fotobollfoto
Aktiv medlem
[...] Att förändra ursprungsbildens innehåll, är ju det som är manipulativt [...]
Njae. Vad menar du att ordet manipulativ betyder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
[...] Att förändra ursprungsbildens innehåll, är ju det som är manipulativt [...]
Animerad film är rörlig. Den behöver inte vara tecknad utan kan vara datorrenderad eller gjord av stillbilder av t ex dockor eller lerfigurer.
Frågan är hur den "officiella" hållningen ska styras upp? Kanske via SFF, Journalistförbundet med flera instanser som "tyckare" i frågan...
Njae. Vad menar du att ordet manipulativ betyder?
Seriös press har ju etiska regler som de följer. Så har också framgångsrika, seriösa fotografer. Hur du vill framstå som "fotograf" berättar du ju tydligt om här på Fotosidan. Du har ett varumärke att vårda, eller något liknande...
2) (vid hanterandet av ngt) förfara (på visst sätt); särsk. (o. numera företrädesvis): förfara svikligt (med ngt); äv.: företa manipulationer
Det fanns rätt många ”reglage” på filmtiden också för att bearbeta bilden till det man ville skapa.
Val av film
Färgade filter
Val av framkallningsvätska, tid och temperatur
Val av fotopapper i förstoringsapparaten
Perspektivändring genom lutning
Bländare och tid i förstoringsapparaten
Skuggning och efterbelysning
Val av framkallare
Etc
En synonym till ”manipulera” i Strömbergs stora synonymordboken är ”bearbeta”. Det står på tredje plats. Det är först på sextonde plats som ”fuska” står uppräknat.
Du förstår nog vad jag menar
[...]
[...]
Jag vågar dessutom påstå att de allra flesta som börjar ett digitalt efterbehandlingsarbete i en RAW-konverterare, direkt hamnar på glid där ute på "det sluttande planet". Idag har väldigt många fler tillräckliga kunskaper för att klara av sånt än förr, även om man inte är professionella fotografer och det är såå enkelt att dra i några reglage så man hamnar "över gränsen" [...]
Redigera skulle funka för mig. Men inte retusch, det är alldeles för liten del av alla sorters bildförändringar som ryms inom det.[...]
Retuschera eller redigera är betydligt bättre ord utan negativa konnotationer.
Det är tänkvärt att en bild som görs som avviker från vad fotografen såg inte kallas för manipulerad om det görs med att fiffigt objektiv.I efterbehandlingen.
För egen del har jag redan bekräftat min identitet för Elmfeldt; men du har ännu inte presenterat enda seriös referens förutom iStock där min mor kan ladda upp och sälja sina bilder. Du är en "wannabee" "fotograf" och således "fejk". Men det tror jag de flesta förstått. Ett riktigt proffs hade aldrig skämt ut sig likt du gör...
Det är tänkvärt att en bild som görs som avviker från vad fotografen såg inte kallas för manipulerad om det görs med att fiffigt objektiv.
En diskussion om det kan nog pågå i evighet.
[...]
Det vore intressant att höra hur ni ser på vad mina ideer och var ni sätter gränserna?
[...]
För mig går gränsen vid lögnen.
Det är okej att tillverka sina bilder på vilket sätt man vill, men det är inte okej att ljuga om hur den gjorts.
Det man ser i sökaren på en kamera som visar objektivets projicerade bild (en ESR eller en kamera med EVF kvalificerar) lär vara ganska likt slutresultatet, men "det som fotografen såg" behöver inte nödvändigtvis vara det som fotografen såg i kamerans sökare.Med en DSLR ska det nog vara rätt likt.
Ja, det har du rätt i. Det är nog rätt sällan en fotograf upplever verkligheten sådan den ter sig på en bild tagen med flera sekunders slutartid (givet ett motiv som rör sig, förstås).Intressant att lång slutartid inte räknats som manipulering.
Spännande, tråden har delats upp i ett antal deldiskussioner:
1. Har vår egentligt enda "professionella" fotograf Erik "Elmfeldt" Karlsson en enda bild att visa upp?
Bonusfråga till "Elmfeldt". Vilken bild är film och vilken film?