Annons

När bör ett polariseringsfilter användas?

Produkter
(logga in för att koppla)

tbergman

Aktiv medlem
Hej! Dags för lite nybörjar-VM igen!

Finns det någon bra tumregel för när ett polariseringsfilter förbättrar en bild?

Då det gäller UV-filter, finns det någon situation då man inte bör använda det?

mhv //Thomas

Pol filter förbättrar en bild oftast utomhus när solen ligger c:a 90 grader från målet.
Det kräver dock att du ställer in filtret och resutatet är mörk himmel,ljusa vita moln,inga reflexer och så kanske lite fylligare färger men detta kräver ju att du kan använda det.

UV filtret kan(skall) du alltid använda och det främsta syfte numera är att skydda objektivets yttersta lins - billigare att byta filtret varje år än yttersta linsen.......

Större kontraster vid blå himmel/vita moln och en klar reducering av reflexer i blanka ytor som t.ex en vattenyta när solen skiner. Mustigare färger. Speciellt läckert om du fotar gröna områden.

Ska du köpa ett pol-filter, så köp ett cirkulärt så du kan vrida på det och få max effekt beroende på hur du håller kameran osv...

mvh //Peter

(Sång) Begreppsförvirring råder, tyst det är i husen... Tyst... i... husen... ;-)

Cirkulärt polfilter = ett polfilter som funkar med moderna autofokuskameror.

Linjärt polfilter = ett polfilter som inte gör det med bibehållen AF/ljusmätning (AF tror jag).

Sen är det givetvis smidigt om det sitter i en rund vridbar infattning för filtergängan (även om det finns andra lösningar).

Messerschmitt out.

Vissa typer av autofokussensorer och ljusmätare behöver cirkulärpolariserat ljus för att fungera. Ett cirkulärt polfilter fixar detta efter den har tagit bort ena komponentet, ett linjärt gör det inte.

Om det fungerar eller inte är beroende på kameramodell.

Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Linjärt polfilter = ett polfilter som inte gör det med bibehållen AF/ljusmätning (AF tror jag).
Kan vara både och faktiskt. Det som är intressant är inte vilken elektronik (dvs AF eller ljusmätare) det rör sig om utan hur ljuset kommer till den elektroniken. I många moderna autofokuskameror (med ljumätare) kommer ljuset till den elektroniken genom att man delar på ljuset med en halvreflekterande spegel (eng. beam-splitter). Det är här man kan få problem med linjärpolariserat ljus. Ibland kan man få väldigt lite ljus till elektroniken och ibland väldigt mycket, dvs det delar sig inte 50-50 som kameratillverkaren tror (eller 30-70 eller var de nu hade förväntat sig).

Man kan tänka sig vad som händer om en ljusmätare eller autofokussensor ibland får allt ljus och ibland inget. Det blir inte pålitligt resultat.

Den del av ljuset som inte går till elektroniken går till sökarbilden.

Den här bilden (från den här sidan) visar hur det ser ut i en D70. När spegeln är nedfälld går ljuset enligt A och C. När spegeln fälls upp via B. I detta fall är det AF som inte alltid funkar helt korrekt om ljuset är linjärpolariserat. Men det är inte helt otänkbart att man har ljusmätaren placerad på liknande sätt. Vet ingen modell på rak arm men det finns alltid någon som vet, eller?

Annars var det mycket bra svarat.

Jag hade ett linjärt polfilter till min F70, och både ljusmätning och autofokus funkade fint med det. Men som utgångspunkt är det nog smart att hålla sig till cirkulära om man har en modern kamera. Prisskillnaden är ju obefintlig, i den mån det överhuvudtaget går att köpa linjära idag.

Börjar glida från frågan men...

jimh skrev:
Prisskillnaden är ju obefintlig, i den mån det överhuvudtaget går att köpa linjära idag.
Sant. Jag fick knata runt bland ett antal annars välsorterade butiker innan jag hittade en butik där jag kunde beställa linpolfilter i 72mm gänga. De flesta hade inte några i lager öht.

Ursäkta alla slarv-/stavfel i mitt förra inlägg. Var lite väl hungrig och maten stod på bordet. Allt dregel gjorde tangentbordet halt.

Det finns faktiskt motiv, som inte mår bra av UV-filtrering. Om du exempelvis vill fånga ett vackert mjukt dis bortåt horisonten i ett landskap, är det bäst att du plockar bort UV- eller skylight-filtret. Filtret hjälper nämligen filmen att "se" skarpt genom diset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar