Ursäkta mej - jag somnade nog vid ratten där!
Selectol-Soft kan ge samma djupsvärta (dmax) och närmar sig Dektol i kontrast. S-S är en metolbaserad (vad jag vet) framkallare som bara har denna substans som aktiv ingrediens, medan Dektol är metol/hydrokinonbaserad, vilket kanske förklarar en del av skillnaden.
Det är länge sedan jag gjorde nåt med S-S, en gång i ett annat mörkrum långt borta, så några tider har jag inte kvar, men jag vill minnas att startpunkten var nånstans vid den dubbla tiden.
Att ett vattenbad skulle köra slut på framkallaren för snabbt kan vara ett problem. Om vi talar om fiberpapper ligger en hel del framkallare kvar i pappersbasen, men RC tror jag inte ens är meningsfullt att testa... Det beror ju som du skriver en del på vattnets ph-värde.
Destillerat vatten (verkligt ph mellan 6 och 5) eller en 10% lösning av natriumkarbonat istället för kranvatten kan hjälpa till. En annan variant vore att doppa i framkallare, sedan i vatten, för att sedan återgå till framkallaren.
Som ännu ett sidospår kan nämnas att Kodaks D23-formel (på samma vis som S-S metolbaserad) och Rodinal (eller Calbe R09 eftersom Photax envisas med det) kan användas till att framkalla papper med. Det är mer som experiment, för ingen av dessa blir speciellt mycket billigare. Fördelarna skulle väl i så fall vara att minska mängden flaskor att leta bland och hållbarheten på kemin.
Jag läste om din artikeltext efter att ha postat och tänkte på just det som du nämner, att tvåbad är vettigt om man jobbar med fasta filter.