Annons

När minneskortet blir fullt utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)
FTP server hemma kanske...

.. vore en lösning men som någon tidigare påpekat så kan det vara svårt att hitta internet kaffeer ute i världen med tillräcklig bandbredd som gör uppladningen i högre hastighet än den hastighet man åldras med :0/ men för den som vill testa kan jag rekomendera en gratis och lättconfigurerad FTP server.

Zftp server
http://zftpserver.serveftp.com/
 
Fråga....

Ni som brännt skivor utomlands har ni fått manövrera brännaren själva eller har personalen på stället som tillhandahåller datorn skött bränningen?
 
Har en compact drive,
men som någon sa tidigare RENSA korten. Det är inte roligt att rensa dem hemma kan jag lova ;) ca 6000 foton på 100 dagar i sydostasien...
 
Re: Fråga....

chajo skrev:
Ni som brännt skivor utomlands har ni fått manövrera brännaren själva eller har personalen på stället som tillhandahåller datorn skött bränningen?

Jag brännde i Australien. Själv.

/Göran
 
Jag skulle nog köpa en Ipod eller dylikt.. då har du 30 - 60 GB att lagra bilder och dessutom en skärm att titta på dom och sortera bort eventuella dåliga. På apples hemsida lovar dom att Ipoden rymmer ca 25000 bilder och det borde väl räcka? Tjuvproblemet är väl i så fall det enda man behöver bekymra sig om. Den är ju rätt liten och det finns bra bärredskap (typ armband eller midjeväskor att ha den i under kläderna så är det ingen som ser den. Man kan ju alltid sy in den i jackan så den inte märks alls, bara ett hål för inkoppling och kardborreöppning för skärmen :D


Då slipper man sitta på internetcafen o bränna skivor när man egentligen kunde vara ute och fota!

OCH om man är borta så länge så kan det väl vara kul att ligga o titta på bilder och komma ihåg tidigare händelser på resan någon ensam kväll på hotellrummet?
 
martinh skrev:
Jätte OT...
Nu är jag nog ute på lite hal is, någon som pluggar fysik får rätta mig men så här tror jag det är.

Röntgenstrålning genereras genom att man accelererar elektroner som krockar med en metallbit. Vid den kraftiga nedbromsningen skapas elektomagnetisk strålning. För att accelerera elektronerna används ett magnetfält. Det är på grund av detta det inte är självklart för mig att en röntgenmaskin är ofarlig för magnetiskt media. Dock är nog de maskiner som används på flygplatser väl avskärmade och säkra.


På internet är det lätt att hitta mer information om röntgenstrålning:

När en elektron i en atom (av någon anledning) slås ut från ett inre elektronskal och en av de yttre elektronerna "faller in" och tar denna plats sänds en röntgen-foton ut. Man framställer idag röntgenstrålning genom att accelerera elektroner mot ett metallstycke. När elektronerna snabbt bromsas omvandlas skillnaden i rörelseenergi till elektromagnetiskstrålning.

Röntgenstrålning är elektromagnetiska vågor som har kortare våglängd än synligt ljus. Röntgenstrålning är av samma natur som ultraviolett strålning, synligt ljus, radiovågor etc. Det som skiljer röntgenstrålningen från dessa andra typer av elektromagnetisk strålning är att den har så hög energi att den kan tränga igenom t.ex. kroppens vävnader.

Röntgenstrålning alstras i röntgenrör. Det är samma typ av strålning som vanligt ljus från en glödlampa, och precis som när man släcker en glödlampa upphör strålningen omedelbart när strömmen stängs av. Strålning från radioaktiva ämnen och röntgenstrålning har så hög energi att den kan förändra atomer som kommer i dess väg, och kallas därför joniserande.

Röntgenstrålning är skadligt för kroppen och ökar risken för cancer. I början av 1900-talet var det inte ovanligt att män lät bestråla ansiktet inför en atlantfärd, då slapp de nämligen raka sig. Senare upptäckte man att det var på grund av strålsjuka.

Willhelm Conrad Röntgen upptäckte strålningen år 1895. Röntgen själv valde att kalla strålarna för X-strålar. På de flesta språk heter det så än idag. Upptäckten belönades med det första nobelpriset i fysik år 1901.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.