Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Tack Magnus för du har koll på läget!

Det var trevligt att höra fastän jag hade hoppats på att få den till min Ölands tripp. Jag får hämta den efter jag har kommit hem. Men skönt att höra att det händer något. Jag har förberett mig lite med 2GB ultra 2 kort och 2 batterier för Mark2 (ca 250 kr stycket).

Var ute för andra gången och fotade med en Canon 1Ds, kändes mycket bra, och Mark2 är ännu bättre, jag längtar.

MVH

Omar
 
Omar skrev:
2 batterier för Mark2 (ca 250 kr stycket).

Hittade du NP-E3 till mark II för 250 kr styck??? De kostar ju 2000 nya...

Vardå? *mycket nyfiken*

Jag har köpt 1 st 1G ulta CF-kort, 2 st 512 Ultra II CF-kort och 1 st 256 Ultra SD-kort.

Dessutom har jag ett NP-E3 laddat och klart.

Jag har dessutom 4 st NP-E2 som vore toppen om man kunde konvertera till NP-E3...
 
Hej Magnus!

Jag såg att det var på väg icke orginal batterier till Mark2 på http://www.mydigitaldiscount.com/s.nl/c.ACCT139057/sc.2/category.99/it.A/id.449/.f

så jag frågade om Zebra skulle ta in och de hade redan beställt och skulle troligtvis få in dessa i månadsskiftet så jag har beställt. Om det är exakt samma batterier som länken ovan vet jag inte men dessa som jag har beställt är på 2200mAh jämfört med orginal på 1650mHa. Kanske inte samma kvalite, men väl värt att pröva. Pirat verkar fungera bra till 10D och det fungerar bra till 300D.

Enligt dem så blir priset runt 250 kr, det kan väl stämma om man jämför med de priserna i länken ovan. Men man kan ju aldrig veta.

MVH

Omar
 
Senast ändrad:
Omar skrev:
Hej Magnus!

Jag såg att det var på väg icke orginal batterier till Mark2 på http://www.mydigitaldiscount.com/s.nl/c.ACCT139057/sc.2/category.99/it.A/id.449/.f

så jag frågade om Zebra skulle ta in och de hade redan beställt och skulle troligtvis få in dessa i månadsskiftet så jag har beställt. Om det är exakt samma batterier vet jag inte men dessa är på 2200mAh jämfört med orginal på 1650mHa. Kanske inte samma kvalite, men väl värt att pröva. Pirat verkar fungera bra till 10D och det fungerar bra till 300D.

Verkar intressant... onekligen. Hör av dig så fort du testat.

Men jag tror iofs att jag klarar mig rätt bra på två. Men är de så här billiga så kan man ju köpa upp sig på ett gäng.
 
froderberg skrev:
Verkar intressant... onekligen. Hör av dig så fort du testat.

Men jag tror iofs att jag klarar mig rätt bra på två. Men är de så här billiga så kan man ju köpa upp sig på ett gäng.

två batterier klarar man sig långt på om man är inomhus eller ute på sommaren. Vintertid däremot är batterierna ingen höjdare, brukar ha med mig 4st ute i skogen.
 
dsmannen skrev:
två batterier klarar man sig långt på om man är inomhus eller ute på sommaren. Vintertid däremot är batterierna ingen höjdare, brukar ha med mig 4st ute i skogen.

Kanske det. Men 1D mark II ska visst ha dubbel batteri tid mot 1D. Så det blir ju som 4 batterier... :)

Jag tänkte känna mig för lite hur mycket jag behöver. Det blir nog främst mer minnekort i första vändan.
 
dsmannen skrev:
två batterier klarar man sig långt på om man är inomhus eller ute på sommaren. Vintertid däremot är batterierna ingen höjdare, brukar ha med mig 4st ute i skogen.

Tjenare Herman

Har du fått sålt bort 1Ds:en ännu? Och väntar på en Mk II kanske?


Det lät som om möjligheterna att få min i slutet på denna månad var god.


/ Jerker
 
Jag gav upp. Varför reservera fyrtio lax när man inte kan få ett vettigt leveransbesked. Jag la min beställning på Scandinavian Photo 29 januari och så sent som i måndags kunde jag fortfarande inte få veta om det var en vecka, en månad eller ett kvartal kvar till leverans. Så nu har jag cancellerat. Canon får mina pengar nån annan gång och jag kommer säkert överleva sommaren ändå, tillsammans med min "gamla" 10D.

Men en sak var positiv med väntan: jag fick gott om tid att reflektera över teknikfixeringen. Nu ska jag plåta en hel sommar och inte fundera över vad som saknas i kameraväskan. :)
 
Per: Om du beställde den 29 jan och avbeställde i måndags tror jag att du gett upp precis framför mål. Ring tillbaka och se om du inte kan ånga dig. Kamerorna är på väg nu från Japan.

Jag vet inte vad du plåtar eller hur duktig. Men det är säkert så att de flesta fotografer på fotosidan inte ens kan yttnyttja 10D fullt ut.

FÖr mig är 1D mark II min första egna digitalkamera och den första på marknaden som motsvarar mina krav. Jag har kört 2 st Eos 1V tills nu eftersom jag behöver riktigt snabba, tåliga och exakta hus. Endast undantagsvis har jag kört med D60 och 300D.

För den som inte plåtar yrkesmässigt låter en som tankeprocess som du gått igenom väldigt vettig.
 
froderberg skrev:
Per: Om du beställde den 29 jan och avbeställde i måndags tror jag att du gett upp precis framför mål. Ring tillbaka och se om du inte kan ånga dig. Kamerorna är på väg nu från Japan.

Nej jag har bestämt mig. Jag uppgraderar när jag verkligen behöver OCH Canon/återförsäljaren kan ge rimliga leveransbesked. Jag hoppas mitt avhopp gör någon annan i kön glad istället. :)
 
ejeklint skrev:
Nej jag har bestämt mig. Jag uppgraderar när jag verkligen behöver OCH Canon/återförsäljaren kan ge rimliga leveransbesked. Jag hoppas mitt avhopp gör någon annan i kön glad istället. :)

Gjorde mig lite gladhare...lol.


Jerry Gladh
 
froderberg skrev:
Kanske det. Men 1D mark II ska visst ha dubbel batteri tid mot 1D. Så det blir ju som 4 batterier... :)

Jag tänkte känna mig för lite hur mycket jag behöver. Det blir nog främst mer minnekort i första vändan.


Magnus du som har båda accarna framför dig, kan du jämföra om det är stor skillnad mellan dem? Jag har för mig att jag läste någonstans att det endast var en skruv som skiljde dessa accar åt.

/ Jerker
 
Smirre skrev:
Magnus du som har båda accarna framför dig, kan du jämföra om det är stor skillnad mellan dem? Jag har för mig att jag läste någonstans att det endast var en skruv som skiljde dessa accar åt.

Om du menar NP-E2 och NP-E3 så är det själva sargen som skiljer. Batteriet är identiskt och passar både 1V och 1D om man trycker till lite.. Man borde kunna byta sargen på NP-E2 så att de passar perfekt i 1D.

I sargen finns en extra frigäringsknapp som inte finns i NP-E2 samt nått klibbigt skydd mot fukt och damm.

Några olika versioner av NP-E3 känner jag inte till. Men mark II:an drar hälften så mycket ström som sin föregångare.
 
Ok, det kanske går att fila till den lite så att det passar lite bättre.

Har du förresten laddat hem Digital Photo Proffessionla från canons nedladdnings webb?
Krävs serienummer från en 1Ds eller 1D får att få tillgång till dessa, men dessa nummer finns ju att hitta där det finns många beg kameror tillsalu med bilder från alla vinklar :)

Länken finns här.....

http://web.canon.jp/Imaging/sdl/dpp-e.html
 
Jo jag har laddat ner programmet, men det har man väl inte så stor nytta av förrän man har lite raw-filer att leka med.

...vilket jag hoppas på nästa vecka då mark II:an ska komma
 
ejeklint skrev:
Nej jag har bestämt mig. Jag uppgraderar när jag verkligen behöver OCH Canon/återförsäljaren kan ge rimliga leveransbesked. Jag hoppas mitt avhopp gör någon annan i kön glad istället. :)

Har oxså tröttnat på Svenska Canon.
Står bland dom första i kön hos Scandinavian Photo,men vad hjälper det när dom inte får några leveranser. Till glädje för andra i kön så kommer jag att avbeställa på måndag.
Köpte i dag en 1D mark II hos handlare utanför Sverige som hadde flera stycken på hyllan.
 
Hej

JApp, det suger

Köpte en EOS 5 som backup till min D60 som "gått" 39 000 bilder nu i väntans tider....

Skulle förvåna mig om man får nån före semestern, har stått 3-4 månader i kö för D30, för D60 o nu Mark II, börjar bli härdad....

Ändå beställde jag då jag fick nys om ryktet om en ny i samtliga fall.....

Men som liten tröst verkar Nikon D70 ha samma framtidsutsikter...

Roine
 
jonasbengtsson skrev:
Har oxså tröttnat på Svenska Canon.
Står bland dom första i kön hos Scandinavian Photo,men vad hjälper det när dom inte får några leveranser. Till glädje för andra i kön så kommer jag att avbeställa på måndag.
Köpte i dag en 1D mark II hos handlare utanför Sverige som hadde flera stycken på hyllan.

var köpte du din kamera? =)
låter intressant om man kan få tag på en på studs...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.