Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När "dör" Nikon d80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag undrar hur många exponeringar Nikon d80 klarar innan den "dör"? Inköpte min d80 för dryga året sedan & har nu tagit ca 32000 exponeringar.
 
Ja, ett slutarbyte á 3000 kr får du nog budgetera med under 2008-2009. Finns väl inga siffror på det. har du otur, lägger den av inom 6 månader, har du tur kanske du kan ta 100.000 bilder.
 
Digital vs Analog

Jeppe skrev:
Ja, ett slutarbyte á 3000 kr får du nog budgetera med under 2008-2009. Finns väl inga siffror på det. har du otur, lägger den av inom 6 månader, har du tur kanske du kan ta 100.000 bilder.

Tänk om det varit film....
100 000/ 36 bilder= 2 778 rullar kräver utrymme!
 
Jeppe skrev:
Ja, ett slutarbyte á 3000 kr får du nog budgetera med under 2008-2009. Finns väl inga siffror på det. har du otur, lägger den av inom 6 månader, har du tur kanske du kan ta 100.000 bilder.

Jaha, okej. Vad menar du? Kan man "nollställa" den? eller vad gör man när man budgeterar? Hur mycket kostar det?

Mvh Cecilia
 
Jesper menar nog att du får räkna med att lämna in kameran för att få slutaren bytt. Detta kan nog kosta 3.000 kr som Jesper säger.

Slutaren brukar vara det som först går sönder på en välskött men använd kamera. De flesta gissar nog att den håller minst 50.000 exponeringar. Det är inte många som kör så många exponeringar som du gjort på ett år.

Jag skulle tro att Jesper har rätt, att du någon gång under det närmsta året kommer få byta slutare på kameran. Att byta slutare blir som att nollställa kameran om man tänker att den nya slutaren också klarar minst 50.000 exponeringar.

/Jon - som på två år gjort 16.000 exponeringar med min D200
 
..

Okej. Tack så mycket! Jag vet, men jag fotograferar hästar och djur. Är dagligen i ett stall samt har en egen kaningård. Åker även ofta ut på större hästevengemang, så de blir en del foto. Tack för hjälpen!
 
Passar på att flika in en följdfråga här.
Hur är det med sensorchippet? Borde ju finnas
nåt max antal exponeringar det skall klara även där, efter ett tag blir väl bilderna lite dassig i färgerna. Nån som sett siffror? Är det nån större skillnad på på D80 mot den billigare D40 tro?
 
Jag har haft min Nikon D50 i 1 år och några månader och tagit runt 58.000 exponeringar. Saker jag har märkt av är att slutaren har blivit mer nött och inte vänder tillbaka sig ibland så det blinkar error och blir svart i sökaren. Inget stort problem, det är bara att ta ett foto till så vänder den tillbaka sig men det börjar bli lite segt då det hände 6 gånger under en hopptävling (drygt 3 timmar). Ibland missar man "perfekta" hoppbilder pågrund av det.

Någon annan som har en kamera som gör likadant?
 
Hej!

Jag köpte just en begagnad d70 där förra ägaren just bytt slutare.

Med rengöring, frakt, moms, mjukvarouppdatering samt såklart sökarbytet och justering kostade det 2400 allt som allt. det var efter ynka 23000 exponeringar, hört andra som har haft över 120 000 exponeringar innan deras dött.
Finns alltså inget defenitivt slut på en slutare, mer förväntade riktvärden på kameror. och ett byte på en d80 bör ligga lite över 2000(om du inte bor i närheten av anläggningen och slipper frakt)
 
Cavello skrev:
Jag har haft min Nikon D50 i 1 år och några månader och tagit runt 58.000 exponeringar. Saker jag har märkt av är att slutaren har blivit mer nött och inte vänder tillbaka sig ibland så det blinkar error och blir svart i sökaren. Inget stort problem, det är bara att ta ett foto till så vänder den tillbaka sig men det börjar bli lite segt då det hände 6 gånger under en hopptävling (drygt 3 timmar). Ibland missar man "perfekta" hoppbilder pågrund av det.

Någon annan som har en kamera som gör likadant?
Det är inte slutaren, utan spegeln det är fel på i så fall.
 
Nej, kameraslutare är i regel helt separata enheter som ofta kommer i kompletta enheter från en tredjepartstillverkare och bara behöver kopplas in elektroniskt.

Men självklart är alla separata system i kameran beroende av varandra. Det sitter ju datorer i kameran som får felrapporter från de olika enheterna och när ett fel uppstår någonstans så kan t ex felhanteringen vara att man blockerar andra enheter från att fungera för att inte förvärra.
 
Man måsste undra.......

30-60-100-120 tusen exponeringar.....
Amatörfotografer; vad använder ni alla dessa till?
Leksakskamra?

Tala om hur många som raderas till sopkassan!!

Visst, något mer enn med analog kamra, för kollens skull; men inte mer en 2-3 gånger.

Tänka mer, trycka mindre!
 
Jag fotar mycket hästsport och har som mål att ha minst 2 ok bilder på varje ekipage oftast fler och då tar det en hel del bilder eftersom det är tävlingar väldigt ofta.
 
Re: Man måsste undra.......

fujicanon skrev:
30-60-100-120 tusen exponeringar.....
Amatörfotografer; vad använder ni alla dessa till?
Leksakskamra?

Tala om hur många som raderas till sopkassan!!

Visst, något mer enn med analog kamra, för kollens skull; men inte mer en 2-3 gånger.

Tänka mer, trycka mindre!

Elitistiskt inlägg tycker jag.
Varför racka ner på de "amatörfotografer" som leker och lär. Är det bara tillåtet för proffs att låta kameran gå varm?
Eftersom det nuförtiden inte "kostar" nåt (förutom sliten slutare då) att knäppa fler bilder än 2 per motiv så kan man väl göra det. Visst; jag skulle också gärna vilja få det rätt redan på första eller andra exponeringen. Men det är väl genom att leka mycket man lär. Eller?
Vidare är det väl slutresultatet som är intressant. Foto är väl inte en tävling om vem som gick i mål på minst antal exponeringar. Även om det såklart är ett tecken på teknisk kunskap. Men foto är ju inte bara teknik. Det är även bildseende. Och vad spelar det då för roll hur många exponeringar det tog att uppnå den perfekta bilden?
Ser i din profil att du börja de fota 1964. Det var förstås en annan tid då. Och en annan nödvändighet att "tänka mer" innan man knäppte av.
Möjligt att man tvingades lära sig på ett annat och mer planerande sätt då än nu. Men ny teknik ger nya metoder. Det är väl bara dumt att inte inse.
Varför antyda att de som inte lär sig foto på det eftertänksamma sätt du lärde dig det använder kameran som en leksak.

/jer.
 
Cavello skrev:
Jag fotar mycket hästsport och har som mål att ha minst 2 ok bilder på varje ekipage oftast fler och då tar det en hel del bilder eftersom det är tävlingar väldigt ofta.

Inget fel i det, Matilda! Fördelen med det digitala skall inte underskattas.
Men en god fotograf litar på sej själv och sitt kunnande.
Tänk on analoga proffs va' nödd att använda en rulle för varje objekt :)

Dom visade goda fotos endå....eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.