VirgilStarkwell
Medlem
Vid vilken brännvidd bör man ha IS om man inte vill använda ett stativ?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vid vilken brännvidd bör man ha IS om man inte vill använda ett stativ?
Jovisst, men har du skrapat ihop till en Porsche så inte använder du den fullt ut hela tiden? Såvida du inte har obegränsat med pengar?Ok, ja, kan vara vettigt men jag har iaf inte köpt en dyr glugg för att inte använda den.
Packar den ihop så får man väl ta den smällen. :-(
Jovisst, men har du skrapat ihop till en Porsche så inte använder du den fullt ut hela tiden? Såvida du inte har obegränsat med pengar?
Och har man batterigrepp så är ju inte strömförbrukningen något problem.
Har förvisso inte kollat men jag kan ju lätt ta över 2000 exponeringar på en laddning. (Två batteri)
Dessutom har jag alltid två laddade batteri extra i väskan.![]()
Nja, många moderna objektiv ställer automatiskt om mellan läge 1 och läge 2 -- det är alltså därför de saknar knappen.Om du ska panorera så är det inte alla IS-objektiv som har ett "läge 2" för det. Således måste du stänga av IS.
Därför att IS slits mer eller mindre. Har hört rykten om att tex IS på EF-S 17-55 2.8 IS har en tendens att packa ihop rätt tidigt. Därför kanske man bara aktiverar IS när man vet att den behövs eller när man ligger på gränsen. Make sense?
Ok. Ett annat skäl kan vara att en del rykten säger att det kan bli skarpare bilder med IS avslaget när man kör en mycket kort slutartid. Vet inte om det är sant.
Ett annant kan vara att man vill spara batteri, sägs att en del IS drar ganska mycket ström.
Nu har jag i alla fall gett dig en del anledningar.
Därför att IS slits mer eller mindre. Har hört rykten om att tex IS på EF-S 17-55 2.8 IS har en tendens att packa ihop rätt tidigt. Därför kanske man bara aktiverar IS när man vet att den behövs eller när man ligger på gränsen. Make sense?