Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer ersättaren till 30D (40D?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Då ska man nog inte bevaka Canons svenska hemsida i alla fall. Där tycks dom till exempel fortfarande omedvetna om att Canon har kommit med 70-200/4L IS för några månader sedan ;-)
Inte riktigt, det finns iaf under produkterna, så det borde räcka. Sen om pressreleasen ligger uppe eller inte är väl egentligen av mindre betydelse.

Produktbladet ligger under kategorin Objektiv med Bildstabilisator.
 
JohanSandin skrev:
Helt onödigt enligt min åsikt. Jag ser absolut ingen anledning att ha det när du ändå måste trycka på slutaren för att ta en bild.
Skulle vara ett skönt interface ifall bilden togs när man blinkade :).

Ja, tro nu inte att jag önskar en sådan kamera, men det skulle vara lite häftigt =)
 
Man skulle kunna tycka att de borde gjort en korslänkning så det funnits under både under objektiv med bildstabilisator och under zoom-objektiv. Canons sida är dock långt ifrån den värsta sidan jag sett vad gäller officiella hemsidor från företag. Men också en ganska bra bit ifrån de bästa.
 
JohanSandin skrev:
Helt onödigt enligt min åsikt. Jag ser absolut ingen anledning att ha det när du ändå måste trycka på slutaren för att ta en bild.
Om jag har förstått saken rätt så är poängen med ögonstyrningen att välja fokuspunkt och det lyckas du väl knappast göra med avtryckaren så kanske du sågar funktionen på fel grunder?

Automatiskt val av fokuspunkt är knappast användbart annat än till väldigt okomplicerade motiv och att manullt byta fokuspunkt tar tid som ibland inte finns (t.ex. vid sportfoto) så jag ser definitivt ett användningsområde för ögonstyrningen om den hade fungerat tillförlitligt.

Däremot gissar jag att anledningen till att det försvunnit är att det nog varit svårt för fotograferna att kalibrera den så att den fungerat bra.
 
Någon som har erfarenhet av de analoga kamerorna som hade ögonstyrd AF? Hade varit kul att veta om det är något man gärna vill se i ett nytt hus eller om det mer var en kul sak som inte var så praktiskt användbar. Själva idén låter ju väldigt bra om det fungerar tillfredsställande.
 
contender skrev:
Någon som har erfarenhet av de analoga kamerorna som hade ögonstyrd AF?

Jag har haft både Eos 5 (3 st) och Eos 3 (2 st)med ögonstyrning.

Eos 5 kom 1992 och ögonstyrningen fungerade för i stort sett alla men bara för liggande bilder. Tyvärr var den lite väl långsam och därför hade jag den avstängd.

Eos 3 kom 1998 och då klarade den både stående och liggande bilder med hög precision. Tyvärr funkade det inte så bra för glasögonbärare, så jag kunde inte nyttja funktionen.

Eftersom inte systemet fungerade perfekt valde Canon att inte plocka in det i Eos 3:s syskon Eos 1V som kom 2000. Canons filosofi för proffsseriene är att allt ska funka för alla, inga kompomisser.

Ögonstyrning fanns även i vissa versioner av Eos 50 och Eos 30/30V
 
jajamän

Jag har en eos 30 med ögonstyrning, jag tyckte det fungerade mkt bra,i både stående o liggandes. Inte alltför seg heller, perfekt när man komponerar utan att behöva flytta och låsa!

Mvh/&Nicholas
 
Re: jajamän

almanakis skrev:
Jag har en eos 30 med ögonstyrning, jag tyckte det fungerade mkt bra,i både stående o liggandes. Inte alltför seg heller, perfekt när man komponerar utan att behöva flytta och låsa!

Mvh/&Nicholas
Samma EOS30 här, funkar vel OK, men används aldrig. Jag tror i.o.f.s. att den kann vara bra för personer som har kapat av sig högre tumme :)

Nää; det finns då andra förbättringar som jag håppas Canon presenterar i sin nya 40D.
Men jag har sänkt förhåppningarna. Både 400D och G7 har fått flera Mp på beskostning av dynamisk umfång och stöy.
Går Canon samma väg med 40D, ja då vurderar jag systembyte.............med tillhörande formatering av bankkonton :-((
/Erik J
 
RE 30D

Canon har en kampanj nu på D30 och man får tillbaka 1400:- om man skickar kvittot till Canon. Är det en D40 på gång i år?
 
Re: RE 30D

KjellSn skrev:
Canon har en kampanj nu på D30 och man får tillbaka 1400:- om man skickar kvittot till Canon. Är det en D40 på gång i år?

Jösses, och då släpptes D30 i maj 2000. Undrar om de kommer att ha kampanjer på fler uråldriga kameror. Fast det är nog inte så många som har kvar kvittot.
;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.