Precis, den hade ju redan 2017 utläsning snabb nog att bara ge ytterst försumbara förskjutningar i stillbilder, och hanterbara förskjutningar under videofilmning. Inte global slutare, men snabb nog för de flesta behov.
Sedan har ju Sony A1 och Nikon Z9 ( som introducerades 2021) nästan dubbelt så snabb utläsning som första A9 vilket var snabbt nog för att Nikon skulle våga utelämna den mekaniska slutaren helt och hållet. Igen, inte global slutare, men snabb nog att man kan köra elektronisk slutare utan att vara orolig för fenomen. Och jag skulle hävda att A1, Z9 och nu Z8 visar att man inte behövt offra speciellt mycket bildkvalitet för att uppnå den höga utläsningshastigheten.
Dit kom vi som sagt på fyra år. Vänta fyra år till
Sedan håller jag med om att vi redan har sensorer som är "global enough" för de flesta behov. Så varför pressa vidare till helt global, som Sony gjort med A9 III?
Det är nog flera faktorer, inte minst marknadsföring
Men också mer konkret att man då 100 % säker på att aldrig få några förskjutningsfenomen. Plus saker som ...
- extrem serietagning (120 råbilder/sek)
- extremt snabb och exakt AF
- extremt korta slutartider (1/80 000)
- och inte minst det Jonas längtar efter - extremt snabba blixtsynktider.
Sedan undrar jag om inte global slutare på lite sikt kan öppna upp för multipla utläsningar per exponering. Något som kanske är lite ohanterligt för processorn ännu, men tänk när du kan ha en exponering på 1/1000 och under den hinner läsa ut en lågdagerutläsning och en för högdagrar och sedan slår ihop dem till en bild med troligen rätt mäktigt dynamiskt omfång.