Annons

Någon info om när 85mm till Nikon Z släpps?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Tänkte byta ut min 85mm 1.8 S till Z-varianten nu när jag införskaffat en Z6.

Senast jag läste om den så skulle den släppas i maj men kan inte se någon info om den hos någon försäljare...

Någon som ev har mer info om när den kan tänkas släppas? :)

mvh

Tänkte byta ut min 85mm 1.8 S till Z-varianten nu när jag införskaffat en Z6.

Senast jag läste om den så skulle den släppas i maj men kan inte se någon info om den hos någon försäljare...

Någon som ev har mer info om när den kan tänkas släppas? :)

mvh

Ryktena sa maj, men det verkar inte bli så. Troligtvis nästa objektiv i pipen...

Min 85/1,8 G och konverter är en favorit på Z6. Varför byta? Det enda jag har att klaga på är "bokeh fringing" på största bländare men i övrigt ett strålande bra objektiv för pengen.

Min 85/1,8 G och konverter är en favorit på Z6. Varför byta? Det enda jag har att klaga på är "bokeh fringing" på största bländare men i övrigt ett strålande bra objektiv för pengen.

Du har en poäng där! 85/1.8G är ett av Nikons vassaste och dessutom mest prisvärda objektiv.

Sant! 85:an har alltid varit min favorit också, underbar porträttglugg! :)

Jag formulerade mig lite dumt där ser jag...

Frågan skulle nog vara mer: "Har någon hört när Nikon kan tänkas släppa 85 1.8S så man kan få ett bra test och kunna jämföra med nuvarande 85:a"

Mest nyfiken på om denna 85:a kan prestera ännu bättre än nuvarande G-lins så man kunde överväga om det är värt ett byte.

Vad jag hörde av fotosidans pod är att objektiv över 70mm inte drar nytta av den nya z fattningens storlek gällande skärpan över hela bilden.

Om jag förstått det rätt vill säga så är redan tele optik otroligt vass på dslr kamera f mount och att z inte kommer ge någon direkt fördel förutom att de då möjligen förbättrar redan en bra optik. De kommer inte bli mindre och lättare på tele fronten.

Styrkan med Z fattningen gör att kortare brännvidder blir skarpare och kan göras mer kompakt.

Stämmer detta kan jag tänka mig lira vidvinklar på z kamera och tele på d750 i framtiden.

Ska bli intressant att se om de lyckas banta ner 70-200 2.8 några gram.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto