Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Då har du kanske skickat till fel adress?
Jag kommer inte ihåg något mail från dej.

Men sluta nu...

Men jag var rädd för att du skulle välja det bekväma svaret Eva...
Nej... jag använde mig av mailadressen på din sida... fel av mig eller dig... ja det är frågan..?

Men Jag ger nu upp...
 
jkene skrev:
Deleteknapp har ju David sagt Never till, så det finns väl inte så mycket kvar att säga. Jag hade dock gärna sett en respons från David på mitt längre inlägg från förr-förra sidan.
Det här helt omöjligt att hänga med i den här tråden om man som David och jag har "riktiga" jobb att sköta och kan titta in i forumet sporadiskt. Och även om vi skulle skriva ett rejält svar skulle det försvinna i mängden och få skulle läsa det om man skulle få frågan igen etc etc.

Ta gärna upp *specifika* frågor i nya diskussionstrådar, och försök hjälpa till att hålla dem på spåret sedan också.
 
clindh skrev:
Det här helt omöjligt att hänga med i den här tråden om man som David och jag har "riktiga" jobb att sköta och kan titta in i forumet sporadiskt. Och även om vi skulle skriva ett rejält svar skulle det försvinna i mängden och få skulle läsa det om man skulle få frågan igen etc etc.

Ta gärna upp *specifika* frågor i nya diskussionstrådar, och försök hjälpa till att hålla dem på spåret sedan också.

OK
 
Jag tycker de är viktigt att både positiva och negativa kommentarer har lika rätt.
Vid positiva kommentarer som "fin bild" tycker jag att de är intressant att höra vad som är fint i bilden. Vad betraktaren fastnar för.

Likaså vid mer negativa kommentarer, så är de väldigt viktigt att tala om varför och hur de kan bli bättre.
 
jkene skrev:


För många ovana fotografer och kommentatorer tror jag att det är viktigt att dom känner att man faktiskt får uttrycka sig positivt om en bild, då kommer också dom mer konstruktiva kommentarerna med tiden.
Jag vet inte om jag ska tolka ditt inlägg till att du tycker positivt och konstruktivt är två skilda saker?
 
Medan ni på en klick på 15 pers nu har diskuterat denna fråga i två olika trådar.
Inklusive pajkastning på varandra :eek:(

Har jag äntligen kommit på lösningen på alla problem.

När man ska lägga kommentaren så finns de redan färdigskrivna under bilden man behöver bara klicka i och trycka på enter.

Då kan ingen tjafsa om hur den skrivs.

Gud så enkelt (och tråkigt)

Men då kan ingen klaga på att någon skriver FEL utan de är färdigskrivet från fs

Så nu har jag vispat med min trollstav igen.

Mvh/Percy Björkman
 
evalisen skrev:
Jag tycker de är viktigt att både positiva och negativa kommentarer har lika rätt.
Vid positiva kommentarer som "fin bild" tycker jag att de är intressant att höra vad som är fint i bilden. Vad betraktaren fastnar för.

Likaså vid mer negativa kommentarer, så är de väldigt viktigt att tala om varför och hur de kan bli bättre.

Om någon skriver:
Jag tycker inte om din bild, men det verkar okej rent fotografiskt.

Är detta en positiv eller en negativ kommentar?
Alla kommentarer kanske är positiva, betraktaren har tagit del av bilden, gett sig tid att berätta detta.
Men är kommentarerna rent elaka får de väl hamna i det negativa facket...
eller...
 
evalisen skrev:
Jag tycker de är viktigt att både positiva och negativa kommentarer har lika rätt.
Också en reflektion ang. uttrycken.

I mina ögon är en negativ kommentar en elak kommentar eller klankande kommentar utan minsta konstruktivt i. En positiv kommentar kan ges på bilder oavsett man gillar eller inte för en positiv kommentar är en bra kommentar. En kommentar som förklarar och delger fotografen varför man tycker bilden är bra, mindre bra eller dålig. Med det anser jag inte att negativa kommentarer har någon rätt.
 
lottawe skrev:
Skulle du kunna formulera om nedanstående så att jag lättare kan förstå vad du menar innan jag besvarar bättre?

För en majoritet av oss är det lättare att framhäva positivia ting än negativa. Det ligger i de flesta människors natur. När man som nybörjare här skall kommentera en bild finns det säker en social barriär som säger "Vem är jag att kritisera denna bild". Åtminstone hade jag det så i början. Jag tror det är viktigt att dessa människor får "leka runt" och vara positiva, och efter en tid när dom själva (förhoppningsvis) har fått kommentarer som visar på förbättringar av andra fotografer snappar själva idén och att de flesta inte tar illa upp när man påpekar brister.
 
k-oskarina skrev:
Om någon skriver:
Jag tycker inte om din bild, men det verkar okej rent fotografiskt.

Är detta en positiv eller en negativ kommentar?
Alla kommentarer kanske är positiva, betraktaren har tagit del av bilden, gett sig tid att berätta detta.
Men är kommentarerna rent elaka får de väl hamna i det negativa facket...
eller...

När jag menar positiv kommentar, men jag en som bara framhäver det som är bra. När jag menar negativ menar jag en som framhäver brister.

Bäge delar kan givetvis skrivas i en positiv eller negativt anda.

Det exempel du ger är en neutral kommentar (positiv + negativ) som är skriven i en negativ anda.

Enkelt va?
 
jkene skrev:
För en majoritet av oss är det lättare att framhäva positivia ting än negativa. Det ligger i de flesta människors natur. När man som nybörjare här skall kommentera en bild finns det säker en social barriär som säger "Vem är jag att kritisera denna bild".

Så rätt Så rätt ;o)
 
Helt otroligt. Det är alltså pga ordvrängningar som bråket under 20 sidor uppstått då?

Läste ni Galaxens presidents fråga samt mitt inlägg där jag medgav att han kanske har rätt. Om konstruktiva kommentarer är vad som propageras för nu alltså?
 
Jag ska förtydliga mej...

Positiv kommentar kan ju vara tex. om man gillar en bild och skriver "fin bild"
De jag skulle önska då är ju att få reda på vad är fint i bilden, vad betraktaren fastnade för.
Då blir kommentaren också konstruktiv. Och de är en bra kommentar inte bara positiv.

Vid mer negativa kommentarer, så menar jag inte att dom är dåliga för de. Utan mer att betraktaren hittar brister i bilden. Då de är viktigt att förklara vad som kan göras bättre i bilden. Så blir detta också en konstruktiv och bra kommentar.

Hoppas ni inte missförstår mej nu.

Positiva och negativa kommentarer hade alltså inget med bra och dåliga kommentarer att göra.
 
Och medan ni gnuggar era knölar så är detta vad Galaxens president skrev:

Kan någon sammanfatta vad ni är oense om?

Oftast verkar det som ni tycker samma sak men hakar upp er på varandras formuleringar och bisaker, eller?

och detta vad jag svarade

Det är konstruktiva kommentarer och utvecklandet/framlyftandet av dem jag är för. Richard kanske har kanske helt rätt alltså om det är det vi alla propagerar för nu.

Och så var det det med självrannsakan innan uppladdning också, men när den saknas kan man som kommentator så konstruktivt som möjligt delge sina tankar om bilden det rör. Jag tror vi bidrar mer så än genom att blunda och hoppa över de bilderna.
 
Jag tror det är bäst att vi finner en gemensam defenition på ordens betydelse om diskussioner som dessa ska kunna drivas. Vad sägs om att ta NEs def?

positiv, (be)jakande; faktiskt föreliggande (i motsats till enbart tänkt, föreskriven, "idealisk"); gynnsam, "bra".

negativ (av lat. negati´vus 'förnekande', av ne´go 'säga nej', 'förneka'), (för)nekande; motsatt eller omvänd (i förhållande till det normala eller förväntade); ogynnsam, dålig; kritiskt inställd.

Källa: Nationalencyklopedin.
 
kritik, ett i massmedier utvecklat sätt att beskriva, tolka och värdera konstverk.

konstruktiv [kån´- el. -i´v] adj. ~t
ORDLED: kon-strukt-iv

som (på ett positivt sätt) är inriktad på att bygga upp ngt {MOTS. destruktiv}: ~a alternativ; ~a spelare; diskussionerna fördes på ett ~t sätt; han kritiserar hela tiden men kommer aldrig med egna ~a förslag

Källa: NE
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.