Nu kommer förmodligen sensorerna aldrig bli helt globala i ordets betydelse utan bara så snabba att dessa effekter inte uppkommer och dagens sensorer är inte långt därifrån.
Ords betydelser är alltid lite flexibla och böjbara, och jag tror nog de flesta är helt nöjda med att låta "global slutare" vara en kortform av "så snabb elektronisk slutare att den i all praktisk mening upplevs som global"
Canons spegellösa skall klara högre i det ljudlösa eftersom Canons sensor är snabbare än Sonys (som även Nikon använder).
Har du någon källa till att A9-sensorn skulle vara snabbare än Canons sensor?
Om man skall säga något generellt om utläsningshastigheter hos Canons och Sonys många olika sensorer så blir det nog tvärtom: Sony har överlag under i alla fall de senaste tio åren eller så byggt sensorer med snabbare utläsning än Canon. Och så vitt jag känner till är fortfarande A9-sensorn den snabbaste småbildssensorn (sett till utläsning).
Mycket Canons relativa seghet med 4k-video i konsumentmodeller har ju hängt ihop just med långsam utläsning jämfört med samtida sensorer byggda kring Sony-teknik. (Det finns givetvis även andra orsaker, men sensortekniken har definitivt varit en tung faktor.)
Nu senaste åren när Canon eftertryckligt satsat på spegelfritt småbildsformat har man jobbat hårt på att få upp utläsningshastigheterna och verkar nu generellt vara ikapp och (beroende på vilken sensormodeller man jämför) ibland förbi Sony.
Men av (det ytterst lilla) jag hört Canon-folk säga kring potentiell spegelfri sportfotoproffskamera så verkar de fortfarande anse att sensortekniken har lite kvar innan de kan få de prestanda de vill ha i en sådan kamera, och med tanke på hur bra A9-sensorn bevisligen fungerar för sådant så verkar det rimligt att anta att den fortfarande ligger före sett till utläsningshastighet. Tänk på Att A9-sensorn fortfarande är en rätt udda fågel i Sonys sensorutbud, den är på många sätt rätt annorlunda mot övriga småbildssensorer de gör eller ha gjort sedan den dök upp.
Allmänt: den sensortillverkare som var först med riktigt snabba CMOS-sensorer i större format (typ Four Thirds eller större) var faktiskt Samsung. Det är synd att de inte fortsatte på teknikspåret med APS-C-sensorn de tog fram för NX1. Det är fortfarande en av de snabbaste APS-C-sensorerna på marknaden, och den dök upp 2014 ... Den sensortekniken hade varit intressant att se mer av.