditt svar! Du har helt rätt, jag har en Nikon D50.
Jag har oxå varit lite nyfiken på Sigma 28/1,8 men har inte hört så mycket om den. 35 tycker jag oxå är lite väl mycket. Men man kanske får ta och chansa lite här i livet och testa på en sigma 28/1,8...?!
Jag hade under ett halvår endast ett Sigma 24/1,8 till min fd. D50, och den brännvidden var rysligt trevlig. Det motsvarar ju en 35:a på analog, vilket jag tycker är bra mycket trevligare och mer användbart än 50.
Nackdelen med denna glugg är att den är stor och tung, men annars är den skarp och relativt prisvärd.
Här har du en fullstor bild med D50 och 24/1,8 vid bländare 8 om jag minns rätt:
http://www.beggat.com/planket/makten/_dsc1933.jpg