Annons

När minneskortet blir fullt utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Jag satt och läste lite i Daniel Wahlbergs tråd om hur ni funderade på att ta med er fotogrejer på resan. I stället för att fråga i den tråden så skapar jag en egen i ämnet.

Jag har planer på en resa till Australien inom kort och har då ett annat problem. Jag har redan bestämt mig för att ta med kameran och all utrustning. Men vad ska jag göra när minneskortet är fullt?

Jag menar. Jag ska resa som backpacker så länge som pengarna räcker till. Då har jag ingen lust att dra med en stor laptop bara för att föra över mina bilder på.

Finns det nån typ av lagringsmedia man kan köpa på väldigt många GB som man enkelt kan föra över bilderna emellan?

Eller hur har du gjort de gånger du rest utomlands med digitalkameran?

Att fota 1GB går rätt fort. Så jag räknar med att fota flera GB i veckan. Så om man kunde hitta nåt som kunde lagra rätt många bilder så kanske man kan ta med lagringsmediet till internetcafé eller liknande nån gång i veckan och bränna ut?

En fråga till. JPG eller RAW? Känns som slöseri att fota i RAW på resan, eller vad tycker ni?
 
Jag köpte en Amitech Traveldisk nyligen innan jag åkte till San Francisco/Vancouver i en månad, just för att kopiera bilderna till. Funkar alldeles utmärkt.
En länk där jag skrev lite mer om den;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=50407

Hemsida;
http://www.amitech.dk

Ingen skärm, men liten,lätt och ganska robust...
Relativt billig också, jag betalade 1464kr inklusive frakt från webhallen (40Gb varianten). Den finns kanske billigare på något annat ställe, men jag orkade inte kolla...
Mvh Milan :)
 
När jag var i Vancouver i somras gick jag runt i några fotobutiker och frågade om de kunde lösa saken åt mig, bränna ner på skiva alltså. Det var inga problem. Däremot skilde priserna en del, antar att det mest berodde på att någon föreståndare såg en chans att klämma en stackars turist på pengar. Hittade en vettig butik ganska omgående dock.
Har för mig att jag fick pröjsa 50-60 spänn för att få ner 2 x 1 gb på tre märkesskivor. Överkomligt, tycker jag. Jag behövde ju inte göra någon ny bränning när jag kom hem, eftersom det är så jag valt att lagra filerna.
 
... att släpa på bilder

Har du tänkt tanken lite längre?

Vad händer om du blir av med ditt nyligen införskaffade minnesmedia?

Alla dina minnen är borta!!!

Borde finna någon plats på www där du kan lagra dina minnen tills du kommer hem.

Det kan till och med vara så att du låter någon här hemma tanka hem fotona som du tankar upp på exv G-mail.

Internetcaffe hittar du ju var som helst idag.

Trevlig resa och gärna ett reportage / Jan-Olof
 
knasen78 skrev:
Jag köpte en Amitech Traveldisk nyligen innan jag åkte till San Francisco/Vancouver i en månad, just för att kopiera bilderna till. Funkar alldeles utmärkt.
En länk där jag skrev lite mer om den;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=50407

Hemsida;
http://www.amitech.dk

Ingen skärm, men liten,lätt och ganska robust...
Relativt billig också, jag betalade 1464kr inklusive frakt från webhallen (40Gb varianten). Den finns kanske billigare på något annat ställe, men jag orkade inte kolla...
Mvh Milan :)
Den där verkar ju vettig. Inte så farligt pris heller.
Johan Tungström skrev:
Därför kunde jag inte låta bli att beställa en själv häromdan.

http://www.zebramedia.com/butik/shop.asp?Avdelning=950&sidan=1

Du hittar även recensioner här på fotosidan från glada ägare -->> http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9323
Den där emot kostade ju rätt mycket mer. Vad är skillnaden?
-Maverick- skrev:
När jag var i Vancouver i somras gick jag runt i några fotobutiker och frågade om de kunde lösa saken åt mig, bränna ner på skiva alltså.
Det är ju ett alternativ. Men då blir man helt plötsligt beroende av andra.

Tack för era svar!

När man för över bilderna till t.ex. Amitech Traveldisk, hur döper den mapparna då? Efter datum och tid? Det kanske man kan ändra själv?
 
Re: ... att släpa på bilder

JOLidman skrev:
Har du tänkt tanken lite längre?

Vad händer om du blir av med ditt nyligen införskaffade minnesmedia?

Alla dina minnen är borta!!!

Borde finna någon plats på www där du kan lagra dina minnen tills du kommer hem.

Det kan till och med vara så att du låter någon här hemma tanka hem fotona som du tankar upp på exv G-mail.

Internetcaffe hittar du ju var som helst idag.

Trevlig resa och gärna ett reportage / Jan-Olof
Det är klart jag har tänkt på det. Då får jag ju köpa en ny?

Tanken är att slippa köpa 20 CF-kort. :)

När jag fotat i några dagar och laddat min minnesmedia går jag till ett internetcafé och bränner ut dem på skiva som jag kan posta hem. Det borde väl fungera?

Att ladda upp 4-5GB till Gmail ser jag inte som ett alternativ då jag inte har en aning om vad Australiens internetcaféer är utrustade med för lina. Men förmodligen så sitter de inte på fiberlösningar där nere. ;)
 
Hej Daniel!

Ett alternativ är en mellanlagringsenhet som heter JOBO GIGA ONE. Jag har lagt in den här i produktregistret, men ännu inte hunnit skriva om den.
GIGA ONE är på 30 GB, där Du får plats med 3500-6000 bilder, beroende på vilken upplösning Du har JPEG, eller om Du fotograferar i RAW.
Handhavandet är väldigt enkelt...in med kortet, tar alla sorters kort...tryck på copy...en stund senare är bilderna på plats. Lika enkelt är det ion till datorn.
Nackdel är att bilderna inte kan visas i displayen, men det syns när minnet minskar.
Priset är det bästa: ca 1500:-

mvh Hans-Peter Hoff
 
Skillnader som jag ser dem..
Amitechen är mindre och lättare (Amitech;117*78*23mm, 250g. PD70X; 132*83*33mm, 450g), inte mycket i storlek men en del i vikt.

PD70X verkar vara snabbare på att kopiera (vet dock inte detta säkert, då jag ej testat PD-n... utgår ifrån det jag vet om Amitechen (ca. 7-8min för 1Gb) och jämfört med det som står om PD-n(ca. 2min för 1 Gb))

Vad det gäller batteri har PD70X en mer flexibel lösning då den tar AA-batterier, men Amitechens li-ionbatteri håller länge på en laddning.

PD70X har en mer detaljerad display (Amitechen visar bara batteri, ledigt utrymme, korttyp som sitter i och kopieringsstatus, PD70X visar detta plus antal filer kopierade och verkar kunna visa mappöversikt på hårddisken).

Bägge verkar vara robust byggda med metallskal.

PD70X tar fler minneskort (t.ex. xD-kort, som inte min Amitech tar).

Ang. mappnamn vet jag inget om PD70X, men Amitechen döper dem "kortvis" ex. Card001, Card002 o.s.v.

Tja, det var en del iaf...
/Milan :)
 
HPH skrev:
Hej Daniel!

Ett alternativ är en mellanlagringsenhet som heter JOBO GIGA ONE. Nackdel är att bilderna inte kan visas i displayen, men det syns när minnet minskar.
Priset är det bästa: ca 1500:-

mvh Hans-Peter Hoff

Jag tror att Jobos Giga One och Amitechs Traveldisk bygger på samma produkt, de är väldigt lika varandra till utseende och displayvisning... förutom att Jobo:n också verkar ta xD-kort
/Milan :)
 
Jag reste i Aus -99 och då satt de på vettiga uppkopplingar, så du kan nog räkna med bredband idag! Även fattiga länder har massvis med Internetställen.

Du kommer bli förvånad över antalet Internetställen med moderna datorer, XP, CD/DVDbrännare och bredband!

Mitt tips är annars att bränna dubbla kopior Dual layer DVD (2x4,7GB?).
Skicka hem ett ex och frakta ett i ryggsäcken.

Man ska aldrig till fullo lita på postgången!

Trevlig resa!
 
linusf skrev:
Jag reste i Aus -99 och då satt de på vettiga uppkopplingar, så du kan nog räkna med bredband idag! Även fattiga länder har massvis med Internetställen.

Du kommer bli förvånad över antalet Internetställen med moderna datorer, XP, CD/DVDbrännare och bredband!

Mitt tips är annars att bränna dubbla kopior Dual layer DVD (2x4,7GB?).
Skicka hem ett ex och frakta ett i ryggsäcken.

Man ska aldrig till fullo lita på postgången!

Trevlig resa!
Tack!

Tror du det finns många internetställen som kan erbjuda duallayer-brännare? I så fall så är det helt klart en bra lösning! Men jag måste ändå ha en mellanlandning för mina bilder. Och det får bli någon av de medier ni tipsar mig om här i tråden.

Finns det ingen manick som är Compact Flash-specifik? Om man köper en sån så kanske man kan komma ner i pris i och med att man utesluter alla andra onödiga anslutningar för kort man inte använder.

Milan: Det var ju nästan en halvering i vikt på Amitechen och PD70X. Att ladda Amitechen är ju inga problem, det är ju inte direkt så att jag kommer bo utan ström under tiden jag är bortrest. :)

Vad som dock bekymrar mig litet är huruvida pålitliga de olika lösningarna är. Jag vill inte kopiera mitt CF-kort till en maskin för att sedan formatera kortet och märka att bilderna är borta. Det skulle innebära katastrof ju.

Men man kanske helt enkelt måste lita på att det fungerar...

r/ Även om de flesta internetcaféer har bredband så kan man ju inte sitta där och ladda upp 5GB till Gmail, eller hur? Det måste ju ta jättelång tid i alla fall. Dessutom så har min Gmail-inkorg bara en kapacitet på 2.7GB...
 
Senast ändrad:
Ett gammalt knep som många rese-fotografer använder sig av är det gamla "mircovågsöverföringen".

Man lägger minneskortet ovanpå en cd skiva som läggs i mitten av en microvågsugn. Sedan kör man ca 30 sek per 100 MB som skall överföras till skivan. (Tid avser 700W micro, lägre effekt så får du öka tiden) och bilderna överförs då (Bränns in) på CD-skivan.

Nackdelen är att skivorna blir lite varma efteråt, men lägg dem direkt i kallt vatten nån minut så svalnar det snabbt.

Mvh
Niklas
www.niklaswibom.com
 
"Skåningen" skrev:
Ett gammalt knep som många rese-fotografer använder sig av är det gamla "mircovågsöverföringen".

Man lägger minneskortet ovanpå en cd skiva som läggs i mitten av en microvågsugn. Sedan kör man ca 30 sek per 100 MB som skall överföras till skivan. (Tid avser 700W micro, lägre effekt så får du öka tiden) och bilderna överförs då (Bränns in) på CD-skivan.

Nackdelen är att skivorna blir lite varma efteråt, men lägg dem direkt i kallt vatten nån minut så svalnar det snabbt.

Mvh
Niklas
www.niklaswibom.com
Tack, det ska jag pröva direkt. Har precis fotat Kungen när han poserar naken på sin Porsche. Tänkte bränna ut det på cirka tusen skivor och skicka runt.

Fast det blir ju några minuter i mikron då.
 
"Skåningen" skrev:
Ett gammalt knep som många rese-fotografer använder sig av är det gamla "mircovågsöverföringen".

Man lägger minneskortet ovanpå en cd skiva som läggs i mitten av en microvågsugn. Sedan kör man ca 30 sek per 100 MB som skall överföras till skivan. (Tid avser 700W micro, lägre effekt så får du öka tiden) och bilderna överförs då (Bränns in) på CD-skivan.

Nackdelen är att skivorna blir lite varma efteråt, men lägg dem direkt i kallt vatten nån minut så svalnar det snabbt.

Mvh
Niklas
www.niklaswibom.com

Tack för det tipset Niklas.
Har just testat och det fungera perfekt...;)

Margareta
 
silfver skrev:


Jag har planer på en resa till Australien inom kort och har då ett annat problem. Jag har redan bestämt mig för att ta med kameran och all utrustning. Men vad ska jag göra när minneskortet är fullt?

Jag var just i Australien över jul och nyår förra året och kan berätta att billigaste alternativet är att bränna CD-skivor på Internetcafféer som finns överallt i beboeliga trakter. Ta med egna CD-skivor och USB-kabeln till kameran. Det är mycket billigt att bränna, några AU-dollar för ett 512 Mb-kort, och det finns särskilda PC-platser utrustade med program och dedicerade för just bränning; allt fler turister gör så. Mycket billigare än att köpa dyra förvaringsmedia och hårddiskar.

Lycka till!
/Göran
 
det där låter som något som uppfunnits under en date med alldeles för mycket illegala substanser i asien? brännna in infromation i micron...
 
"Skåningen" skrev:
Ett gammalt knep som många rese-fotografer använder sig av är det gamla "mircovågsöverföringen".

Man lägger minneskortet ovanpå en cd skiva som läggs i mitten av en microvågsugn. Sedan kör man ca 30 sek per 100 MB som skall överföras till skivan. (Tid avser 700W micro, lägre effekt så får du öka tiden) och bilderna överförs då (Bränns in) på CD-skivan.

Nackdelen är att skivorna blir lite varma efteråt, men lägg dem direkt i kallt vatten nån minut så svalnar det snabbt.

Mvh
Niklas
www.niklaswibom.com

Måste minneskortet ligga precis mitt på CDn? Hur noga är det? För jag får det inte att fungera... Två av mina 2GB:s minneskort smalt över CDn, jag tror att de var felplacerade?

/Andreas
 
Highweiss skrev:
Måste minneskortet ligga precis mitt på CDn? Hur noga är det? För jag får det inte att fungera... Två av mina 2GB:s minneskort smalt över CDn, jag tror att de var felplacerade?
Du måste ha missat det viktigaste, att paketera grejerna i en nylonstrumpa innan bränning.

(fast man kanske måste vara från Sverige för att förstå den?)
 
Det är viktigt att CDn ligger med rätt sida upp, så att ettorna och nollorna fastnar i skivans små gropar.

Ännu viktigare: Med roterande tallrik finns en risk att blå kanal (kortast våglängd) centrifugeras ut och ansamlas i de första bilderna, ytterst på CDn. Detta märks tydligt om man fotar en hel dag. De första morgonbilderna blir blåaktiga, medan solnedgången blir nästan helröd.

Edit: Den seriösa delen av diskussionen är faktiskt riktigt bra.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.