Annons

När minneskortet blir fullt utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår Din tveksamhet om pålitligheten, men jag har använt min GIGA ONE en del och den fungerar utmärkt.
Batteriet är inbyggt, laddas på ca 40min, och varar så vitt jag provat till minst 800-900 bilder.
När det gäller dom olika minneskorten tror jag inte det finns någon som enbart tar CF. Se dom andra uttagen som bonus.

mvh HP
 
Re: Re: När minneskortet blir fullt utomlands

Voxa skrev:
Jag var just i Australien över jul och nyår förra året och kan berätta att billigaste alternativet är att bränna CD-skivor på Internetcafféer som finns överallt i beboeliga trakter. Ta med egna CD-skivor och USB-kabeln till kameran. Det är mycket billigt att bränna, några AU-dollar för ett 512 Mb-kort, och det finns särskilda PC-platser utrustade med program och dedicerade för just bränning; allt fler turister gör så. Mycket billigare än att köpa dyra förvaringsmedia och hårddiskar.

Lycka till!
/Göran
Jo, men då jag hade tänkt att resa runt en massa och inte direkt bo på hotell så kan jag inte springa mellan internetcaféerna hela tiden så fort minnet i kameran är fullt. Det kanske du förstår? :)

Så jag måste köpa en extern lagrinsmedia.

Men det borde ju inte vara några problem att koppla in den här hårddisken med USB i en sån där "brännstation" som du beskrev, eller hur? Men kan man inte bränna på DVD-skivor? På vanliga CD-skivor så får jag ju inte ens plats med omgång från CF-kortet.
HPH skrev:
Jag förstår Din tveksamhet om pålitligheten, men jag har använt min GIGA ONE en del och den fungerar utmärkt.
Batteriet är inbyggt, laddas på ca 40min, och varar så vitt jag provat till minst 800-900 bilder.
När det gäller dom olika minneskorten tror jag inte det finns någon som enbart tar CF. Se dom andra uttagen som bonus.

mvh HP
Tack för infon, HP. Jag får helt enkelt kolla upp det här alternativet lite nogrannare. Det är trots allt en av de smartaste och billigaste lösningarna hittills. :) (Amitech:en inräknad.)
 
Re: Re: Re: När minneskortet blir fullt utomlands

silfver skrev:
Jo, men då jag hade tänkt att resa runt en massa och inte direkt bo på hotell så kan jag inte springa mellan internetcaféerna hela tiden så fort minnet i kameran är fullt. Det kanske du förstår? :)

Det var bara ett tips; att om den möjligheten föresvävat dej så går det bra. Internetcaféer fins för folk som inte bor på hotell också -;)Hur många bilder om dagen tar du egentligen?

OT: Kanske jag är gammalmodig, men jag kör med 512 Mb kort. När jag började digitalt, det var för drygt ett år sedan, så var rådet att man inte bör samla ihop bilder på ett 1 Gb kort och däröver (eftersom det finns en sannolikhet som inte är så liten att det kan uteslutas att man råkar ut för kortfel förr eller senare - men det var en annan fråga).
Mvh/Göran
 
Re: Re: Re: Re: När minneskortet blir fullt utomlands

Voxa skrev:
Det var bara ett tips; att om den möjligheten föresvävat dej så går det bra. Internetcaféer fins för folk som inte bor på hotell också -;)Hur många bilder om dagen tar du egentligen?

OT: Kanske jag är gammalmodig, men jag kör med 512 Mb kort. När jag började digitalt, det var för drygt ett år sedan, så var rådet att man inte bör samla ihop bilder på ett 1 Gb kort och däröver (eftersom det finns en sannolikhet som inte är så liten att det kan uteslutas att man råkar ut för kortfel förr eller senare - men det var en annan fråga).
Mvh/Göran
Tja, om man väl låter kameramotorn börja rulla så är det lätt att det skenar iväg rätt fort. :) Jag har 1GB minneskort och brukar fylla det när jag är ute och fotar - på några timmar. När jag fotar i RAW så går det ännu fortare för då har jag bara ~80 bilder i jämförelse med ~300.

Men det spelar ju ingen roll. Vad jag vill slippa är att vara beroende av någon annan. Att behöva ta in på internetcafé hela tiden är inget jag vill göra. Då är det bättre (tycker jag) att samla ihop några GB bilder för att sedan bränna ut nån gång i veckan. :)

r/ Om man formaterar kortet regelbundet så är det inga problem med att fylla det. Det viktiga är att göra formateringen i kameran. Det har fungerat bra för mig i alla fall.


r2/ Är det vanligt med DVD-brännare på internetställena eller? Dual-Layer? Nån som har erfarenhet av ställena i Australien?
 
Hej här kommer lite råd.

Ta det lungt med antalet bilder. Vet inte hur länge du skall vara borta men jag kom just hem, 15000 bilder fick jag med mig. Är så man kan gråta nu när de ska börja behandlas. Rensa i kameran och på internetställena. Jag fotade jpg i början men bytte sen till raw med en liten jpg. Nu i efterhand tycker jag nog det var bättre.

På internetcaferna finns det ibland DVD dock är det inte vanligt. CD-brännare finns det dock i överflöd. Enkelt och billigt.

Jag lagrade mina bilder på en tripper och brände ut dem efterhand när jag hittade ställen som hade DVD brännare. Blev mest hos sysslingar och kompisar man träffade på vägen.

Bra egenskap hos en "tripper" är att den ska kunna drivas av strömen från datorn. Sjukt irriterande att behöva koppla in en strömsladd när man är på internetcafén.

Lyssna inte till folk som börjar yra om att skicka hem bilder över internet. Vi har en lite skev uppfattning om bredband här i sverige jämfört med många andra länder. I australien är till exempel 2 mbit sjukt snabbt bredband som bara tekniknördar skaffar. De flesta internetcafén har 256 eller 512 kbit anslutningar. Dessutom brukar de behöva betala per överförd enhet data, så börjar man ladda ner eller upp stora saker vill de ha mer betalt.

När det gäller att skicka hem skivor så är det smidigt att skicka dem till någon man litar på som kan göra en kopia på skivan och samtigigt kolla att den är okej. Sen kan man t.ex ta bort bilderna från hårddisken osv.

Lycka till med resan, hör av dig om du behöver aussie tips.

PS. Glöm dual-layer, finns oftast inte. Bränn 2 DVD-er istället samma pris/tid osv. En vanlig DVD är på 4.6 Gb en dual-layer är på det dubbla.
 
martinh skrev:
Hej här kommer lite råd.

Ta det lungt med antalet bilder. Vet inte hur länge du skall vara borta men jag kom just hem, 15000 bilder fick jag med mig. Är så man kan gråta nu när de ska börja behandlas. Rensa i kameran och på internetställena. Jag fotade jpg i början men bytte sen till raw med en liten jpg. Nu i efterhand tycker jag nog det var bättre.

På internetcaferna finns det ibland DVD dock är det inte vanligt. CD-brännare finns det dock i överflöd. Enkelt och billigt.

Jag lagrade mina bilder på en tripper och brände ut dem efterhand när jag hittade ställen som hade DVD brännare. Blev mest hos sysslingar och kompisar man träffade på vägen.

Bra egenskap hos en "tripper" är att den ska kunna drivas av strömen från datorn. Sjukt irriterande att behöva koppla in en strömsladd när man är på internetcafén.

[...]

När det gäller att skicka hem skivor så är det smidigt att skicka dem till någon man litar på som kan göra en kopia på skivan och samtigigt kolla att den är okej. Sen kan man t.ex ta bort bilderna från hårddisken osv.

Lycka till med resan, hör av dig om du behöver aussie tips.

PS. Glöm dual-layer, finns oftast inte. Bränn 2 DVD-er istället samma pris/tid osv. En vanlig DVD är på 4.6 Gb en dual-layer är på det dubbla.
Tack! Jättebra tips ju.

Att rensa bland bilderna är smart, det hade jag inte tänkt på. På det sättet spar man ju både plats och tid och så slipper man det när man är hemma igen.

Du pratar om en "tripper". Kan du förklara lite mer om vad det är för något? Måste jag ha en dator då för att föra över mina bilder till den här?

Nu känns det som att jag fått lite mer kött på benen, tack så mycket. Kommer förmodligen be om lite "aussie-tips" i framtiden. ;)

Föresten. Jag vet inte hur länge jag ska vara borta, men minst en månad är tanken. Förmodligen fler.
 
Ah ursäkta en tripper är ett smeknamn som används ibland istället för extern hårdisk med minesskortsläsare eller backup enhet. Kommer från en av de första enheterna med denna funktionen.

Tycker PD70X verkar vara ett mycket bra alternativ. Att kunna byta batterier lätt när de blir utslitna är trevligt. Snabbheten är ett plus också, min tar en bra stund på sig, kan vara jobbigt trots att jag har flera kort. Har man t.ex varit ute på utflykt hela dagen kan det vara skönt att det inte tar massor av tid på kvällen att tömma alla korten.
 
martinh skrev:
Ah ursäkta en tripper är ett smeknamn som används ibland istället för extern hårdisk med minesskortsläsare eller backup enhet. Kommer från en av de första enheterna med denna funktionen.

Tycker PD70X verkar vara ett mycket bra alternativ. Att kunna byta batterier lätt när de blir utslitna är trevligt. Snabbheten är ett plus också, min tar en bra stund på sig, kan vara jobbigt trots att jag har flera kort. Har man t.ex varit ute på utflykt hela dagen kan det vara skönt att det inte tar massor av tid på kvällen att tömma alla korten.
Okay, då är jag med.

Jag har bara ett cf-kort och jag vet inte om jag tycker det är så jobbigt att vänta 8 minuter på att kortet ska tömmas. Jag menar, man kan ju göra annat under tiden. ;)

Dessutom så är PD70X-versionen nästan dubbelt så dyr. Pengar är något jag inte har råd att slöa med inför resan. :D

Tack återigen alla för tipsen! Nu gäller det bara att få med sig all kamerautrustning tillsammans med packningen... Men det är en annan fråga. :)
 
Jo. En sak till.

Hur pass stöttålig är Amitech:en? Jag menar. Om den ligger i väskan så kommer den ju få ta ett och annat, eller hur? Eller om man laddar den i bilen när man kör på en grusväg osv. Den suger åt sig stötar kanske. Hur pass "farligt" är det för såna här små diskar?
 
Stöttålighet... hmm, inte en aning, den verkar stabil och robust, men eftersom det är en hårddisk som sitter i den antar jag att den inte tål alltför mycket, men den är ju gjord för folk som "rör på sig" mycket. Bil är nog inga problem, inte vad jag märkte (nu åkte vi iofs på asfalt mest hela tiden), och jag hade den oftast i väskan eller i bältet, utan några problem...
/Milan :)
 
Jag har en webbserver hemma där en av sidorna ger möjlighet till att skicka in filer till datorn. Med mig på resa har jag en USB-1 minneskortläsare, eller en minnsesbank som kan kopplas till en dator. Om datorerna har Win2000 eller XP, dyker de upp som en diskenhet och då är det bara att ropa upp rätt sida i servern och starta överföringen.

Internetkopplade datorer finns det gott om i världen, lite färre med hyfsad bandbredd.
 
När det gäller en "trippers" stötkänslighet så är det ju bara en fråga om hur tålig hårdisken i den är.
Nu är inte jag någon expert på sådana men som ag förstått det så är de inte jätte stöttåliga när de är igång. Dock ska de tåla väldigt mycket när de är avstängda, huvudet ska tydligen gå tillbaka till något stand-by läge där det inte kan skada skivan.

Man kan ju inte rekomendera någon nått basserat på egna erfarenheter men jag hade 2 stycken diskar, en 20 och 80 gb med mig på min resa. Med dessa åkte jag runt på alla möjliga skumpiga vägar, i kamboja var det lite spännande, åkte flak på något som jag alldrig skulle kalla väg... I alla fall gick ingen disk sönder eller fick några skrivfel alls. Röntken var inte heller något problem.
Hade dem i små vadderade väskor dock för att skydda dem lite extra.

btw, upplevde inte stöldriken så speciellt stor heller, av alla mäniskor man träffat så mötte jag ingen som hade blivit bestulen på något på ett hostel, man är så utsatt som backpacker i vilket fall som helst så folk verkar inte stjäla från varandra.
 
martinh skrev:
När det gäller en "trippers" stötkänslighet så är det ju bara en fråga om hur tålig hårdisken i den är.
Nu är inte jag någon expert på sådana men som ag förstått det så är de inte jätte stöttåliga när de är igång. Dock ska de tåla väldigt mycket när de är avstängda, huvudet ska tydligen gå tillbaka till något stand-by läge där det inte kan skada skivan.
Ja, men det låter ju logiskt! När jag har den igång kommer det antagligen ske när jag kan lägga den på en solid grund som inte skakar.

Alltså borde det inte vara några problem att ha den med när den är avstängd. :)
 
martinh skrev:
.... men jag hade 2 stycken diskar, en 20 och 80 gb med mig på min resa. Med dessa åkte jag runt på alla möjliga skumpiga vägar, i kamboja var det lite spännande, åkte flak på något som jag alldrig skulle kalla väg... I alla fall gick ingen disk sönder eller fick några skrivfel alls. Röntken var inte heller något problem.
Röntgen är väl helt ofarligt för magnetmedia?
 
Jätte OT...
Nu är jag nog ute på lite hal is, någon som pluggar fysik får rätta mig men så här tror jag det är.

Röntgenstrålning genereras genom att man accelererar elektroner som krockar med en metallbit. Vid den kraftiga nedbromsningen skapas elektomagnetisk strålning. För att accelerera elektronerna används ett magnetfält. Det är på grund av detta det inte är självklart för mig att en röntgenmaskin är ofarlig för magnetiskt media. Dock är nog de maskiner som används på flygplatser väl avskärmade och säkra.
 
martinh skrev:
Lycka till med resan, hör av dig om du behöver aussie tips.

Du verkar ha koll på det här med internet caféer i Australien så jag hoppas att du kan svara på min fråga. Brukar man kunna få koppla upp sin egen laptop med deras internetuppkoppling?

Kommer åka en hel del bil där nere så jag tänkte slå ihjäl dötiden med att författa en internetdagbok, så det vore ju ganska enkelt att bara stoppa in en kabel i laptopen och ladda upp allt i ett svep.
 
En fråga till er som tankar ur bilder på Internet-caféer

Brukar ni förutom sladden till kameran ha med er nån slags installationsskiva?

Normalt dyker min kamera upp som en "flyttbar disk" i tex WinXP men ve och fasa om så inte skulle va fallet...

Brukar Internet-caféer ha brännare? (Har NOLL erfarenhet av Internetcafér)
 
Re: En fråga till er som tankar ur bilder på Internet-caféer

chajo skrev:
Brukar ni förutom sladden till kameran ha med er nån slags installationsskiva?

Normalt dyker min kamera upp som en "flyttbar disk" i tex WinXP men ve och fasa om så inte skulle va fallet...

Brukar Internet-caféer ha brännare? (Har NOLL erfarenhet av Internetcafér)

Eftersom internetcaféerna har fattat galoppen (många turister med liknande behov) så tillhandahåller dom dator med program. Jag var t.ex. in på ett internetcafé på Guldkusten (Surfers paradise för dom som varit där) utanför Brisbane och programmet som brände mina skivor var helt okänt för mej men fanns på deras dedicerade "hembränningsstation" (PC) och fungerade naturligtvis bra. Jag hade bara ett reseetui för CD-skivor med mej och USB-kabeln till kameran. Billigt var det också.

Lycka till!
 
En sak till Charlott, killen som drev Internetcaféet var mycket hjälpsam och undrade om jag klarade detta själv (kanske p.g. av min ålder) . . . . och frågade om jag ville ha hjälp, men jag fixade det själv. Tror inte du får några problem.
Mvh/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.