Annons

När kommer global slutare?Centralslutare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Utveckling är så nära nu att dom flesta redan implementerat global shutter lösningar som fungerar.
Om några kameragenerationer kommer det fungera utan begränsningar och vi kommer ha nostalgitrådar om slutarläten här på fotosidan.
Och det kommer att lagstiftas om att kameror måste ha ett syntetiskt slutarljud så att folk inte kan bli fotograferade utan att det märks. :)
 
ARM-baserade processorer är väl i stort sett normen i kamerabranschen, medan Sony i alla fall länge, just var avvikaren från det. Har de bytt till ARM?

ARM är, mer eller mindre, normen inom nästan alla mer avancerade inbyggnadssystem som har behov av en generell men ändå kraftfull standardiserad processor.

Moderna X86-processorer (vi bortser från väldigt gamla lågpresterande typer, typ NEC-kloner av 8086 som V20, etc. - användes av Canon för länge sedan) är alldeles för varma och alldeles för energislukande för vanliga icke stationära prylar (om vi bortser från datorer och surfplattor med jättebatterier), och används inte av någon normal modern kamera vad jag känner till.

I Minoltas kameror, och de första som gjordes av Sony , så används inbyggnadsprocessorer byggda på MIPS-arkitekturen, men byttes för väldigt länge sedan ut till att vara ARM-baserade.
 
ARM är, mer eller mindre, normen inom nästan alla mer avancerade inbyggnadssystem som har behov av en generell men ändå kraftfull standardiserad processor.

Moderna X86-processorer (vi bortser från väldigt gamla lågpresterande typer, typ NEC-kloner av 8086 som V20, etc. - användes av Canon för länge sedan) är alldeles för varma och alldeles för energislukande för vanliga icke stationära prylar (om vi bortser från datorer och surfplattor med jättebatterier), och används inte av någon normal modern kamera vad jag känner till.

I Minoltas kameror, och de första som gjordes av Sony , så används inbyggnadsprocessorer byggda på MIPS-arkitekturen, men byttes för väldigt länge sedan ut till att vara ARM-baserade.

Uppföljning; checkade upp detta lite, och även jag inte vet vid exakt vilken kameramodell som det skedde, så var det tydligen mer än 10 år sedan som Sony bytte från MIPS-kärnor till ARM-baserade kärnor i sina bildbehandlingskretsar.
 
Uppföljning; checkade upp detta lite, och även jag inte vet vid exakt vilken kameramodell som det skedde, så var det tydligen mer än 10 år sedan som Sony bytte från MIPS-kärnor till ARM-baserade kärnor i sina bildbehandlingskretsar.

Aha, jag hade fått för mig att de hängde med in i A7-eran i alla fall. De tidiga varianterna av A7 och A7R hade ju rätt bedrövlig batteritid och man har brukat skylla det på Sonys användning av mer strömslukande processorer.
 
För tydlighetens skull ifall andra läser.
Bara för att en kamera inte har mekanisk slutare betyder inte det att den har global slutare.
 
Jag vet inte vad state-of-the-art är, men en liten sensor går att läsa ut snabbare än en stor.
 
Jag stormtrivs med centralslutare och plåtar inte sällan med en liten extern blixt på en Fuji X70, vilket funkar upp till, har jag för mig, 1/2000. Stenhårt mitt-på-dagen-ljus, ett steg underexponering och en blixt rakt på är inte så dumt. Det finns några stycken att välja på. De flesta sitter som sedan forntiden i kameror med fast monterad optik. Jag har tidigare använt Panasonic LX3 på det sättet. Fuji X100 funkar, med begränsningen att man måste blända ner något steg vid snabbaste slutartid. Panasonic LX100 borde funka, liksom Canon GX1 och liknande.
Pentax har/hade några mellanformatsobjektiv med centralslutare. Många av dem kan man hitta för ett par tusenlappar på begagnatmarknaden. Dock inte snabbare än 1/500, och jag vet inte om de funkar med deras digitala mellanformatare.
 
Jag stormtrivs med centralslutare och plåtar inte sällan med en liten extern blixt på en Fuji X70, vilket funkar upp till, har jag för mig, 1/2000. Stenhårt mitt-på-dagen-ljus, ett steg underexponering och en blixt rakt på är inte så dumt. Det finns några stycken att välja på. De flesta sitter som sedan forntiden i kameror med fast monterad optik. Jag har tidigare använt Panasonic LX3 på det sättet. Fuji X100 funkar, med begränsningen att man måste blända ner något steg vid snabbaste slutartid. Panasonic LX100 borde funka, liksom Canon GX1 och liknande.
Pentax har/hade några mellanformatsobjektiv med centralslutare. Många av dem kan man hitta för ett par tusenlappar på begagnatmarknaden. Dock inte snabbare än 1/500, och jag vet inte om de funkar med deras digitala mellanformatare.

Tack för tips!
En x100t eller f kan bli aktuell men samtidigt så är det ju helst med mitt befintliga hus det skulle fungera. Jag är rätt bortskämd med två olika blixtsystem och för det mesta räcker de till så får väl lugna mig. Det är trevligt att kunna synka blixt vid 1/8000s. Blir än viktigare nu eftersom jag blivit med F1.2 lins :).
 
Om jag inte minns fel så hade jag en Ricoh (som jag tyvärr sålde!) med centralslutare i objektiven i mitten av 70-talet! Så leta! (Det gör jag...)
 
Om jag inte minns fel så hade jag en Ricoh (som jag tyvärr sålde!) med centralslutare i objektiven i mitten av 70-talet! Så leta! (Det gör jag...)
Fast nu finns ju A9 III (till skillnad mot när tråden startades) som faktiskt har global slutare, om man är beredd att betala och ta att den presterar sämre än andra småbildssensorer pga den extra elektroniken. Hasselblads X-serie har centralslutare i objektiven annars, vilket nog är en av de bästa blixtkamerorna på det sättet idag. Man får inte riktigt lika korta tider som Sonyn kan ge, men de extremt korta tiderna är förenade med en del fippel med att ställa blixtens utlösningstidpunkt, färgvridningar när inte hela brinntiden kommer med o dyl.

En annan metod om problemet är dagsljus är gråfilter och mer blixtljus så att balansen ändras mellan det befintliga ljuset och blixtljuset. Beroende på så kan det vara bättre än HSS på att utnyttja ljuset från blixten, men sämre än global slutare.
 
Om jag inte minns fel så hade jag en Ricoh (som jag tyvärr sålde!) med centralslutare i objektiven i mitten av 70-talet! Så leta! (Det gör jag...)
Jag har investerat i dyr RF-optik så väntar egentligen fortfarande på ett hus från Canon med global slutare. Sonys a9iii är ju häftig men precis som Martin säger kommer global slutare med förluster inom andra områden i det huset.

Jag vill ha kraften i blixtarna så jag kan fota som i studio utomhus och utan förluster i bildkvalitet. Förhoppningen just nu är att Canon R5mkii som är på gång ska ha blixtsynkning runt 1/800s-1/1000s. Jag tror tyvärr det stannar vid en dröm. Möjligen kommer R1 fixa det men då är det förbi min budget. Budgeten diskvalificerar även systembyten.

Det finns väldigt få blixtar idag där brinntiden hamnar runt 1/1000s vid höga effekter (300Ws och uppåt), vilket gör att en global slutare känns mindre viktig jämfört med just synktider på 1/1000s.
 
Jag har investerat i dyr RF-optik så väntar egentligen fortfarande på ett hus från Canon med global slutare. Sonys a9iii är ju häftig men precis som Martin säger kommer global slutare med förluster inom andra områden i det huset.

Jag vill ha kraften i blixtarna så jag kan fota som i studio utomhus och utan förluster i bildkvalitet. Förhoppningen just nu är att Canon R5mkii som är på gång ska ha blixtsynkning runt 1/800s-1/1000s. Jag tror tyvärr det stannar vid en dröm. Möjligen kommer R1 fixa det men då är det förbi min budget. Budgeten diskvalificerar även systembyten.

Det finns väldigt få blixtar idag där brinntiden hamnar runt 1/1000s vid höga effekter (300Ws och uppåt), vilket gör att en global slutare känns mindre viktig jämfört med just synktider på 1/1000s.

Kvalitetsförlusterna med global slutare kommer bli mindre och mindre med tiden. Vi har ju haft en enorm utveckling senaste åren just med utläsningshastigheter, till stor del drivet av att man vill kunna ha allt bättre videospecifikationer (vilket kräver snabb utläsning). Men även i viss mån pådrivet av övergången till spegelfritt där AF- och sökarprestanda också vinner mycket på snabb sensorutläsning.

Tyvärr är det väl som du är inne på att det kommer att dyka upp i de dyrare kamerorna först, men med lite tålamod kommer du nog hinna uppleva även mer vettigt prissatta modeller med både global (eller i alla nära-nog-global-för bra-blixtsynk) slutare och bra bildkvalitet (bra dynamiskt omfång).

Bara det att vi idag har relativt prisvärda kameror med 4K-video (i bra kvalitet) kombinerat med bra stillbildskvalitet säger ju en hel del - det hade varit extremt svårt att göra båda de sakerna samtidigt för bara 10 år sedan.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Kvalitetsförlusterna med global slutare kommer bli mindre och mindre med tiden. Vi har ju haft en enorm utveckling senaste åren just med utläsningshastigheter, till stor del drivet av att man vill kunna ha allt bättre videospecifikationer (vilket kräver snabb utläsning). Men även i viss mån pådrivet av övergången till spegelfritt där AF- och sökarprestanda också vinner mycket på snabb sensorutläsning.

Tyvärr är det väl som du är inne på att det kommer att dyka upp i de dyrare kamerorna först, men med lite tålamod kommer du nog hinna uppleva även mer vettigt prissatta modeller med både global (eller i alla nära-nog-global-för bra-blixtsynk) slutare och bra bildkvalitet (bra dynamiskt omfång).

Bara det att vi idag har relativt prisvärda kameror med 4K-video (i bra kvalitet) kombinerat med bra stillbildskvalitet säger ju en hel del - det hade varit extremt svårt att göra båda de sakerna samtidigt för bara 10 år sedan.
Den intressanta frågan tycker jag är hur stort behovet av verkligt global slutare faktiskt är. Kan man "skrämma upp" de staplade sensorna motsvarande ett eller två steg till ("more better" osv) har man kommit väldigt långt, vilket i bästa fall kan ske till lägre kostnad på olika sätt än en helt global slutare. Det kan eventuellt vara den för de flesta mest relevanta vägen, beroende på hur det slår kostnads- och prestandamässigt, eftersom marginalnyttan avtar ju snabbare utläsningen blir. Men det blir lite spekulativt kring vilken väg som i framtiden kommer att kosta minst på olika sätt... 🙃
 
Men är det inte det Sony har gjort? Är deras sensor verkligen global, dvs att parallelliteten är en utläsningskanal per pixel? Eller är sensor så pass parallelliserad att den i princip kan räknas som global?
 
Kvalitetsförlusterna med global slutare kommer bli mindre och mindre med tiden. Vi har ju haft en enorm utveckling senaste åren just med utläsningshastigheter, till stor del drivet av att man vill kunna ha allt bättre videospecifikationer (vilket kräver snabb utläsning). Men även i viss mån pådrivet av övergången till spegelfritt där AF- och sökarprestanda också vinner mycket på snabb sensorutläsning.

Tyvärr är det väl som du är inne på att det kommer att dyka upp i de dyrare kamerorna först, men med lite tålamod kommer du nog hinna uppleva även mer vettigt prissatta modeller med både global (eller i alla nära-nog-global-för bra-blixtsynk) slutare och bra bildkvalitet (bra dynamiskt omfång).

Bara det att vi idag har relativt prisvärda kameror med 4K-video (i bra kvalitet) kombinerat med bra stillbildskvalitet säger ju en hel del - det hade varit extremt svårt att göra båda de sakerna samtidigt för bara 10 år sedan.
Det är nog snarare så vi ska se på utvecklingen. Det går framåt med rasande fart. Samtidigt är den andra Martins reflexion efter ditt inlägg intressant. Med riktigt snabb utläsning och bra synktider kanske det räcker för gemene man under ett bra tag framöver, och till bättre priser.
 
Den är inte ens nästan global, den är bara snabbare än andra elektroniska slutare. I övrigt ger även den mer problem med bandning från belysning o dyl än en vanlig mekanisk ridåslutare och fungerar inte med blixt. Därför har Sony också tagit sitt förnuft till fånga och satt i en vettig mekanisk slutare i version 2. I den första versionen verkade det vara någon gammal överbliven lagervara från gamla slöa modeller.

Tittar man på kameror med fast objektiv så förekommer bladslutare på sådana kameror som Ricoh GR och Fuji X100-serien.

Första A9 är väl nästan helt fri från rolling shutter.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar