Detta är en ganska intressant diskussion då jag har ett jobb där det bl.a jar blivit så att jag fotar/bidrar med bilder till både vår webb och våra trycksaker, med privat kamera, men även med jobbets. Så då är ju frågan vem som egentligen "äger" de bilderna? Det är ju inte så att det står nerskrivet nånstans att jag ska fota, utan det har helt enkelt blivit så för att jag har intresse av det. Nu är iofs många av bilderna av kategorin "gruppbilder på gubbar i kostym" - och de bryr jag mig inte om, men även en del mer miljöbilder och dylikt. Jag har även till webbplatser jag ansvarar för använt mig av helt privata bilder, tagna på fritiden, för att de har passat in, så har jag då genom att "ge bort" bilderna till jobbet förverkat min rätt till dom? Eller kan jag ställa krav på att de enbart får användas enligt riktlinjer som jag själv sätter upp?
Jag är egentligen inte ute efter ekonomisk ersättning, utan vill bara behålla skyddet för dom, vad händer t.ex den dagen jag slutar på jobbet - som i trådskaparens exempel? Har då min arbetsgivare rätt att hur som helst använda mina foton, även de privata som jag "gett bort"/"lånat ut"? Än så länge har jag relativt stor kontroll vad de används till, och ser till att mitt namn kommer med i alla publikationer.
Jag funderar på att föreslå att vi ska skriva nån slags avtal mellan mig (men även övriga anställda som fotar) och företaget, så vi vet vad som gäller. Har ni några förslag på vad som ska stå? Och har jag nån som helst (ideel) rätt till bilder jag tagit på arbetstid? Fast det är väl det som bör regleras i ett sånt avtal antar jag... Jag har t.ex inget emot att släppa bilderna på nån slags Creative Common-licens till företaget.
I vilket fall som helst är det ett snårigt område, och jag tror fler företag och anställda borde ta och fundera på att man bör utforma nån slags avtal även för inhouse-produktioner. (och jag vill helst inte ha kommentarer som att man inte ska syssla med inhoseproduktioner för då snor man jobb från proffsen...det är givetvis orimligt att ringa vår "hovfotograf" i tid och otid
)