Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som vill ha erfarenhet genom att fota ett bröllop 30/8 gratis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vill någon starta en tvätt där de måste VISA referenser så varför inte? Det är precis som man kan gå till frissan och vara "frisör modell" - de gör ditt hår hur de vill och tar kort för framtida uppdrag eller som gilda skolan (jättebilligt för det e studenter som gör det). Med andra ord, det händer i andra branscher och även inom foto branschen.

Så ni som inte gillar det - synd men det händer.
Ni som gillar det - ta vara på möjligheten.

Det är ett gyllene tillfälle för alla som vill pröva på bröllopsfotografering. Hade jag varit nybörjare och intresserad av bröllopsfoto hade jag inte tvekat en sekund.

Gyllene tillfälle? Jasså, jag tycker det känns som vilket bröllop som helst, frånsett att inbjudan kommer med en vass armbåge.

Håller med om att det låter snålt att inte få någon ersättning alls (det kanske inte ens var tanken), men hur tusan bär man sig åt för att bli en skicklig bröllopsfotograf om man inte har rätt att öva utan att kräva full betalning? Man kan klippa håret till halva priset hos en student (jag har testat, det blev förjävligt) och man kan luncha på restaurantskolan till hyggligt pris, men ska man gå å gifta sig, då ska man pröjsa fullpris även till en total novis?

(sen är det förstås en mysterium åtminstone för oss fotografer att någon vill tulla på kvalitén på sina bröllopsbilder, men det är en helt annan femma)

Per

Håller med om att det låter snålt att inte få någon ersättning alls (det kanske inte ens var tanken), men hur tusan bär man sig åt för att bli en skicklig bröllopsfotograf om man inte har rätt att öva utan att kräva full betalning?

Jag har iaf inte nämnt något om att kräva full betalning, tvärtom skrev jag att om det inte ställdes några krav på leverans av gratis bilder, att man betalade för eventuella bilder man ville ha, så vore erbjudandet helt okej, även om man jobbade gratis.

Ett samarbete måste bygga på att visa respekt från båda parter, inte bara från ett håll.

En annan och nog så viktig skillnad mot att jobba gratis som assistent till en fotograf är att du troligen är försäkrad, ska vara iaf.

Hur mycket ersättning tror du fotografen får i det här fallet om han/hon skadas?

Tomas, jag kan tänka mig att utan ersättning fotografera när din bil tvättas. Alltså, du får ingen ersättning av mig. ;-)

jag hade väldigt gärna hoppat på det här om det inte varit så att jag var upptagen just den dagen.

Jag har inte specielt stor förståelse för de som gnäller på snålhet. De lägger fram ett erbjudande, sen är det väl upp till var och en att säga ja eller nej till det.

Sen när är det ett hinder att vara snål, pga att det är fritt att tacka nej till erbjudandet?

Det är knappast som om de är i någon position att tvinga någon.

Om det inte är snålhet att förvänta sig gratis bröllopsbilder av okänd fotograf, på sitt egna bröllop, så vet inte jag vad som kan kallas snålt.

Undra om någon vill måla om sommarstugan gratis..hm..

Senast ändrad:
Sen när är det ett hinder att vara snål, pga att det är fritt att tacka nej till erbjudandet?

Det är knappast som om de är i någon position att tvinga någon.

Om det inte är snålhet att förvänta sig gratis bröllopsbilder av okänd fotograf, på sitt egna bröllop, så vet inte jag vad som kan kallas snålt.

Undra om någon vill måla om sommarstugan gratis..hm..

hurvida det är snålt eller inte är väl ganska ointrssant...? Och visst, det är ju en stor chansning av brudparet, men det är väl också ganska ointressant.

Vad som är intressant är ju vad detta betyder för den fotograf som säger ja till det här (om det nu är någon som gör det). Och jag förstår inte vad du kan ha för invändningar mot att ge människor möjlighet att säga ja till den här typen av uppdrag.

Om någon skulle lära sig något av att måla om ditt hus (och det lärandet skulle stå i paritet till vilket arbete man fick lägga ner) så finns det säkert någon som skulle tacka ja.

hurvida det är snålt eller inte är väl ganska ointrssant...? Och visst, det är ju en stor chansning av brudparet, men det är väl också ganska ointressant.

Vad som är intressant är ju vad detta betyder för den fotograf som säger ja till det här (om det nu är någon som gör det). Och jag förstår inte vad du kan ha för invändningar mot att ge människor möjlighet att säga ja till den här typen av uppdrag.
Jag anser till skillnad mot dig (uppenbarligen), att det är viktigt hur människor behandlar varandra.

I det här fallet utnyttjas folk som är mer eller mindre desperata att fotografera bröllop, av cyniska, snåla, egoister.

Jag anser absolut att man bör reagera mot det och det ordentligt oxå.

Jag anser till skillnad mot dig (uppenbarligen), att det är viktigt hur människor behandlar varandra.

I det här fallet utnyttjas folk som är mer eller mindre desperata att fotografera bröllop, av cyniska, snåla, egoister.

Jag anser absolut att man bör reagera mot det och det ordentligt oxå.

jag tycker till skilnad från dig (uppenbarligen) att människor har rätt att själva välja vad de ska göra med sin fritid. (och att själva avgöra när de blir utnyttjade på ett sätt som inte känns ok)

Vad är det för nonsens?

Jag uttrycker min personliga åsikt, jag har inte försökt förbjuda någon!

Du tycker ju uppenbarligen inte att det är ok att ge någon den här nöjligheten. (må det vara en möjlighet för fotografen i mina ögon och en möjlighet för brudparet i dina ögon)

Antingen läser du mina inlägg bedrövligt dåligt, eller så är du ute efter att provocera.

Det är inget fel att ge nybörjarfotografer möjlighet att plåta bröllop, men villkoren ska givetvis vara rimliga, även när själva arbetet utförs gratis.

Hur du kan invända mot det tycker jag är fullständigt obegripligt.

Det framgår med all önskvärd tydlighet av det du skriver:

det var inte mycket du behövde för att "med all önskvärd tydlighet" dra slutsatsen att jag inte tycker "att det är viktigt hur människor behandlar varandra."

Men skit samma, det har spårat ut lite det här.

Punkt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar