Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer D70 18-70 till butikerna igen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kruxet är väl att vi snåltarmar till konsumenter ofta glider in på en butik ovh frågar och klämmer och sedan beställer från en nätbutik.

Inser att det är "fel" mwn man är ju i grunden en sniken j***l.

Kollade en GPS i en butik och beställde den sedan från England.

Provade en jacka och beställde den sedan från Kanada.

Inser att det är "fel" men jag lever på en tight budget och man står sig närmast sig själv.
 
Jag köper helst i butik och är beredd att betala lite mer, men inte orimligt mycket mer, för personlig service.
Om något går sönder är det också mycket lättare att gå till sin lokala butik och skälla *ler* än att skicka in prylarna till nåt serviceställe.
Oftast går det ju att pruta en del också. Jag har en Nikon SB-800 på gång för 3 500 kr från "min" Expert-butik och det känns som ett helt OK pris.

// Thomas
 
zandoin skrev:
Ang marginaler. Så kan jag säga att marginaler finns knappt på dessa prylar då nätbutikerna krossar priserna. Sen ska priset vara högre i en butik, eftersom där kan du klämma och fråga. Det kan du inte i en nät butik. Kunder som tydligt visar att dem bara vill klämma "för att veta hur den känns" genomskådar man snart att dem ska nät-beställa. Och sånt orkar man inte lägga tid på.

Inga marginaler när man tar 1500 mer än scandinavianphoto? Och jag gissar att även dom har marginal... Dessutom finns det flera affärer som håller lika låga priser som internetbutikerna men erbjuder personlig service. Jag handlar hos Scandinavian här i Göteborg. Samma låga pris, men även en sanslöst kunnig personal. Ingen expertnisse jag talat med kommer i närheten (vet ju dock ingen om just dig!). Faktum är att den enda gång som jag känner att det är jag som står i lä när det gäller kunskaper om produkter som jag vill köpa så är det på scandinavian. Har varit på dom flesta större fotoaffärer i stan och ibland slås man av det stora ointresset och okunskapen om de produkter man säljer.

Personligen tycker jag inte att det är fel att "klämma" hos en handlar och sedan beställa på nätet. Nätet visar ju bara det egentliga priset och blottlägger handlarna/distributörernas marginal samt de ibland osannolikt höga svenska skatter som läggs på allting utan att vi får något tillbaka. Men det är ju min åsikt...

//
 
Till butikernas försvar kan ju sägas att kostnaden för en lokal i t ex Täby Centrum säkert är betydligt högre än kostnaden för ett plåtskjul i skogen som man ju faktiskt kan driva näthandel från... Sånt lär väl märkas på priset... Men det ska ju inte vara orimliga skillnader i pris.

Det har hänt att jag klämt i butik och köpt på nätet men det händer också att jag klämmer i en butik och köper i en annan för att de har bättre pris vid en jämförelse.
 
Snabb fråga

En snabbt fråga bara. Jag kommer att vara i Stockholm på Måndag och jag undrar om något vet om någon affär där som har D70 hus eller kit hemma till något rimligt pris?

Kitet har jag gett upp hoppet att hitta i sverige till ett icke överpris. Men ett hus kanske man kan hitta?
 
expert hornsgatan

Har kiten inne. 13900:-. 1500 spänn dyrare än de butiker som inte har kameran. Jag slog till.
 
IR Remoten

Hej hopp,

Ni som har varit och sprungit i Sthlms-butikerna, är det någon som sett om någon handlare har IR-remoten hemma?

Blå himmel,
/David
 
Nikongluggen

Det verkar som Nikons 18-70 glugg verkar vara den mest sålda gluggen för tillfället, den verkar tvärslut överallt delvid pga att den går att köpa till D70-kitet, men även separat. Den är ju inte speciellt dyr och har bra prestanda till det lilla priset.
 
Megapolare skrev:
Inga marginaler när man tar 1500 mer än scandinavianphoto? Och jag gissar att även dom har marginal... Dessutom finns det flera affärer som håller lika låga priser som internetbutikerna men erbjuder personlig service. Jag handlar hos Scandinavian här i Göteborg. Samma låga pris, men även en sanslöst kunnig personal. Ingen expertnisse jag talat med kommer i närheten (vet ju dock ingen om just dig!). ..................

//

Tja... går ju filosofera i detta hur länge som helst. Men alla har olika avtal. "Tyvärr" kan ju hända att Sandinavian har ett bättre avtal en Expert tex.. Eller så är vi på Expert mer sugna på att tjäna pengar? Vilket hade du själv valt om du haft en butik? SÅlt med dålig marginal bara för att du tycker det är kul att sälja men inte tjäna? Eller sälja saker till rätt pris och tjäna kulor på det.

Men du kanske är en sån som vill köpa kameran för 1:- och sen ligga på ett abb istället. För du vill inte betala nått endå? eller?

Som butiks-säljare osv å inte minst ägare. Så är dessa nätbutiker bara en förstörare. VIsst dem kan ju ge en "bra" prisbild. Men dem slåss enbart med priset för att förståra och sälja lätt utan att behöva ödsla tid på en kund som kanske man hjälper i en Butik.

Se bara på SIBA/ONOFF/ osv... Annonserar skitpriser på produkter som dem inte har hemma. Sen tycker kunden att vi ska ta samma pris för den för vi har den ju hemma? DÅ tackar men hellre nej till affären.

Men oxå självklart en eloge till nätbutikerna som klarar av att sälja saker utan att anstränga sig värst mycket. Är ju egentligen en riktigt bra affärsidé. Låga lager kostnader, lite hyra osv osv. Klar man kan gå på en lägre marginal.

Därför menar jag att Expert marginal kan inte avara samma som en nät-butik. För då går man i kull. Så enkelt är det. Självklart kan man ibland göra hyfsade priser när det nu är som D70 historien. Då får man ju passa på när den säljer sig själv. Men samtidigt så har man tjänat rätt bra pengar eftersom vi har varit dem enda som kunnat få hem Hus i stan. då lägger man gärna på en slant. Som en klapp på axeln..


en annan märkbar sak är att jag såg idag att imorgon skulle vi visst få hem HUS, hoppas det stämmer.. får då ska vi kränga dem DYRT =) HAHA

Så va det me det... "pust"....
 
zandoin skrev:
Vilket hade du själv valt om du haft en butik? SÅlt med dålig marginal bara för att du tycker det är kul att sälja men inte tjäna?

Men du kanske är en sån som vill köpa kameran för 1:- och sen ligga på ett abb istället. För du vill inte betala nått endå? eller?

Därför menar jag att Expert marginal kan inte avara samma som en nät-butik. För då går man i kull.

Självklart hade jag sålt dyrt!
Men det skulle inte funka i längden, dagens konsumenter börjar bli alltför prismedvetna. Tiden då feta herrar i Mercedes kunde tittulera sig "grosshandlare" är nog snart ett minne blott...

När jag själv handlar vill jag dock ha ett bra pris där jag bara betalar för produkten och inte en massa pålägg för en service som ändå inte finns...

Expert går inte omkull om de skulle hålla scandinavians priser. Men det blir inte mycket till övers för chefer och andra, för konsumenten onödiga, mellanhänder.

Men som sagt, även skatt och importörs prispåslag påverkar. Det är generellt sett onödigt dyrt att handla i Sverige. Vi har högre priser utan att det finns nån egentlig grund för det. Det måste vi konmsumenter se till att förhindra genom att handla medvetet, och till exempel från utlandet. Se bara vilken makt konsumenten har i frågan om spritskatten! Sverige är inte längre isolerat från omvärlden, hurra för det!

//
 
Megapolare skrev:
Självklart hade jag sålt dyrt!
Men det skulle inte funka i längden, dagens konsumenter börjar bli alltför prismedvetna. Tiden då feta herrar i Mercedes kunde tittulera sig "grosshandlare" är nog snart ett minne blott...
........
//

Det ordnar sig.. alla får nog sin D70 till slut endå..Priser kan alltid disk. Det är ju endå upp till kund om han vill handla. Och upp till säljaren att sälja rätt produkt till rätt pris.

Punkt slut =)

Hoppas du är nöjd med din D70, om du fått tag på nån. Annars får jag ju som sagt in hus =)
 
zandoin skrev:

Hoppas du är nöjd med din D70, om du fått tag på nån. Annars får jag ju som sagt in hus =)

Ja för tusan, jag är supernöjd! Köpte kitet billigt och med bästa servicen jag nångonsin fått hos scandinavian här i Göteborg, ett toppenköp!

//
 
Dustin hade D70 kit i lager

Fick tidigare idag av en händelse se att Dustin hade D70 + 18-70 i lager för 12494:-
Beställde och har redan fått leveransbekräftelse med Postens kolli nr, dvs den är på väg.

Gick in och tittade nu hos Dustin och tyvärr finns inga i lager längre, så jag hade tur...

M.v.h.
/Henrik
 
D70 med tillhörande originalzoom är lätt att hitta i Stockholm om man vill betala 12 995 kr. Var inne på kameradoktorn idag och handlade annat. De gick säkert fem paket under den lilla tid jag var där.
 
Jag köpte en D70 igår hos Expert i
Sundbyberg. Fick välja om jag ville ha med kitet eller inte.
Det ska finnas D70 (med eller utan kit) på Expert
i Vällingby och Sollentuna.
 
Nån som vet när Scandinavian Photo får in nya kit? Hur vet man vilket nr man har i kön?
---------------------------------------------

Ring och hör med dom. Innan jag gav upp nätbutikerna igår så hade jag ringt upp
ca 8-10 st butiker och ingen vet när de
får in och min plats i alla köer som jag
stod i hade inte ändrats nämnvärt.
Ringde också Nikon Sverige och dom bara
suckade och sa att de inte hade en aning
om leveranstakten utan det bara kommer
kameror då och då. Du kan få en i morgon eller
få en i oktober var svaret jag fick därifrån.
Därför tyckte jag att det var värt att lägga
1000 kr till och få den direkt i hand.

/Johan Ringblom
 
Jag gick förbi en affär på Rålambshovsvägen. Jag vet inte vad den heter med den ligger bredvid Vivo i DN-huset. Där hade de i fönstret en D70 med objektiv. Priset var tolv tusen någonting...
 
cmw2 skrev:
Jag gick förbi en affär på Rålambshovsvägen. Jag vet inte vad den heter med den ligger bredvid Vivo i DN-huset. Där hade de i fönstret en D70 med objektiv. Priset var tolv tusen någonting...

Affären heter American Foto, och priset är 12900:-. Dock bor alla kanske inte i Stockholm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.