Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för hjälpen..

Får titta på det imorgon.


Godnatt...

Skriv gärna vilken programvara dett är, fick med två skivor..

Tack för svar...
 
Blixttest

Här kommer en blixtbild som definitivt inte hade funkat med gamla E-TTL-systemet.

jag har använt mittpunkten, låst fokus på jocke och komponerat om. Men gamla tekniken hade kameran försökt exponera mitten av bilden med blixt. Eftersom mitten av bilden är väldigt mörk och långt bort hade jocke blivit fullständigt utfrätt.

Nu vet kameran var i bilden Jocke är genom att den ser var i bilden som förblixten lyser upp. Dessutom kan den använda avståndsinformationen.
 

Bilagor

  • ii4y0019.jpg
    ii4y0019.jpg
    37.9 KB · Visningar: 668
70-300 DI IS

Fick också möjlighet att testa Canons nya 70-300 DO IS idag. Grym glugg. Det blev knivskarpt på 1/50s och 300mm!
 

Bilagor

  • ii4y0046.jpg
    ii4y0046.jpg
    36 KB · Visningar: 648
Verkar kul med ny kamera =)

Angående tysta slutaren så är det förmodligen samma funktion som på 1D/1Ds dvs att den tar kortet lika snabbt men släpper tillbaka spegeln långsammare och inte förrän man släpper upp avtryckaren. Fungerade faktiskt helt ok i en kyrka då man får tid på sig att tajma oljudet.

Magnus: Låg sämre i handen än 1V? Antar att det är samma utformning som 1D/1Ds då? Verkligen synd att dom inte har samma djupa urgröpning för långfingret som på 1V HS. Grymt mycket skönare grepp på den.
 
rixfoto skrev:
Hej.
Tänkte bara höra med er som äger en Mark II. Vad tycker ni om "slutarljudet"?? Alltså när man tar en bild, jag tycker det är rätt högt, jämförbart med 10án.

Jag tycker att det är rätt jämförbart med 10D, fast jag är kanske lite miljöskadad efter att ha använt EOS3:an rätt mycket sista månaderna i väntan på MkII.

Min första reaktion när jag hörde en bild tas var "vad tyst den är" ;-)

Man kan ställa in PF21 för att få spegelåtergång att ske i sakta mak efter man släpper upp avtrycket vid single shot, vilket ger ett klart tystare ljud - om man kan stå ut med det (jag tyckte det "kändes fel", kan dock använda det vid ex. konserter).

Tyvärr kräver ju PF att man kopplar kameran till datorn, så det går ju tyvärr inte att slå av/på PF21 på något smidigt sätt såvitt jag kan se...
 
TheBishop skrev:
Tyvärr kräver ju PF att man kopplar kameran till datorn, så det går ju tyvärr inte att slå av/på PF21 på något smidigt sätt såvitt jag kan se...

När man väl aktiverat en PF-funktion tror jag att man kan stänga av de funiktioner som kan aktiverats utan at behöva koppla upp kameran. Så funkar det på 1V i alla fall.
 
dsmannen skrev:
Magnus: Låg sämre i handen än 1V? Antar att det är samma utformning som 1D/1Ds då? Verkligen synd att dom inte har samma djupa urgröpning för långfingret som på 1V HS. Grymt mycket skönare grepp på den.


Jo det ska vara samma hus som 1D/1Ds. Tyvärr utan den stora sköna urgröpningen som passade nordiska fingrar. Kameran är kanske skönare med små japanska händer.
 
HELLO

Ja ringde nyss till Canons återförsäljare i min stad. Tänkte kolla om dom har någon MK II på hyllan. Dom får in en sändning runt den 18 Juni. De fanns 5 st Mk II som inte var reserverade så ja passa på å reservera 1 st. Min leverantör i Tyskland har inte fått tag på någon kamera ännu !! Och priset ja får betala i min stad är rätt bra. 4.150 Euro. Ca 38.000 Svenska !! Ja bor i Jakobstad.. Ligger i höjd me Umeå !!
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:Men nu får du ta och lägga upp lite riktiga bilder också! :)

Eftersom Magnus tycker att jag är förfärlig som, efter en vecka med MarkII, inte lagt ut en enda bild så reparerar jag mig härmed.

OK Magnus... nedan kommer tre MarkII-bilder och jag lägger ut dem enbart för att du så enträget bett dom det. En hel timme har jag avsatt bara för din skull...

;-)

/G
 

Bilagor

  • 040603_184804_43.jpg
    040603_184804_43.jpg
    37.2 KB · Visningar: 674
Kul att se lite bilder Gerhard. Du hade små extra poänger i bilderna. Måsen i den första och blicken i den andra. Nice.

Imorgon tänkte jag att kameran ka få bekänna färg på Stockholm Maraton. :)

Tyvärr känner jag att jag skulle behöva ett markII-hus till. Blir tokig på att svinga objektiv fram och tillbaka hela tiden. Man missar ju en massa bilder, släpper in damm och så kommer det väl sluta med att man skickar sitt 70-200 på ett rejäl luftfärd. Är ju van vid då 1V hus...
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:Kul att se lite bilder Gerhard. Du hade små extra poänger i bilderna. Måsen i den första och blicken i den andra. Nice.

Jo, det där var ju lite speciellt. Jag hade en tid att passa och var på väg när jag såg måsarna kretsa kring byggnaden - det är ju mycket måsar i Göteborg. Ställde mig för att vänta på det rätta ögonblicket och plötsligt försvann allihop. En och annan mås passerade men på fel ställe. Ni vet säkert alla hur det är... Har man bestämt sig så har man.

Kom försent till det avtalade mötet på grund av en krävande stockholmare (Magnus) och en fiskmås. Det använder man inte gärna som ursäkt...

...och ändå blev det inte riktigt som jag såg det först...

:-D

/G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.