Om du ska köpa objektiv med F fattning, köp begagnat från tex Cyberphoto eller Mattssons, F objektiv är på väg ner i pris på begagnadmarknaden så passa på.
Sigma 18-35/1,8 är ju ett bra objektiv för APS-C kameror, kanske lite tungt. Även några av Nikons FF objektiv tex 24/1,8 eller 28/1,8 kan man få till bra pris och är lätta och brännvidden passar fint även till APS-C, och det kan ju vara bra att köpa FF om man i framtiden vill gå över till en fullformat. Jag hade en 28/1,8 som normal till min D7xxx. Mitt nästa var ett 50/1,8 och sedan ett 70-200 samt ett 105/2,8 makro. 70-200 finns i ett lättare 70-200/4. Eller så kanske ett 70-300 kan vara ett alternativ, beror ju på vad man är intresserad av att fotografera
Jag skulle säga att bilden är splittrad, då det varierar mycket beroende på objektiv hur mycket de har tappat. Vissa, som 24-70/2,8, får mycket stryk för att det finns många och fördelen med den nya till Z är så tydlig. De brukar nästan alltid få stryk även när det kommer en ny till samma fattning. I vissa fall ser prisfallet större ut än vad det egentligen är för den som haft objektiven ett tag, då en del av priserna steg en del för några år sedan redan före "inflationschocken". Ibland ser jag objektiv begagnade hos handlare där priset ligger i nivå med vad jag betalade nytt på kampanj. Sedan är det förstås inte säkert att de får alla sålda till det priset, utan vissa kanske går på någon "den här veckan x % på begagnat", men ändå.
Sigmas 18-35/1,8 och 50-100/1,8 Art är förstås intressanta objektiv för APS-C, men det man får vara medveten om är att risken för strulig fokus och/eller att man behöver kalibrera dem är högre än med original. Båda saknar stabilisering, vilket främst för den senare kan vara en viss nackdel.
28/1,8 och 70-200/4 har jag haft nästan sedan de kom ut, dock aldrig på DX/APS-C. Särskilt det senare är ett objektiv jag gillar. Delvis lite av en proffszoom i miniatyr, även om det förstås finns skillnader förutom ljusstyrkan. Det är ju också en helt annan nivå på fokusmotorn i den än vad det är i 18-105, 50/1,8G eller 28/1,8G osv. Stabiliseringen också en av de bättre.
Jag har 1,8G i form av 28, 35 (ED/FX-versionen, finns en billigare DX också), 50 och 85 och optiskt är 85:an bäst. 35:an gillar jag karaktären på minst och den blir lite ful vidöppen om man har typ tända gatlampor i bild. Bländar man ned något steg försvinner detta och den blir riktigt skarp när den är som bäst. 28:an gillar jag karaktären på bättre, men den är nog rent skärpemässigt lite sämre vidöppen. Den har också ett lite vågigt fokusplan, men det märks väl mest om man fotograferar tegelväggar. Märks väl mindre på DX också, eftersom man bara använder mitten. Sedan förstår jag inte varför fokusringarna på 28 och 35 är så otroligt rappliga i känslan när man vrider på dem. 50:an är bättre, om än inte direkt någon gammal AI-S-standard, vilket gör det extra obegripligt eftersom den är billigast av allihop. 85.an är bäst av just dessa (finns ju betydligt bättre ändå) så det kanske blir bättre med brännvidden, men det finns ingen logik i det...