ANNONS
Annons

När kommer global slutare?Centralslutare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rent teoretiskt skulle vi kunna skippa slutartid och bara välja hur många 1/30000s exponeringar vi vill ha som sedan slås ihop till en bild.
Problemet då är att om du vill kunna fixa och dona med det som du vill i efterbearbetningen är att en bild blir 30000 bilder som kommer ta en jäkla plats.
Därför vill vi nog kunna ställa in total tid och antalet delexponeringar. Ofta räcker nog en 5-10st för att få hela omfånget.

Spelar det egentligen någon roll? Det är ju vad den är, vilket är förklaringen att t ex D70(s) officiellt kan blixtsynka på 1/500. Min poäng var inte gräva ned mig i terminologi, utan påpeka att vi har haft globala slutare tidigare, men att sedan gick i princip alla över till en annan sensortyp. Dock betyder det inte att möjligheten nödvändigtvis utnyttjades. Nikon-kamerorna ifråga har inget elektroniskt slutarläge, utan beter sig helt enkelt alltid så. Sannolikt för att det blev billigare, då Nikon kunde sätta in en spattigare mekanisk slutare i dem.

Det motsatta fenomenet, det vill säga rullande slutare, är i vart fall högst bekant sedan mycket länge. Då var problemet att de mekaniska ridåslutarna från början var så långsamma att man t ex fick karikatyrliknande bilder på bilar som körde tvärs över bilden... Ett fenomen som kom tillbaka i en eller annan form när man började läsa ut sensorer rad för rad utan en mekanisk slutare framför.

Handen på hjärtat, vid den tiden när CCD dominerade i alla kameror så var väl globala slutare något som inte ens Nikon kunde förutse alla användnings områden, förmodligen ett billigare tillverknings sätt som du nämner i inlägget. Vid den kan jag inte minnas att jag någonsin hört talas om globala slutare, nyttan då var snabbare tider med blixten sedan stopp. vad jag mins är att Nikon D50 fick bästa bildkvalitets betyget för skärpan jämfört med den dyrare D70.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar