Annons

Var annonsera? Fota bröllop gratis

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Jonas!

Finns du i Skåne har jag kanske ett bröllops som du skulle kunna få vara med på.

Min uppfattning är att trådarna med upprörda fotografer främst kommer från annonser från brudpar som vill ha gratisfotografer. Gärna med orimligt höga krav. Den enda jag potentiellt stjäl kunder från är någon annan i samma sits som jag.

Foton att visa upp har jag en del och kommer skaffa fler innan jag annonserar.

Att skapa forumtrådar på bröllopsforum tror jag ger riktigt dålig publicitet och bryter nog mot de flesta forums regler. Att "bannerannonsera" kräver i stort sett hemsida och är dyrt för "gratisfoto".

Jag menar förstås inte att du borde göra reklamtrådar för dig själv, men det brukar finnas trådar där fotografering diskuteras, och att synas i de trådarna är definitivt ingen nackdel. Lycka till!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Tillgång och efterfrågan är det som styr priserna. Trist att du tycker att marknadsekonomin vi har är "stöld". Tänk själv alla gånger du handlat något till ett pris styrt av konkurrens. Hur kul hade det varit att gå och köpa mjölk och varit tvungen att pröjsa det "handlaren begärde" ?

Marknadsekonomi i all ära, men inte ens den är utan problem. Ett extremt men förutsägbart exempel hur marknaden pressat priserna på kläder till den grad att arbetares säkerhet offrats och liv gått till spillo i Bangladesh nyligen, och rapporter om självmord vid elektronikfabriker i Kina förekom eller förekommer. Vad gäller mat, så anser många det inte värt/kan inte köpa riktigt framställd mat, till en stor kostnad för folkhälsan.

Villkoren för oss fotografer (då tänker jag särskilt på den journalistiska världen): det är idag mycket sällan man får betalt enligt gängse rekommendationer, för tidningarna är vana vid att få bra material billigt och snabbt. De har alla möjligheter att pruta, och kommer undan med att inte betala i tid. Ska man göra något genomarbetat, får man ta den ekonomiska smällen/risken själv. Alldeles rätt och riktigt kan man tycka, och visst, ingen tvingar en att jobba som fotograf. Men den kortsiktiga vinsten i att få ett gratisjobb utfört, äts snart upp av en brist på kvalitetsberättande då alla yrkespersoner tvingats slå igen och ge plats för glada amatörer.

Detta är dock inte kritik mot trådskaparen. Vi har nog alla varit i situationen där det känns som ett sällsamt privilegium att iallafall inte gå back på plåtandet - den känslan är fin. Men jag vill verkligen kritisera tanken på att marknaden fixar allt, och alltid ger rätt konsekvenser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar