Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
gerhardp skrev:
Kom försent till det avtalade mötet på grund av en krävande stockholmare (Magnus)

Jag är utflyttad skåning. Skulle aldrig kalla mig ståckhålmare... :)

Det är bra att bildgläjen är så stark att du väljer att att komma lite sent. Har hänt mig också... :)
 
Canon 1d MkII-leveranser i Sept-Nov!

Jag beställde en Canon 1d Mark II i slutet av April. Canon hade då sagt att beräknat leveransdatum skulle vara i slutet av maj. Nu, i juni kommer man tillbaka och säger att de räknar med att kunna leverera i sept/okt! Inte klokt. Som tröst menar de att om jag hade beställt nu så hade kameran leverats i November!!!

Detta samtidigt som kameror finns tillgängliga både i Tyskland, Frankrike och USA.


Alltså, om man fortfarande vill ha en Canon, är det lika bra att importera själv. USA sålda kameror har ingen världsgaranti, så man bör köpa från Europa. Är det någon som har något tips till en bra affär i t.ex Tyskland?
 
Re: Canon 1d MkII-leveranser i Sept-Nov!

Lzn skrev:
Jag beställde en Canon 1d Mark II i slutet av April. Canon hade då sagt att beräknat leveransdatum skulle vara i slutet av maj. Nu, i juni kommer man tillbaka och säger att de räknar med att kunna leverera i sept/okt! Inte klokt. Som tröst menar de att om jag hade beställt nu så hade kameran leverats i November!!!

Detta samtidigt som kameror finns tillgängliga både i Tyskland, Frankrike och USA.


Alltså, om man fortfarande vill ha en Canon, är det lika bra att importera själv. USA sålda kameror har ingen världsgaranti, så man bör köpa från Europa. Är det någon som har något tips till en bra affär i t.ex Tyskland?


Alla canons proffsgluggar och proffshus har världsgaranti det är jag 100% säker på.
 
Re: Re: Canon 1d MkII-leveranser i Sept-Nov!

geronimo13 skrev:
Alla canons proffsgluggar och proffshus har världsgaranti det är jag 100% säker på.

Vissa undantag gällande gråimport på L gluggar dock. Gråimport finns ej på proffshusen
 
Jag trodde också att det var världsgaranti på husen. Särskilt som min Singapore-köpta D60 hade ett världsgarantibevis. Dock hävdade svenska Canon att sådana garantier endast gällde i landet man köpt kameran och hänvisade mig att skicka den till Singapore!!! En världsgaranti är tydligen inte värd så mycket för svenska Canon.

En fotohandlare jag pratade med rådde mig att skaffa en MKII i Europa då enligt honom USA inte har världsgarantier. Han hade haft erfarenhet av detta. I skenet av mina egna erfarenheter, tog jag hans ord.
 
Lzn skrev:
Jag trodde också att det var världsgaranti på husen. Särskilt som min Singapore-köpta D60 hade ett världsgarantibevis. Dock hävdade svenska Canon att sådana garantier endast gällde i landet man köpt kameran och hänvisade mig att skicka den till Singapore!!! En världsgaranti är tydligen inte värd så mycket för svenska Canon.

En fotohandlare jag pratade med rådde mig att skaffa en MKII i Europa då enligt honom USA inte har världsgarantier. Han hade haft erfarenhet av detta. I skenet av mina egna erfarenheter, tog jag hans ord.

Jag frågade en representant ifrån Canon på mässan och fick motsatt svar :) Har prylar jag köpt i usa med världsgaranti som jag kunnat lämna in på Canon svenska utan problem.
 
geronimo13 skrev:
Jag frågade en representant ifrån Canon på mässan och fick motsatt svar :) Har prylar jag köpt i usa med världsgaranti som jag kunnat lämna in på Canon svenska utan problem.


Snackade precis med Canon och det är kontinental garanti som gällde på digtalkameror, jag blandade ihop detta med analoga proffshus sorry.

Men han sa dock att det finns en form av "gentlemens" agreement vilket innebär att de brukar försöka lösa det ändå med tanke på att det inte är vanliga svensson som köper en Mark II osv.
 
Re: Canon 1d MkII-leveranser i Sept-Nov!

Lzn skrev:
Jag beställde en Canon 1d Mark II i slutet av April. Canon hade då sagt att beräknat leveransdatum skulle vara i slutet av maj. Nu, i juni kommer man tillbaka och säger att de räknar med att kunna leverera i sept/okt! Inte klokt. Som tröst menar de att om jag hade beställt nu så hade kameran leverats i November!!!

Detta samtidigt som kameror finns tillgängliga både i Tyskland, Frankrike och USA.


Alltså, om man fortfarande vill ha en Canon, är det lika bra att importera själv. USA sålda kameror har ingen världsgaranti, så man bör köpa från Europa. Är det någon som har något tips till en bra affär i t.ex Tyskland?

Själv beställde jag en Canon 1d Mark2 den 31 januari och har ännu inte fått den. Jag är på tredje plats, kan tänka mig att den dyker upp om 2-3 månader????. Var har du beställt och var på kölistan befinner du dig? Jag kan tänka mig att du befinner dig rätt långt ner på listan om du har beställt kameran i slutet av april med tanke på att en del fotografer redan beställde kameran förra året.

Om jag hittar den i lager i Europa så beställer jag den därifrån, så jag får den tidigare, denna väntan är en lidelse.

Vi får hoppas att vi får dem snart
 
geronimo13 skrev:
Jag frågade en representant ifrån Canon på mässan och fick motsatt svar :) Har prylar jag köpt i usa med världsgaranti som jag kunnat lämna in på Canon svenska utan problem.

Alla Eos modeller har garanti som gäller över hela världen !! De sa dom på Canon i Finland då ja kolla me dom..
 
Re: Canon 1d MkII-leveranser i Sept-Nov!

Lzn skrev:
Jag beställde en Canon 1d Mark II i slutet av April. Canon hade då sagt att beräknat leveransdatum skulle vara i slutet av maj. Nu, i juni kommer man tillbaka och säger att de räknar med att kunna leverera i sept/okt! Inte klokt. Som tröst menar de att om jag hade beställt nu så hade kameran leverats i November!!!


Du måste ha fått fel information från början. I april var Canons säljare Per Karlsson solklar med att 40 procent av alla beställda kameror skulle levereras innan halvårsskiftet. Alltså att om du beställde i maj skulle du absolut inte få en kamera förrän efter sommaren.

Men jag kan hålla med om att det verkar komma för få kameror till Sverige. Men samma problem finns i många europeiska länder.

Väntetiden hos B&H Photo i New York ska inte vara så många veckor.
 
Re: Re: Canon 1d MkII-leveranser i Sept-Nov!

Omar skrev:
Själv beställde jag en Canon 1d Mark2 den 31 januari och har ännu inte fått den. Jag är på tredje plats, kan tänka mig att den dyker upp om 2-3 månader????.

Det verkar som alla butiker fick två kameror i denna eller förra veckan. Så du borde få i nästa sändning. Enligt Canon ska nästa sändning komma under juli och den ska vara betydligt större än hittills. 40 procent ska få.

/Magnus

PS. Idag tog jag 1200 bilder med min mark II.. :) *retas*
 
Jag hade dock en förhoppning att det skulle komma in lite småsändningar i juni. Känns drygt att vänta in i juli, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
 
Re: Re: Canon 1d MkII-leveranser i Sept-Nov!

froderberg skrev:
Du måste ha fått fel information från början. I april var Canons säljare Per Karlsson solklar med att 40 procent av alla beställda kameror skulle levereras innan halvårsskiftet. Alltså att om du beställde i maj skulle du absolut inte få en kamera förrän efter sommaren.

Men jag kan hålla med om att det verkar komma för få kameror till Sverige. Men samma problem finns i många europeiska länder.

Väntetiden hos B&H Photo i New York ska inte vara så många veckor.

Vad Per Karlsson på Svenska Canon tidigare har sagt, är väl vid det här laget helt ointressant, hans förtroende är väl nu helt förbrukat.
/Jonas
 
Re: Re: Re: Canon 1d MkII-leveranser i Sept-Nov!

jonasbengtsson skrev:
Vad Per Karlsson på Svenska Canon tidigare har sagt, är väl vid det här laget helt ointressant, hans förtroende är väl nu helt förbrukat.
/Jonas

Jo han står inte högt i kurs. Men det är han som bestämmer över och sköter fördelningen av mark II. Och han har aldrig påstått att man skulle få en mark II på en månad. Jag har haft täta kontakter med med honom hela året och följt utvecklingen för mark II.

Om det var handlareb som lovade leverans i maj om man beställde i april - så hittade han bara på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.