Annons

Någon har "lånat" min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_f

Medlem
Hej alla!

Min f d arbetsgivare har använt ett av mina foton som omslag till årsredovisningen.

Jag har tagit det på arbetstid, med min privata kamera. Vid något tillfälle mejlade jag fotot till ett par arbetskamrater.

Jag har inte blivit tillfrågad om denna användning.

Vad gäller - är detta OK?
 
Väldigt småaktigt får jag nog säga! Arbetsgivaren kan säkert komma med lite motkrav du har säkert använt arbetsgivarens dator/uppkoppling för något privat under din arbetstid där, kanske dragit över en lunchrast eller gått ett par minuter tidigare. Det kanske slutar med att de har större krav på dig än du på dom :)
 
Vad gäller - är detta OK?


Jag har då ingen aning om vad som gäller, men i mina öron låter det OK, även om det var din privata kamera.
Se det som kompensation för att du säkert (eller iallafall kanske) suttit vid datorn och kollat på Fotosidan med arbetsgivarens dator på arbetstid.
:)
 
Tveksamt

Vad jag vet så äger du bilden även om den är gjord på arbetstid. Har arbetsgivaren inte ett avtal med dig om att de får använda bilden som man tycker så kan man inte använda bilden utan en uppgörelse med dig. Bakom bilden finns inte bara arbetstid utan även kompetens och utrustning för att ta bilden - skall detta inte ersättas? På min förra arbetsplats skrev vi avtal med personer som skulle fota på arbetstid för att undvika problem. Sedan är det en annan sak om du vill kräva ersättning. Det är i vart fall ett övertramp att inte en s fråga dig innan bilden publicerats. Finns ditt namn angicet som fotograf? Om inte är det rätt svagt - skicka en faktura på ett rimligt belopp eller fråga om upplaga på trycksaken eftersom det har betydelse för priset.

Min f d arbetsgivare har använt ett av mina foton som omslag till årsredovisningen.

Jag har tagit det på arbetstid, med min privata kamera. Vid något tillfälle mejlade jag fotot till ett par arbetskamrater.

Jag har inte blivit tillfrågad om denna användning.

Vad gäller - är detta OK?[/QUOTE]
 
Nej självfallet inte, men ska du kräva pengar och kanske åtala för att få ut dom så gäller det att inte han? kan åtala dig tillbaka för stöld eller nåt.

Själv har jag fått en bild publicerad i Norrtelje tidning utan mitt namn eller några pengar, men jag valde att inte agera, men skulle jag ta en pangbild (nyhetsbild) som publiceras nationellt eller internationellt så kommer den inte in i Norrtelje tidning.

Går du till åtal finns det advokater som kan just "bildstöld"

Edit. En annan sak hade varit om du tog bilden på uppdrag av arbetsgivaren, det kan nog jämföras med att köpa en bild.
 
Hej alla!

Min f d arbetsgivare har använt ett av mina foton som omslag till årsredovisningen.
Jag har tagit det på arbetstid, med min privata kamera. Vid något tillfälle mejlade jag fotot till ett par arbetskamrater.
Jag har inte blivit tillfrågad om denna användning.
Vad gäller - är detta OK?

HejPeter!
Flera har varit inne på olika delar av detta problem, detta gäller:

*1. Du har bildrätten och därmed krav på att den som skall använda bilden MÅSTE ange fotografen.Och därmed har du krav på eknomisk ersättning och du anser det.
*2. Finns det ett anvtal om att du skall fotografera på arbetstid för arbetsgivare, så skall det också vara reglerat i kronor, helt enkelt.
I ditt fall så vet jag inte om det finns det.
*4. Har arbetgivare via någon annan "tagit" din bild utan dig medgivande så är det stöld kort och gott.

Att du sedan sitter och eventuellt surfar på arbetstid har inte med saken att göra. Det får i så fall arbetgivaren ta upp i andra sammanhang.Om du anser att du vill ha ersättning för bildrätten är upp till dig.
Tyvärr har den ny digitala tekniken medfört att många,som i ditt fall arbetsgivaren,inte förstått att det finns något värde i en bild.Och detta helt oberoende av vem som tagit den.Så den debatten tycker jag inte är intressant för denna fråga.Om det finns någon senmoral så skulle jag vilja skriva detta:
* Aldrig ta någon bild för någon utan ett avtal i kronor och öre.
* Aldrig gå med på att ge bort en bild.

Mvh
Rolf
 
Helt rätt

Enligt min uppfattning och erfarenhet. Det är din bild om inget annat avtalats.
HejPeter!
Flera har varit inne på olika delar av detta problem, detta gäller:

*1. Du har bildrätten och därmed krav på att den som skall använda bilden MÅSTE ange fotografen.Och därmed har du krav på eknomisk ersättning och du anser det.
*2. Finns det ett anvtal om att du skall fotografera på arbetstid för arbetsgivare, så skall det också vara reglerat i kronor, helt enkelt.
I ditt fall så vet jag inte om det finns det.
*4. Har arbetgivare via någon annan "tagit" din bild utan dig medgivande så är det stöld kort och gott.

Att du sedan sitter och eventuellt surfar på arbetstid har inte med saken att göra. Det får i så fall arbetgivaren ta upp i andra sammanhang.Om du anser att du vill ha ersättning för bildrätten är upp till dig.
Tyvärr har den ny digitala tekniken medfört att många,som i ditt fall arbetsgivaren,inte förstått att det finns något värde i en bild.Och detta helt oberoende av vem som tagit den.Så den debatten tycker jag inte är intressant för denna fråga.Om det finns någon senmoral så skulle jag vilja skriva detta:
* Aldrig ta någon bild för någon utan ett avtal i kronor och öre.
* Aldrig gå med på att ge bort en bild.

Mvh
Rolf
 
Några kompletteringar

Hej igen,

Att det skulle vara "småaktigt" att inte upplåta bilder till fri användning håller jag inte med om.

Det ska tilläggas att vi pratar om ett kommunalt bolag, där årsredovisningen trycks i en ganska stor upplaga, plus att den sprids på nätet. Det har också visat sig att en annan av mina bilder har används i en platsannons.

Fotografens - mitt - namn har inte angivits i något av dessa sammanhang.

Jag är besviken!
 
Hej igen,

Att det skulle vara "småaktigt" att inte upplåta bilder till fri användning håller jag inte med om.
Det ska tilläggas att vi pratar om ett kommunalt bolag, där årsredovisningen trycks i en ganska stor upplaga, plus att den sprids på nätet. Det har också visat sig att en annan av mina bilder har används i en platsannons.
Fotografens - mitt - namn har inte angivits i något av dessa sammanhang.
Jag är besviken!

Hej Peter!
Detta du ni skriver omfattas av det jag tidigare har skrivit.
Alltså:
* Arbetsgivare har inte rätt att använda din bild vare sig i årsredovisning eller platsannons. Om jag varit i din situation så skulle jag skriv ett brev till arbetsgivare och i detta ställa dom krav jag har.
* Om arbetsgivare inte svara eller vill ersätta dig så är det upp till dig om du vill gå vidare.

Du skriver:
"Att det skulle vara "småaktigt" att inte upplåta bilder till fri användning håller jag inte med om". Nu uppfattade jag det som om du var FN på att arbetsgivare "tagit" din bild men det är ju upp till dig om du vill ha ersättning eller ej.Det lägger inte jag mig i. Vad jag skriver är att det tyvärr är allt för många idag som ger bort sina bilder. Detta skapar ett problem. För vilken snickare,rörmakare,lastbilsåkare,läkare,jurist,kassörska --ja lista kan göras hur lång som helst, vill arbeta utan ersättning. Det handlar också om att man som fotograf skall tycka att det man gör har ett ekonomiskt värde.Så har fotografin varit i alla tider. För jag känner inte till någon fotograf som arbetat utan ersättning.Och då talar vi dom som lever av detta. Och det är just det som jag skriver om att den digitala tekniken har medfört att många inte tycker att är något ekonmiskt värde i dom bilder dom tar.
Jag anser att detta är fotografins död. Fråga gärna andra yrkesfotografer.
 
De flesta personer har nog ganska dålig koll på upphovsrättslagen.

Kanske är det ekonomichefen som bestämt att bilden skall användas? Om du frågar Sveriges ekonomichefer om de får använda en bild som tagits av en anställd på arbetstid och skickats till dem, så skulle nog många svara "javisst".

Alltså, det finns ju en viss sannolikt att man gjort detta utan att inse att de begått något fel.

Om du vill hävda din rätt är det väl bara att kontakta din fd arbetsgivare, förklara situationen och fråga om de är villiga att ge dig gängse ersättning.

Om du tycker är värt att lägga ner tid och energi på detta kan ju bara du svara på.

För egen del skulle jag aldrig bry mig om en sådan här sak om jag anser att min arbetsgivare i övrigt uppträtt på ett juste sätt.
 
Du skriver:
"Att det skulle vara "småaktigt" att inte upplåta bilder till fri användning håller jag inte med om". Nu uppfattade jag det som om du var FN på att arbetsgivare "tagit" din bild men det är ju upp till dig om du vill ha ersättning eller ej.

Det var någon av skribenterna ovan som tyckte att jag var småaktig som ifrågasatte att min bild användes. Någon tyckte också att jag skulle se det som ett nöje att få min bild publicerad, även utan ersättning i någon form. Det är DET jag inte håller med om!

Vad kan man kräva för ersättning? Nu känner jag inte till upplagans storlek, men det kan jag ju ta reda på...
 
Det var någon av skribenterna ovan som tyckte att jag var småaktig som ifrågasatte att min bild användes. Någon tyckte också att jag skulle se det som ett nöje att få min bild publicerad, även utan ersättning i någon form. Det är DET jag inte håller med om!

Källkod:
Har du trädgård så kanske dom
ovan är villiga att klippa gräset åt dig,
givetvis utan ersättning, dom får
nöjet att se din fina gräsmatta
när den är klippt...

Vad kan man kräva för ersättning? Nu känner jag inte till upplagans storlek, men det kan jag ju ta reda på...

Kolla in http://www.blf.se/
 
Antag att jag är utvecklare och på arbetstid skriver en platsannons åt min arbetsgivare där vi söker en ny utvecklare. Jag byter jobb, och sex månader senare ser jag min arbetsgivare använda samma annons igen.

Att skriva annonsen låg utanför mitt vardagliga jobb och det krävdes viss "kunskap" för att skriva annonsen. Skulle jag därmed ha rätt att gå till min arbetsgivare och hävda min upphovsrätt på texten i denna platsannons.

Håller med om att det är trist att inte få ett erkännande, men jag skulle nog se det så det jag gjorde på "arbetstid" tillhör min arbetsgivare, så länge som jag inte hade ett avtal/överenskommelse som explicit sa något annat...

// Magnus;
 
Där jag jobbar finns en policy som säger att alla bilder som tas på arbetstid får användas av arbetsgivaren. Denna policy ingår i det anställningsavtal man skriver på. De anger då inte fotografens namn utan bara arbetsplatsens namn när bilden används.
 
........
Håller med om att det är trist att inte få ett erkännande, men jag skulle nog se det så det jag gjorde på "arbetstid" tillhör min arbetsgivare, så länge som jag inte hade ett avtal/överenskommelse som explicit sa något annat...
// Magnus;

Anta istället att du på en ej avtalsmässig fikarast råkar vara ensam om att tippa 13 rätt på tipset.
Du skriver givetvis din arbetsgivares namn och adress på kupongen?
Eller oxå överför du pengarna direkt till arbetsgivarens konto?
 
Min arbetsgivare lånade också en bild av en arbetskamrat utan att fråga.

Arbetskamraten valde inte att bråka med arbetsgivaren om detta. Dock stod det både hans namn och efternamn på insidan av pärmen på årsredovisningen.
 
Det var någon av skribenterna ovan som tyckte att jag var småaktig som ifrågasatte att min bild användes. Någon tyckte också att jag skulle se det som ett nöje att få min bild publicerad, även utan ersättning i någon form. Det är DET jag inte håller med om!

Vad kan man kräva för ersättning? Nu känner jag inte till upplagans storlek, men det kan jag ju ta reda på...

Fakturera om du känner att du ska ha dubbelt betalt för vad du redan fått betalt för att göra på arbetstid. Nu skrev du att ditt tidigare jobb var på en skattefinansierad arbetsplats så det drabbar ju bara alla oss som jobbar i det privata näringslivet som försörjer övriga.

Om du hade varit anställd hos mig och gjort samma sak, så hade du gjort bäst i att radera mig från ditt CV för du hade inte fått positiva rekommendationer om någon potentiell arbetsgivare ringde upp
 
Arbetsgivaren har gjort fel.

Att man inte skall ge positiva rekommendationer pga sin egen okunskap är knappast arbetarens fel. Skulle faktiskt kunna bli förtal men det är en annan sak.

Finns det inget avtal som säger att arbetsgivaren på ngt sätt har rätt till bilderna så har inte arbetsgivaren det. Oavsett om bilderna togs under arbetstid eller inte.

Jag hade ringt upp arbetsgivaren och pratat om det. Troligtvis kommer det ngt gott ur det för båda förutsatt att de ekonomiska kraven inte är stora.

Är det ngn i det här landet som vet hur avtal fungerar så måste det väl vara företagare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.