Det finns ingen vedertagen bestämd lag eller definition på det och lika mycket som du kallar dig "fotograf" utan en yrkesutbildning, eller journalist kan ett kommersiellt bolag ha sina egna regler. Att ordet är negativt laddat är utan tvekan. Skriv du att dina bilder är manipulerade, jag skriver montage eller redigerade.
Håller med dig till 100%.
Man borde en gång för alla slänga ut ordet manipulation, som i de flesta fall tolkas som något negativt.
På Wikipedia t. ex. hänvisas man att läsa vidare inom ordet manipulations olika genrer till följande:
Psykologisk manipulation
Social manipulation inom IT-säkerhet
Social manipulation (statsvetenskap) inom politik
Genmanipulation
Manipulation (film), en brittisk kortfilm från 1991
Bildmanipulering
Härskarteknik
Masspsykologi
Hjärntvätt
Social ingenjörskonst
Övertalning
Propaganda
Suggestion
Lögn
Fraud
Fusk
Hur många av dessa är positivt laddade?
Sök på ordspråk som har ordet manipulera i sig. I princip alla dessa är av negativ natur.
Bryr mig väldigt lite om definitioner som är negativt laddade, oavsett vad fotosidan eller andra har för "regler".
Jag, och garanterat de flesta, vill nog mycket hellre höra frågan man har efterbehandlat, ändrat eller Photoshoppat sin bild före manipulerat.
Manipulera tycker jag hör hemma i den världen där man gör det i syfte att luras och gagnas ekonomiskt = fraud, fusk, propaganda.
Thommy