Advertisement
ANNONS
Annons

Någon som testat Fortes papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
Hej mina vänner!

Jag funderar på att byta fotopapper, har hitills använt Varycons plastpapper & även EMAKS. Med Emaks papper är jag nöjd, men känner att det ibland blir väl hårt resultat. Varycons papper tycker jag blir grått & trist.

Någon som testat något av Fortes papper? Vad tyckte ni i sånna fall om det?
Jag har funderat på att testa både Forte Fortespeed & även Polygrade V, för jag hoppas det är bättre än det dassiga Varycon?

Tacksam för hjälp & tips!

Mvh, Ida

Bara Polywarmtone. Mitt papper krullar sig ganska mycket för att vara plastpapper. Då har pappret legat max 9min i vätskor. Resultatet med Ilfords nya varmtonsframkallare blev riktigt snyggt.

Att Varycon blev grått och trist för dig i jämförelse med andra papper och samma filtrering beror kanske på att det är ett papper som ligger lite "lägre" och kräver ngt mera kontrast i negativen. Har hört samma sak från andra också. Vid filter 3½ ca slutar varycon att reagera på filtrering uppåt. Däremot har det ett större omfång nedåt och ger fin svärta och kontrast där. T.om på de lägsta filtren, där normala papper slutar reagera ger Varycon kontrastförändring. Dessutom är det ett papper som i regel ger bäst kontrast i ljusa delar, till skillnad från Emaks som har motsatt effekt (bäst kontrast i skuggor). Om du är nöjd med Emaks är det inte så konstigt, samma negativ kopierat på Varycon kan se helt annorlunda ut pga de motsatt separeringsegenskaperna. Svårt få tag i annat än grad 2 för Emaks dock. Krävs även 1 och 3 för olika negativtyper. Varycon (fiber) är ett mycket bra papper rätt hanterat. Några av mina bäst kopierade bilder har jag gjort på Varycon fiber. Inget fel på det papperet alls, förutom att det ligger lägre i filtrering än en del andra papper.

Vad gäller Fortes Polywarmtone (finns både i fiber och plast) så är det ett mycket bra papper i alla dess versioner (både plast, fiber samt fiber med elfenbensfärgad bas). Är dessutom variabel kontrast. Av Polygrade och Fortespeed skulle jag rekommendera Polygrade eftersom Fortespeed är ett graderat papper och det blir nog svårt att få tag i annat än normal (2) gradation. Du lär nog få problem med för kontratrika eller ko0ntrastlösa bilder om du inte har perfekt graderade negativ då.

Tack...

... för jättefina tips :)

Ska köpa en liten förpackning av Ilford & en Forte Polygrade för att testa vilken jag tyckte bäst om. Föredrar graderat papper. Förut var favoriten Fineprint-pappret men det går ju inte att få tag i nu. Hmm.... tack för alla tips!

Re: Tack...

Linslusen skrev:
... för jättefina tips :)

Ska köpa en liten förpackning av Ilford & en Forte Polygrade för att testa vilken jag tyckte bäst om. Föredrar graderat papper. Förut var favoriten Fineprint-pappret men det går ju inte att få tag i nu. Hmm.... tack för alla tips!

Kom ihåg att Ilford har flera olika papperstyper dom också, som var för sig är olika i separation av ljusa och mörka delar. Ilford Multigrade Warmtone separerar skuggdetaljer bra. Cold-tone (vet inte om den finns längre förresten) separera högdagerdetaljer bra). Ilford Multigrade IV är ett ganska unikt variabel-papper eftersom det även ger kontrastförändring i de ljusa högdagrarna vid filterbyte, vilket de flesta andra VC-papper inte gör. Multigrade IV är också väldigt vitt i basen och de djupaste skuggorna upplevs därför otroligt mättat svarta.

Jag testade

Jag har donat lite i mörkrummet ikväll & eftersom jag hade både Emaks vanliga papper (Normal hårdhet) & Varycon hemma så exprimenterade jag lite efter era råd. Det stämde väl att negativen med vanlig kontrast blev bra på Emaks & dem med hårda kontraster blev bra på Varycons papper...

Det låter som att det sistnämnda Ilford -pappret kunde vara något för mig som gillar när det är otroligt svart & mustigt i en bild! Använder ju nästan alltid svart bakgrund av den anledningen.

Jag får testa mig fram helt enkelt :)

Men vänta nu?
Susanna, du pratar om papper för bläckstråleskrivare, här var det mörkrumspapper som gällde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar