ANNONS
Annons

När är digitalkamerorna ifatt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tvivlar på att övergångarna hade blivit så onaturligt skarpa med film. Det där med det "långa skärpedjupet" vet jag inte riktigt vad du menar. Det jag syftade på var i alla fall att varje enstaka ljus ser platt ut = saknar volym.

Svårt att förklara när vi tydligen upplever bilder helt olika.

forstheim skrev:
Det jag syftade på var i alla fall att varje enstaka ljus ser platt ut = saknar volym.

Kanske för att bilden är tagen rakt framifrån? Jag tvivlar starkt på att det har något att göra med om bilden är tagen av en digital eller en analog kamera.

Visst, jag har ju >väldigt< svårt att inse att ljus-bilden skulle blivit mindre platt bara för att film skulle använts istället för digitalkamera...

forstheim skrev:
Men Brutus..

Upplever inte du bilder från digitala kameror som platta i jämförelse med bilder från film?

Alltså..om jag betraktar tex en liggande leopard i ett träd så upplever jag att leopardens bakben är i samma nivå som dess huvud. Inget djup helt enkelt. "Rummet" saknas och bilden blir bara en tvådimensionell yta.

Personligen tycker jag precis tvärtom. Jag upplever att kornet i filmen ligger som en slöja över bilden som gör att en oskarp bakgrund inte avviker lika mycket från det skarpa huvudmotivet lika mycket som från en brusfri bild från en digitalkamera.

Varför ser stearinljusen i bild så platta ut då?

Jag vet inte vem Pekka egentligen är..men borde inte han rimligen ha tänkt på detta vid sin ljussättning i så fall..?

Jaja..vi kommer nog inte längre än så här verkar det som. Hade annars varit kul att se samma bild med likadan ljussättning tagna med en digitalare och en analog.

forstheim skrev:
Varför ser stearinljusen i bild så platta ut då?

Jag vet inte vem Pekka egentligen är..men borde inte han rimligen ha tänkt på detta vid sin ljussättning i så fall..?

Jaja..vi kommer nog inte längre än så här verkar det som. Hade annars varit kul att se samma bild med likadan ljussättning tagna med en digitalare och en analog.
Bilden ser platt ut eftersom fotografen antagligen ville ha den "platt". Har man 165 bilder så kan det ju kanske vara intressant med 1 platt också? ;-)

Pekka har högt anseende på nätet. Själv tycker jag han tar ytterst smakfulla bilder och har fingertoppskänsla för ljus och bildkvalitet.
Jag gillar tex. violinisttjejen på sid.6 och sand-bilden på samma sida, men smaken är ju delad.

Kanonkanån skrev:
Bilden ser platt ut eftersom fotografen antagligen ville ha den "platt". Har man 165 bilder så kan det ju kanske vara intressant med 1 platt också? ;-)

Jaja..så är det säkert. Jag plockar upp min vita flagga och viftar frenetiskt.. :=)

Har nyligen mailat Staffan Widstrand för att höra hans åsikt i ämnet. För man ställer ju sig frågan varför inte professionella naturfotografer använder digitalkameror i större utsträckning än vad de gör nu. Jag förväntar mig inte att han ska svara med att han tycker den digitala bilden är platt etc..utan möjligen att det är andra funktionella ting som gör att han fortfarande använder analog.

Jag antar att Mattias Klum, Jan Töve, Tore Hagman, Claes Grundsten, Hans Strand, Peter Gerdehag mfl alla använder sig av digitalkameror när de gör sina jobb..!? Är det verkligen de rent tekniska möjligheterna i kamerahusen som hindrar de från att uteslutande använda digitalkamera?

Jag menar..tänk så mycket i filmkostnader de kunde spara genom att använda digitalt istället. De har säkert råd att hänga med i det digitala racet också..Klum är ju tom sponsrad av Nikon så han lär ju kunna använda vilka grejor han vill.

Jag ska erkänna att jag inte är så insatt i tekniken i kamerahus mm. Men om digital bild håller bättre kvalitet än diafilm redan nu..vad är det då som gör det så svårt att ta fram bra hus som även fungerar tillfredsställande för naturfotografer?

Du antar fel Jonas.

Läs senaste nummret av FOTO så ser du vad Mattias Klum använder.. ex.vis.

Jag tror att naturfotografer som de du nämde ovan inte använder digitalt för att det fortfarande är i sin linda (jo). Saker som hållbarhet, lagring osv spelar en stor roll.

Det lär inte vara en kostnadsfråga, med tanke på att Mattias budget för ett reportage ligger på mellan 700.000 och 3 mille...

Jo, jag vet..läste också artikeln. Missade dock att han faktiskt använder sig av digitalkamera i sitt arbete. Men man kan fråga sig i vilka sammanhang han i så fall använder det digitala.

Eftersom jag redan har kontaktat honom också så lär jag väl få svar på den frågan inom kort.. ;=)

Nu har jag tittat i Klum-artikeln igen. Den digitala kamera jag kan se att Klum använder är en "Nikonos V"..speciellt gjord för undervattensfotografering. Misstänker att Klum har speciella skäl att använda just den kameran..och då inte för själva bildkvalitetens skull alltså.

forstheim skrev:
Jaja..så är det säkert. Jag plockar upp min vita flagga och viftar frenetiskt.. :=)

Har nyligen mailat Staffan Widstrand för att höra hans åsikt i ämnet. För man ställer ju sig frågan varför inte professionella naturfotografer använder digitalkameror i större utsträckning än vad de gör nu. Jag förväntar mig inte att han ska svara med att han tycker den digitala bilden är platt etc..utan möjligen att det är andra funktionella ting som gör att han fortfarande använder analog.

Jag antar att Mattias Klum, Jan Töve, Tore Hagman, Claes Grundsten, Hans Strand, Peter Gerdehag mfl alla använder sig av digitalkameror när de gör sina jobb..!? Är det verkligen de rent tekniska möjligheterna i kamerahusen som hindrar de från att uteslutande använda digitalkamera?

Jag menar..tänk så mycket i filmkostnader de kunde spara genom att använda digitalt istället. De har säkert råd att hänga med i det digitala racet också..Klum är ju tom sponsrad av Nikon så han lär ju kunna använda vilka grejor han vill.

Jag ska erkänna att jag inte är så insatt i tekniken i kamerahus mm. Men om digital bild håller bättre kvalitet än diafilm redan nu..vad är det då som gör det så svårt att ta fram bra hus som även fungerar tillfredsställande för naturfotografer?
Det är nog inte husen som är problemet men det är ju en helt annan teknik där hantering och lagring av bilderna osv är annorlunda. Det är en helt okänd värld för många och varför ska man då byta om man redan gillar det verktyg man har och kunderna är nöjda?

Du tror inte att klum är sponsrad av kodak och fuji också?

Kanonkanån skrev:
Det är nog inte husen som är problemet men det är ju en helt annan teknik där hantering och lagring av bilderna osv är annorlunda. Det är en helt okänd värld för många och varför ska man då byta om man redan gillar det verktyg man har och kunderna är nöjda?

Du tror inte att klum är sponsrad av kodak och fuji också?

Jo, men har press- och porträttfotografer kunnat lägga om till att övervägande (och i många fall uteslutande) fotografera och hantera digitalt så borde ju även Klum ha hunnit med att förbereda sig. Dessutom med Nikon i ryggen. Så det kan knappast vara därför tycker jag.

Man borde byta för att digitalt ger mindre korn/brus, skarpare bilder, mer rumskänsla - bättre kvalitet än film helt enkelt. Att man sedan sparar kostnader för film och kan se resultatet direkt borde ju också vara skäl för att byta från analogt till digitalt...(för att vara lite ironisk) ;=)

Och nej..jag tror inte att Klum är sponsrad av både Kodak och Fuji. Skulle tro endast av Kodak faktiskt.

:=))

forstheim skrev:
"Som du INTE tycker är OK" menar du väl?

Förundrad..

Nej - du har ju kommenterat ett antal bilder som du, till skillnad från många andra, anser vara "platta" eftersom de är tagna med digitalkamera. Det skulle vara intresant med en länk till en liknande bild men som du anser har det djup du saknar. Som en illustration till skillnaden helt enkelt...

Okej..nu förstår jag dig. Jag har inga bilder som är tagna på samma motiv..och där man direkt kan jämföra digitalt med analogt. Det var därför jag efterfrågade det tidigare i tråden.

Men grejen är den att om jag ser en bild på tex ett lejon taget med en digitalkamera så upplever jag det jag tidigare har skrivit. Tittar jag sedan på bilder av lejon tagna med en analog så får lejonen volym.

Jag kan hänvisa till bilder tagna med digitalkamera som jag tycker vid en första anblick är helt okej (tom väldigt bra), men som i nästa skede förefaller platta och utan volym..

www.birdsasart.com/bn99.htm

forstheim skrev:
Jo, men har press- och porträttfotografer kunnat lägga om till att övervägande (och i många fall uteslutande) fotografera och hantera digitalt så borde ju även Klum ha hunnit med att förbereda sig. Dessutom med Nikon i ryggen. Så det kan knappast vara därför tycker jag.

Man borde byta för att digitalt ger mindre korn/brus, skarpare bilder, mer rumskänsla - bättre kvalitet än film helt enkelt. Att man sedan sparar kostnader för film och kan se resultatet direkt borde ju också vara skäl för att byta från analogt till digitalt...(för att vara lite ironisk) ;=)

Och nej..jag tror inte att Klum är sponsrad av både Kodak och Fuji. Skulle tro endast av Kodak faktiskt.

:=))
Fördelarna med digital teknologi är större och nackdelarna mindre för press- och porträttfotografer jämfört med naturfotografer. Bästa möjliga resultat på bilderna betyder inte att allt är bättre... vissa prioriterar bildkvalitet, nån vill ha snabbt resultat, nån annan vill ha en liten kamera, nån annan vill ha en blå kamera, nån annan vill inte ha nån kamera osv.. smak och behov kallas det och vi alla är olika.. :)

Jo, precis..det är därför jag tror att många redan nu har gått över till digitalt också. Inte för bildkvaliteten i sig utan för att det för många andra fördelar med sig.

Men jag ska sluta tjata om det här nu.. :=). Kanske är det bara jag som redan har bestämt mig för att inte gilla bilder tagna med digitalkamera. Det känns lite som om jag kör på vänstra delen av motorvägen och undrar varför alla andra kör åt fel håll.. hehe.

Men men..en par sista frågor har jag dock:

1. Vad är det som gör att bilder tagna med väldigt billiga digitalkameror (eller gamla modeller av digitalkameror) uppvisar de negativa kvalitetsförsämringar som platthet, skarpa kanter etc?

2. Varför skulle dessa effekter vara helt borta nu?

Men ni kanske inte har märkt platthet och skarpa kanter på de tidiga modellerna heller..!?

forstheim skrev:
Nu har jag tittat i Klum-artikeln igen. Den digitala kamera jag kan se att Klum använder är en "Nikonos V"..speciellt gjord för undervattensfotografering. Misstänker att Klum har speciella skäl att använda just den kameran..och då inte för själva bildkvalitetens skull alltså.

Nu har du väl ändå rökat.. Nikonos V är ingen digitalkamera..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar