Annons

När kommer ersättaren till 30D (40D?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon D200 är den bästa och antagligen mest prisvärda av de kameror du nämde. 40D kan jag däremot inte säga något om då den inte ens existerar ännu. Men är det som rykten säger att det är samma som 30D med 10mp och inbyggd sensorrengöring så är D200 nog fortfarande bättre. Rengöra kan man alltid göra själv med blåsbälg och 10mp har D200 redan.
 
Okej men då lutar det nog åt en Nikon D200 då framför en Canon EOS 30D. Jag har dock hört att många klagar på högt brus vid ISO över 400 på just 200Dn. Jag har sett lite testbilder och det är ju ganska brusiga bilder.

Jag ska nu nästa vecka dra på en tur i stan och titta på begge kamerorna. Jag återkommer med vidare synpunkter och komentarer nu i veckan.

Det vore jätte kul om flera kunde skriva av sig lite om begge kamerorna.


//John
 
Johniie skrev:


Det vore jätte kul om flera kunde skriva av sig lite om begge kamerorna.


//John

Ehh.. Leta på forumen så hittar du allt du orkar läsa om D200 och 30D. Känns som om folk a-l-d-r-i-g kan få nog av att skriva om nya modeller. Recensionerna är också bra att läsa OM man är medveten om att folk gärna hyllar sin nya dyra kamera och dissar det andra märket. Men iaf. Jag M-å-s-t-e ha en 40D snart. Min 350D är inne på sista versen. Canon: Släng in några gummitätningar i den snälla...
 
Johniie skrev:
Okej men då lutar det nog åt en Nikon D200 då framför en Canon EOS 30D. Jag har dock hört att många klagar på högt brus vid ISO över 400 på just 200Dn. Jag har sett lite testbilder och det är ju ganska brusiga bilder.

Jag ska nu nästa vecka dra på en tur i stan och titta på begge kamerorna. Jag återkommer med vidare synpunkter och komentarer nu i veckan.

Det vore jätte kul om flera kunde skriva av sig lite om begge kamerorna.


//John

Jag bytte från Nikon D200 till Canon 30D. Jag tycker att 30D är en mer prisvärd kamera än 200D och dessutom ger den bättre bildkvalitet.
Jag har massor av bildbevis på det. Nikon D200 är en fantastiskt bra kamera, men det viktigaste, bildkvaliteten, är bättre hos Canon 30D om man räknar in alla iso-tal.
 
Slowfinger skrev:
Jag bytte från Nikon D200 till Canon 30D. Jag tycker att 30D är en mer prisvärd kamera än 200D och dessutom ger den bättre bildkvalitet.
Jag har massor av bildbevis på det. Nikon D200 är en fantastiskt bra kamera, men det viktigaste, bildkvaliteten, är bättre hos Canon 30D om man räknar in alla iso-tal.

Som D200 ägare, så vill jag gärna se bevisen.
 
Vart ska jag mejla dom? På iso upp till 600 håller jag med om att det inte är någon skillnad, men däröver är det skillnad. Eller också var min D200 defekt...

Jag mejlar dig hög-iso-bilder.800 och uppåt.

Alla bilder i det här albumet till exempel. Samtliga bilder på iso 1600. Ingen efterbehandling mer än autolevels och skärpning.

http://www.ignell.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=137961
 
Du bör ha dom nu. Två D200 bilder på 800 respektive 1250. Två 30D-bilder från en ännu mörkare miljö på ISO 1600.

Nikonbilderna plåtade med 50/1.8 och Canonbilderna med 17-55/2.8 IS.

Enligt dpreviews mätningar motsvarar dessutom Canons iso 1600 iso 2000.

Med all respekt. D200 är en kanonkamera, men liksom alla tester visar så är den tyvärr inte lika bra som 30D på höga iso. Det var det som gjorde att jag bytte. Plus att den slukade batterier. Det kändes tungt att göra sig av med en så fin kamera annars...
 
Men låt oss inte göra det här till en vs-tråd. Båda kamerorna har sina för- och nackdelar. Vilken man ska välja beror mest på vad man prioriterar. För mina prioriteringar kändes dock 30D som det mest prisvärda huset. Jag är nöjd liksom du säkert är nöjd med din D200.
 
Bruset vet jag mycket väl om, men förhållanderna och isotalen bör va densamma för att det ska vara rättvist. Dessutom så var det en massa rörelseoskärpa i nikon bilderna också. Det du sa att canon bilderna var tagna i mörkare miljöer. Inte en chans att det är ljusare inne med mjuk belysning på en kväll jämfört med i ett stall.
 
Slowfinger skrev:
Men låt oss inte göra det här till en vs-tråd. Båda kamerorna har sina för- och nackdelar. Vilken man ska välja beror mest på vad man prioriterar. För mina prioriteringar kändes dock 30D som det mest prisvärda huset. Jag är nöjd liksom du säkert är nöjd med din D200.

Helt klart. Vi lägger ner nu :)
 
JohanSandin skrev:
Bruset vet jag mycket väl om, men förhållanderna och isotalen bör va densamma för att det ska vara rättvist. Dessutom så var det en massa rörelseoskärpa i nikon bilderna också. Det du sa att canon bilderna var tagna i mörkare miljöer. Inte en chans att det är ljusare inne med mjuk belysning på en kväll jämfört med i ett stall.

Ok - tyvärr kommer jag nog inte att hitta bilder som är tagna under identiska förhållanden. Jag vet bara att jag är väldigt, väldigt nöjd med bildfilerna från min 30D. Med D200:an kände jag filer på höga iso från D200 inte riktigt höll för tidningstryck. De tappade stuns tyvärr. Men jättefina på låga iso.

Sedan hade den bandningsproblem vid hög kontrast och efterbehandling också.

Men ni tycker jag att vi skippar den här vs-diskussionen. Det är ju bra att vi båda är nöjda med våra kameror. Måste laga mat nu...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.