Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När jag använder fjärrkontrollen till min systemkamera blir bilderna suddig.. varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

AMPM

Medlem
Jag har märkt att varje gang jag använder min fjärrkontroll så blir mina bilder alltid lite suddiga. Jag fotar alltid mig själv till min blog och behöver då använda ett stativ och en fjärrkontroll. Jag står alltid ute, oftast I skuggan när jag tar bilderna. kamera är inställd I Manuell, då jag vill kunna ställa in ljuset o så själv. Jag brukar ha ISO på 100 eller 200 och slutartiden brukar variera beroende på hur ljust jag vill ha bilderna samma sak gäller bländaren. Vad gör jag för fel?

Jag vet inte om jag tänker rätt nu men.....jag brukar ju inte ställa in fokusen utan kameran gör det automatisk själv. Kan det var det som är problemet? (kom på det här nu när jag började tänka till lite lol)

Hur ska jag göra för att fokusen och bilden blir mer skarpare när jag använder mig utav fjärrkontrollen? Jag står oftast 3-5M bort från kameran då jag vill ha en helkropps bild.

jag har en Canon 600d och mitt objektiv är 50mm 1.4

Ja, det är garanterat autofokusen som spelar dig ett spratt!

Ställ något på samma avstånd från kameran som du själv tänker stå, sedan fokuserar du på den och stänger av autofokusen. Nu är det bara att du ställer dig på rätt avstånd och fotar på!

Räkna inte heller med att kunna få bra skärpa med extremt stora bländare, skärpedjupet blir så kort då.

Ja, det är garanterat autofokusen som spelar dig ett spratt!

Ställ något på samma avstånd från kameran som du själv tänker stå, sedan fokuserar du på den och stänger av autofokusen. Nu är det bara att du ställer dig på rätt avstånd och fotar på!

Räkna inte heller med att kunna få bra skärpa med extremt stora bländare, skärpedjupet blir så kort då.

Tycker det är så svårt att ställa in fokusen med mitt objekt. Jag måste nästan använda objektivet som kom med kameran då. Men den är inte lika bra som min 50mm 1.4an :(( Några bra tips?

Tycker det är så svårt att ställa in fokusen med mitt objekt. Jag måste nästan använda objektivet som kom med kameran då. Men den är inte lika bra som min 50mm 1.4an :(( Några bra tips?

Använda en mindre bländare, så skärpedjupet blir längre.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Kan du inte låta autofocus ställa in skärpan och sedan slå av automatiken? Kom ihåg att även slå av eventuell bildstabilisering när kameran står på stativ.

När man fotar porträtt vill man gärna använda stor bländare för att få kort skärpedjup och otydlig bakgrund. Det gör det väldigt svårt att ställa in skärpan i förhand. Det är enklare att ställa in kameran på enpunktsfokus och sedan ta en testbild. Kontrollera att ditt ansikte hamnar mitt i bilden.

Några möjligheter:

Koppla på en laptop och kör EOS Utility med live view, så kan du se bilden som den kommer att bli, innan den är tagen.

Ställ kameran på att välja själv med alla sina AF-punkter. Den tar det som den hittar som är närmast, så sannolikheten ökar att den träffar dig.

Ställ något annat där du ska stå, fokusera på det (med AF om du vill), koppla bort AF (enklast är att köra med fokus på AF-ON eller *, så behöver du inte pilla på AF/MF på objektivet), traska bort och ersätt din fokusdummie med dig själv.

Kidnappa någon som kan maskinista din kamera medans du själv modellar.

Var ute o testade era tips igår och ingen skillnad. Fotade med dessa inställningar: ISO 100 F1.4 1/200. kan problemet vara att det är för ljust? Och att allt blir bara suddigt då? Bilderna blir inte jätte suddiga men man ser att de inte är skarp.
Ser på bilderna nu och ser att ju längre bort jag star från kameran så blir de oskarpare. Men står jag lite närmare så blir de skarpa och mer tydligare. jag vill ha helkropps bilder som också är skarpa o inte suddiga. Borde jag ta bilder i högre slutare och sen ljusa upp bilderna via redigering? Många säger att min kamera och objektiv är bra men jag tycker att de suger riktigt illa!!!

Om det var solsken borde du vid ISO 100 och 1/200 s ha f/11, inte f/1,4. Körde du i läge M? Ändra till P i så fall, till att börja med, och se om du får vettiga bilder. Fungerar det så kan du köra med Av och ställa in den bländare du vill ha. Men om det är solsken kan du fortfarande inte ställa in f/1,4, för då måste du ha 1/16000 s, och det har inte din kamera. Inte många andra heller, för den delen. Eller så måste du ha ett ND-filter.

Om solen lyser in mot sökaren, när du inte har huvudet där, kan det påverka kamerans mätsystem så exponeringen blir fel. Det finns ett lock att sätta över sökarokularet i sådana fall.

Var inte ledsen för att du tycker att din kamera är dålig. Av dina kommentarer att döma är det du som inte begriper dig på den än, och det är ju lättare att fixa än att göra om kameran. Vilket ändå inte hade hjälpt.

Lägg upp någon av bilderna här, eller länka till en, så vi kan se vad det är som går galet. Då blir det lättare att hjälpa dig.

Bländare 1.4 ger väldigt kort skärpedjup, är det när måste du ställa dig rätt på några centimeter när, blända ned till bländare 5.6 och använd längre exponeringstid, så får du större slarvmarginal. Om du inte planerar att flaxa med armar eller nåt kan du säker bli skarp på ner till 1/15s om kameran står på stativ, kanske ännu längre tid.

Nee det var inte solsken det var mulet. Var ute o tog bilderna idag ca 12-tiden.
Ja, jag har den inställd på M. Jag vill helst ställa in bländaren och slutartiden själv och inte automatiskt, som P gör, då jag vill ha oskarp bakgrund. Det är därför jag har den inställd på f/1.4.

Sant. Det kanse jag som inte förstår mig på den. Men, jag har försökt allt just nu och är jävligt trött på den.

Om det var solsken borde du vid ISO 100 och 1/200 s ha f/11, inte f/1,4. Körde du i läge M? Ändra till P i så fall, till att börja med, och se om du får vettiga bilder. Fungerar det så kan du köra med Av och ställa in den bländare du vill ha. Men om det är solsken kan du fortfarande inte ställa in f/1,4, för då måste du ha 1/16000 s, och det har inte din kamera. Inte många andra heller, för den delen. Eller så måste du ha ett ND-filter.

Om solen lyser in mot sökaren, när du inte har huvudet där, kan det påverka kamerans mätsystem så exponeringen blir fel. Det finns ett lock att sätta över sökarokularet i sådana fall.

Var inte ledsen för att du tycker att din kamera är dålig. Av dina kommentarer att döma är det du som inte begriper dig på den än, och det är ju lättare att fixa än att göra om kameran. Vilket ändå inte hade hjälpt.

Lägg upp någon av bilderna här, eller länka till en, så vi kan se vad det är som går galet. Då blir det lättare att hjälpa dig.

Ja, jag har den inställd på M. Jag vill helst ställa in bländaren och slutartiden själv och inte automatiskt, som P gör, då jag vill ha oskarp bakgrund. Det är därför jag har den inställd på f/1.4.
Det låter som att du tänker lite fel.
Det är ingen skillnad på P/A/S eller egentligen M heller på kameran.

P så kan du vrida på kamerans hjul o då ändrar du förhållandet mellan bländare o tid automatiskt. Då kan du få den bländare du vill ställa in.
A Du sätter den bländare du vill ha.
S Du sätter den tid du vill ha.

I M ställer du förvissso in både tid o bländare men gör du det fel så blir ju bilden inte normalexponerad. Avvikelsen från kamerans förslag visas i en skala i sökaren.
(Förutsatt att bländaren behöver vara inom sina gränser och du använder du automatisk isoinställning med M så blir det detsamma som PA eller S.)

Gör så här nästa gg med ett normalt motiv.
Använd M som du önskar.
Slå sedan över till P och vrid in din valda bländare o ta en extra bild.
Blir dem lika?
Det skall dem bli OM DU har använt M på ett korrekt sätt.

Eftersom TS skriver att bilden blir skarpare och skarpare ju närmare kameran hon kommer kan vi nog förutsätta att det är en fokusfråga.

Har du provat Helmetrocks tips, d.v.s att du fokuserar på ett objekt som du med flit lagt/ställt på den punkt där du tänker stå, och därefter ändrat objektivets reglage från A till M, så att fokuseringen består på exakt den punkten och därefter gått och ställt dig precis där, för att sedan trycka av fotot med fjärrutlösaren? Det är den i särklass mest och bäst beprövade av alla tekniker för självporträtt som jag kommit i kontakt med. Som jag tolkade din respons till Helmetrocks förslag, ansåg du det svårt att fokusera med objektivet i fråga. Då låter det som att du använder manuell fokus redan från början, vilket förstås är svårt med så korta skärpedjup och din kameras förhållandevis lilla sökarbild.

Apropå bländartal så är det klart att 1,4 är attraktivt eftersom det genererar den maximalt korta skärpedjupet och därmed den suddigaste bakgrunden, men om du upplever det trixigt att själv komma i fokus, kanske en aningen mindre bländare kan fungera, t.ex. 2,0 eller 2,5?

Vore kul att höra hur det gått när du testat ovanstående teknik.

Eller ännu enklare.
Börja med att fotografera ngt annat än dig själv.
Går det bra så vet du att det beror på hur du gör när du fotograferar dig själv.

Men använd Av då, och ställ bländaren i f/1,4. Då ställer kameran tiden själv, så den passar till en standardexponering. Inte för att man alltid vill ha den, men den blir i alla fall rätt nog för att vi ska kunna utesluta just det problemet nu. Använd sen live view med förstoring om du ställer in skärpan manuellt. Går mycket bra att se var du är då. Gör det på någon som kan vara modell istället för dig själv, precis som Erik säger. Går det bra så går du och ställer dig där din kompis stod nyss, och så provar du igen.
Blev detta också bra kan du kolla vilken tid kameran valde, och ställa in den själv, så den inte ändrar sig på grund av någon tillfällighet.

Att fotografera sig själv blint är inte så lätt. Senast jag tog självporträtt var till en körkortsbild, men då kopplade jag en dator till kameran, så att jag kunde använda datorn som en rejäl "fjärrsökare". Inga problem att se var jag skulle stå eller titta då.

Eftersom TS skriver att bilden blir skarpare och skarpare ju närmare kameran hon kommer kan vi nog förutsätta att det är en fokusfråga.

Har du provat Helmetrocks tips, d.v.s att du fokuserar på ett objekt som du med flit lagt/ställt på den punkt där du tänker stå, och därefter ändrat objektivets reglage från A till M, så att fokuseringen består på exakt den punkten och därefter gått och ställt dig precis där, för att sedan trycka av fotot med fjärrutlösaren? Det är den i särklass mest och bäst beprövade av alla tekniker för självporträtt som jag kommit i kontakt med. Som jag tolkade din respons till Helmetrocks förslag, ansåg du det svårt att fokusera med objektivet i fråga. Då låter det som att du använder manuell fokus redan från början, vilket förstås är svårt med så korta skärpedjup och din kameras förhållandevis lilla sökarbild.

Apropå bländartal så är det klart att 1,4 är attraktivt eftersom det genererar den maximalt korta skärpedjupet och därmed den suddigaste bakgrunden, men om du upplever det trixigt att själv komma i fokus, kanske en aningen mindre bländare kan fungera, t.ex. 2,0 eller 2,5?

Vore kul att höra hur det gått när du testat ovanstående teknik.

En pinne i backen räcker bra. Sen går man dit, noterar var pinnen sitter och slänger undan den. Agerar.

En pinne i backen räcker bra. Sen går man dit, noterar var pinnen sitter och slänger undan den. Agerar.

Ja precis. Om det är utomhus, där en pinne går att sätta ner förstås. Svårare inomhus eller på asfalt/plattor etc. men det finns ju alltid substitut att tillgå. Tror TS förstår tänket nu i alla fall :)

Du behöver ett gråfilter för att kunna ta med f/1,4 i dagsljus utomhus. I första hand kanske du bör välja ett med tre stegs förlängning (ND8), och då kan du komma till en slutartid av ungefär 1/500 med ISO 100 och 1/1000 med ISO 200 i solsken, och längre tider än så i skugga eller om det är molnigt.

Sedan är avståndsinställningen väldigt kritisk med f/1,4. Du måste ställa avståndet precis rätt, och det finns flera sätt som har föreslagits här. Ditt objektiv har manuell skärpeinställning, men det är svårt eller omöjligt att ställa manuellt i kameran på motiv som är utanför mitten. Bäst och enklast är att ställa med AF och slå över till manuell fokus när skärpan är inställd. Alternativet är att använda direktvisning och bedöma skärpan med förstorad bild. Men sedan måste du placera dig precis i samma position som objektet du ställde skarpt emot. Ett par centimeter fel, och det blir inte skarpt.

Lite lättare blir det kanske om du kan hitta en medhjälpare som kan se till att skärpan hamnar på rätt ställe. Annars kan du använda direktvisning, med skärmen utfälld och vänd framåt, och välja fokuspunkt, och se till att du befinner dig där kameran ska fokusera.

Men du får inte rätt exponering om du inte sätter på ett ND-filter.

Ställ upp stativet, ställ dig där du ska stå med kameran i handen. Fokusera på stativet med autofokus. Lägg något som markering där du står, stäng av autofokus. Sätt kameran på stativet och ställ dig vid markeringen igen.

Bländare 2,8 ger också bra skärpesläpp så prova det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar