martinh skrev:
Hej här kommer lite råd.
Ta det lungt med antalet bilder. Vet inte hur länge du skall vara borta men jag kom just hem, 15000 bilder fick jag med mig. Är så man kan gråta nu när de ska börja behandlas. Rensa i kameran och på internetställena. Jag fotade jpg i början men bytte sen till raw med en liten jpg. Nu i efterhand tycker jag nog det var bättre.
På internetcaferna finns det ibland DVD dock är det inte vanligt. CD-brännare finns det dock i överflöd. Enkelt och billigt.
Jag lagrade mina bilder på en tripper och brände ut dem efterhand när jag hittade ställen som hade DVD brännare. Blev mest hos sysslingar och kompisar man träffade på vägen.
Bra egenskap hos en "tripper" är att den ska kunna drivas av strömen från datorn. Sjukt irriterande att behöva koppla in en strömsladd när man är på internetcafén.
[...]
När det gäller att skicka hem skivor så är det smidigt att skicka dem till någon man litar på som kan göra en kopia på skivan och samtigigt kolla att den är okej. Sen kan man t.ex ta bort bilderna från hårddisken osv.
Lycka till med resan, hör av dig om du behöver aussie tips.
PS. Glöm dual-layer, finns oftast inte. Bränn 2 DVD-er istället samma pris/tid osv. En vanlig DVD är på 4.6 Gb en dual-layer är på det dubbla.