Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När behövs IS på objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kit objektivet till min 450D, alltså ef-s 18-55 IS, skall enligt manualen ställa om sig själv beroende på typ av fotografering:
Citat: På vissa IS-objektiv kan du manuellt växla bildstabiliseringsmetod så att den passar dina fotograferingsförhållanden. Objektivet EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS växlar dock bildstabiliseringsmetod automatiskt.

Så jag antar att detta också gäller ef-s 55-250 IS

Kit objektivet till min 450D, alltså ef-s 18-55 IS, skall enligt manualen ställa om sig själv beroende på typ av fotografering:
Citat: På vissa IS-objektiv kan du manuellt växla bildstabiliseringsmetod så att den passar dina fotograferingsförhållanden. Objektivet EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS växlar dock bildstabiliseringsmetod automatiskt.

Så jag antar att detta också gäller ef-s 55-250 IS

Hmmm, mitt EF 70-200 2.8 IS USM har läge 1 och 2, läge två är för panning (panorering).

På DPreview står det om ditt 18-55 att det inte har panning...
Image stabilisation • 4 stops
• Single mode (no panning)

http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-55_3p5-5p6_is_c16/

Däremot kan jag tänka mig att ditt objektiv känner av om det sitter monterat på stativ (tripod) och således stänger av IS.

Att det inte finns någon omkopplare för att själv välja Mode 2 (panorering) hindrar ju inte att optiken själv kan upptäcka det. Men det hindrar att dpreview ska upptäcka det.

Jag försökte hitta info på Canons sida men den nya 18-55 finns inte listad där!

Jag kan kolla i manualen hemma.

Inte heller EF-S 17-55 2.8 IS har väl mode 2?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Mvh
Anders

Nä, du har rätt. Det finns ingen omkopplare för IS-driftsätt på den heller. Det förekommer nog enbart på lite längre objektiv.
Två av mina har det, nämligen EF 70-200 mm f/4L IS USM och EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM.

Trots att EF 70-200 mm f/4L IS USM alltså är ett relativt nytt objektiv så finns alltså en omkopplare för läge 2, panorering. Det finns även på mitt EF 70-200 2.8 IS USM.
Jag ska inte spekulera eller gissa nu, för då blir det ju ett ramaskri, men jag kan ju alltid ställa en och annan fråga.

Är det så att objektiv utan denna omkopplare för panorering helt enkelt inte har en riktig funktion för detta?

Är det så att DPreview har fel när de skriver att EF-S 18-55 IS bara har single mode "Single mode (no panning)"?

Brukar DPreview fara med osanning?

Några antaganden är förstås inte av intresse. :)

På wikipedia så har någon klokskapare skrivit att när Modeswitch saknas, så är stabilisatorn hela tiden i mode 1. Men det behöver ju inte vara sant för det. Jag har för mig jag sett nånstans att Canons nya generation IS inte behöver switchen, för objektivet känner självt hur det rör sig (inkl om det är på stativ). Kan bara inte minnas var, nån som sett nåt liknande?

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_lens_mount

Ok, hittade deta på Photozone.de

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
"Unlike earlier IS implementations the new variant is capable to detect object panning so there's no need anymore to switch between a mode 1 and mode 2 in order to select the IS strategy (static scene or panning).

På denna sökning så finns den info jag hittat.
http://www.photozone.de/improvedGoo...anning+mode+on+IS&option=com_improvedgas#1121

Är det möjligt att man inte velat använda denna teknik i L-objektiv ännu för att det möjligen inte är lika effektivt?

Det här hittade jag nu om 55-250 IS:

"Canon's true optical, lens shift image stabilizer offers users an equivalent shutter speed that is approximately 4 settings faster, making hand-held lower light or long zoom photos easier to capture without blurring. What's more, the lens can automatically distinguish between normal shooting and panning shots and select the optimum Image Stabilizer mode for each."

EDIT: Mats hann före... :)

Ok, hittade deta på Photozone.de

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
"Unlike earlier IS implementations the new variant is capable to detect object panning so there's no need anymore to switch between a mode 1 and mode 2 in order to select the IS strategy (static scene or panning).

På denna sökning så finns den info jag hittat.
http://www.photozone.de/improvedGoo...anning+mode+on+IS&option=com_improvedgas#1121

Är det möjligt att man inte velat använda denna teknik i L-objektiv ännu för att det möjligen inte är lika effektivt?

Jag tror det är så enkelt att det här handlar om Canons senaste version av IS. I mitt 70-300IS (mode1/2) så pratades det om 2-3 tidsteg, nu är Canon uppe i 4 med nya generationen + automatisk omställning av mode. Nya IS objektiv (inkl L) kommer få nya generationens IS. Spekulation förvisso, men inte så vågad... :)

Rotade fram manualerna till 18-55 IS och 55-250 IS och som redan konstaterats, IS hanterar panorering automatiskt.

Beträffande att slå av IS så står det att den skall slås av om man använder stativ för att spara batteri.

Mvh
Anders

Fast för EF 70-200 mm f/4L IS USM anger de också att det motsvarar ungefär fyra steg, så den är så modern den kan bli i det avseendet.
Men de gillar kanske att pilla dit en knapp till där, så att det ser märkvärdigare ut och så att fotografen har något han kan kontrollera. Dessutom spelar en knapp hit eller dit inte så stor roll på ett dyrt objektiv.
Jag vet inte om det ligger något värde i att man kan sätta det i Mode 2, när man ska panorera. Rimligtvis tar det ju någon tid för det objektiv som ska fundera ut detta själv, jämfört med om optiken vet om från början vad fotografen har tänkt göra. Om det nu kan tillföra något uns av kvalisort i bilden vet jag inte.

Men det kan ju vara så att de tycker det ser kaxigt ut med fyra knappar på rad på EF 70-200 mm f/4L IS USM! ;-)

Gällandes 70-200/4 IS USM så glömde jag ställa in IS i läge 2 (dvs panorering) när jag fotograferade löpare i en stafett för ett tag sedan.

Jag insåg mitt "fel" efter ett tag, och petade till switchen. Resultatet hemma: ingen skillnad alls på bilderna.

Nu körde jag oftast relativt snabba slutartider (Tv låst på 1/500 sek) för att frysa rörelser, så det kanske spelar större roll vid panoreringar med längre tider.

Jag har inte heller sett någon skillnad. Men det kanske bara är en psykologisk sak? Man tar bättre bilder om man vet att man har ställt in optiken rätt?

Konspiratorisk tanke: Brytaren är inte kopplad till något annat än en större prislapp...

Jag har inte heller sett någon skillnad. Men det kanske bara är en psykologisk sak? Man tar bättre bilder om man vet att man har ställt in optiken rätt?

Konspiratorisk tanke: Brytaren är inte kopplad till något annat än en större prislapp...

Dessutom kom jag precis på att de allra flesta bilderna är tagna på högkant, så då borde IS-läge 2 ställa till det ordentligt.

Hmm. Det här tåls att fundera på! Jag får testa någon gång med lägre slutartider.

Nädå. Stabiliseringen är slug nog att känna av hur du håller kameran och om du panorerar horisontellt, vertikalt eller rent av diagonalt, och sedan stabilisera vinkelrätt mot panoreringsriktningen. Så det går bra att panorera rymdraketer, störtbombare, tåg och mördarsniglar med samma inställning.

I bruksanvisningen till EOS 50D står det lite mer om IS än vad jag kan minnas mig ha läst i dokumentationen till tidigare modeller.

Canon har dock låst den pdf-filen, så det går inte bara att klippa ut.
I korthet går det ut på att de anger att stabilisatorn i optik som EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM och EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM inte är speciellt effektiv vid panorering, samt att EF-S 18-200 mm f/3,5-5,6 IS och EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS automatiskt ställer om till panoreringsläge (mode 2).

Står på sidan 33.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto