De flesta raw-konverterare har numera någorlunda lika kvalitet mellan hur de tolkar kameror med Bayer-layout på färgfiltren.
När Lr var ny kunde t.ex. Capture One ge ett betydligt bättre resultat. Så demosaicing och rendering har blivit mer lika mellan programmen för alla kameror med bayer-layout. Skillnader finns men de är ganska små.
Fujis X-trans kameror har lite skakat om detta.
LR som jag antar är världens populäraste raw-program hantera dessa filer ganska uselt. Deras demosaicing och rendering ger dålig skärpa och upplösning. De lär jobba ihop med Fuji med att lösa detta men har långt efter detta annonserats ännu inte levererat någon lösning.
Jag tror att detta beror på att deras grund för demosaicing och rendering inte är flexibel nog för att ta hand om en udda sensor som X-trans.
Nu står vi inför nästa steg. En organisk sensor som kommer vara ett grodskutt framåt. En sensor med betydligt högre upplösning. Med ett betydligt större omfång och förmodligen med ganska många tekniska förändringar.
Panasonic-Fuji driver ett projekt som är mest känt, men även Canon och Nikon lär ha egna projekt. förmodligen finns det fler. Ingen har råd att missa tåget. Om det någonsin lämnar stationen.
Istället för drygt 20 mpix eller max 36 får vi över 70. Istället för ett dynamiskt omfång på 14 steg kan vi få 10 gånger mer.
När den dagen kommer blir det verkligen en fråga om vilken raw-konverterare som bäst kan skapa algoritmer för att dra nytta av dessa bättre sensorer.
Vi ser redan idag hur vi som kör X-trans tvingas köpa lite udda raw-program för att nå bra resultat.
En JPG är en färdiglagad rätt körd enligt tekniken den kamera som tog bilden hade. Vist går detta addera lite krydda och smak.
En raw-fil är ett negativ som blir så bra som raw-programmets algoritmer. Bättre demosaigin och rendering och bilden kan göras bättre än tidigare.
Låt mig ta ett exempel.
Bilden till höger är framkallad i LR. Jag har erfarenhet av LR. sedan den fanns i endast beta. Jag har körd tiotusentals bilder genom LR. Interfacet sitter i min ryggmärg.
Iridient har jag jobbat med i en vecka. Det är fortfarande lite trial and error för att förstå olika skärpealgoritmer och inställningar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/359998/3170278.htm
Ändå får jag konsekvent mycket bättre resultat än med LR.
Det motiverar åtminstone mig att köra raw och behålla så mycket jag kan av kamerans data. En vacker dag dyker det upp någon med bättre algoritmer och gamla blider kan få ett nytt liv.
Så jag håller helt med Martin. Att köra raw är som att ha en oframkallad kopia av filen lagrad i frusen.
Man kan köra hela processen igen när det finns bättre framkallare och papper att tillgå.