Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När är en bild skärpt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, allt detta vet jag men jag tycker Ni rundar själva frågan.

När man får frågan "Är bilden skärpt!" ligger det något underförstått i det, tycker jag. Det ligger "Har Du försökt förbättra resultatet?".
Tror inte att du ska tolka frågan på det sättet, utan du ska istället höra »Är bilden skärpt för den slutliga användningen«.

Och eftersom du då måste veta exakt hur bilden ska användas innan du gör din slutskärpning, så svarar du naturligtvis »Nej, det måste du göra när du vet hur bilden ska användas och när den är skalad till rätt upplösning. Det kan inte jag göra.«

Att du innan dess har lagt på en grundskärpa och eventuellt också gjort en del kreativa skärpningar, det har inte slutanvändaren med att göra.

Stefan

Tror inte att du ska tolka frågan på det sättet, utan du ska istället höra »Är bilden skärpt för den slutliga användningen«.

Och eftersom du då måste veta exakt hur bilden ska användas innan du gör din slutskärpning, så svarar du naturligtvis »Nej, det måste du göra när du vet hur bilden ska användas och när den är skalad till rätt upplösning. Det kan inte jag göra.«

Att du innan dess har lagt på en grundskärpa och eventuellt också gjort en del kreativa skärpningar, det har inte slutanvändaren med att göra.

Stefan
Du har förstås rätt i sak men det här handlar, vad jag förstår främst, om bilder utlagda i pooler här på fotosidan och då hör det ju till att man i kommentarerna intresserar sig för vägen fram till färdig bild. Förutom det bör ju bilden vara slutskärpt för just det ändamålet.

Förresten knepigt att leverera bilder som kommer att användas i vitt skilda medier och som slutanvändaren kommer utsätta för skalning hit och dit. Det måste ju vara vanligare än att sälja en bild som redan vid försäljningen är skärpt för ett bestämt ändamål eller att slutanvändaren har stenkoll och alltid gör den slutliga skärpningen.

Vi behöver ett nytt bildfilformat där bl.a. skärpning är parameteriserat så att det blir lätt att anpassa bilden för olika ändamål.

Du har förstås rätt i sak men det här handlar, vad jag förstår främst, om bilder utlagda i pooler här på fotosidan och då hör det ju till att man i kommentarerna intresserar sig för vägen fram till färdig bild. Förutom det bör ju bilden vara slutskärpt för just det ändamålet.

Om det är bilder som ska läggas ut på en webbsida av fotografen, då är ju slutanvändningen bestämd och då innebär det att fotografen svarar för slutskärpningen. Och om man då funderar på om bilden är skärpt eller inte som betraktare brukar bero på att bilderna är för hårt skärpta. En bra skärpning syns inte, den gör bara att betraktaren upplever bilden som skarp :)

Svårt att svara på.

Vad uppgraderingspriset blir vet nog ingen men det brukar väl ligga mellan ett och två tusen - gissar - har förträngt verkligheten! :)

Om du får LR 3 med din skrivare till reducerat pris kan det kanske vara värt att ligga kvar med beställningen. Om du däremot betalat fullpris för LR 3 och dessutom inte har fått skrivaren kan det ju vara skäl att fundera över om det är bättre att avbeställa.

Det är ju också en bit kvar till LR 4 släpps i skarp version så det måste ju också värderas.

Det går att ladda ner LR 4 som betaversion från Adobe. Det är fullt fungerande MEN OBSERVERA att Adobe INTE garanterar att det arbete som du gör i betan kommer att gå att flytta över till den skarpa versionen när den väl kommer.

Var inne på Dustin och tittade LR3 kostar 1.149:-- Kr + moms. Är ju inte mycket pengar så med en uppgradering blir det acceptabelt pris.

ANNONS