Annons

När är digitalkamerorna ifatt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

tröttmössor... ;-)

Det var just det jag ville visa... att det skiljer åt så jag lyckades ju.

En film med särskild karaktäristik, använd vid tilltänkt motiv ger en mer tilltalande bild direkt ur kameran.

Digitalkameran är en kompromiss.. oavsett märke och ger bilder med likande karaktäristik. Detta oavsett färgmättnad som ju inte ändrar färgerna inbördes.. bara mättar dem.

Du kan inte få Velvia look-alike bilder ur en digitalkamera! Detta kräver en hel del arbete vid datorn.

Sedan så tycker jag att korn & detljupplösningen inte är häpnadsväckande bättre än film.. något som flera anfört som det främsta argumentet för digitalkameran.

Med vänlig hälsning
Johan
 
julgus skrev:
Hej

jag har gjort en lite test mellan Fuji S2PRO och Fuji Velvia+skanning.

Kolla gärna om ni vill;

http://www.motljus.com/motljus.asp?menu=9&chapter=2

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

Hmm Johan.. lite orättvis jämförelse, eftersom flertalet kommer ju att tycka att bilden med de klarare färgerna är bättre än den med de "dassiga" färgerna. Du skulle ha använt antingen en film med normal färgmättnad eller skruvat upp färgmättnaden på S2:an.

Nu känns det lite som att jämföra äpplen och päron istället för golden delicious och royal gala.

Sen är det så att 6MP räcker nog inte för att klå Velvian.. Men enligt FOTO så klår 1Ds velvian.. Om man kollar på bilderna i foto så skiljer det i princip ingenting i fråga om färgmättnad.
 
julgus skrev:
Hej
Du kan inte få Velvia look-alike bilder ur en digitalkamera! Detta kräver en hel del arbete vid datorn.

inga problem alls..direkt ur kameran:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=31017

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=46107


julgus skrev:

Sedan så tycker jag att korn & detljupplösningen inte är häpnadsväckande bättre än film.. något som flera anfört som det främsta argumentet för digitalkameran.

"häpnadsväckande" är det knappast någon som sagt..men precis som din (och otaliga andra) tester visar så är det så.
 
Kim10D skrev:
färgerna är inte ändrade alls..och det var ju färgerna jag ville visa.

Hej

men det är ju inte färgmättnaden enbart som skiljer.. det trodde jag de flesta insåg. Som du kanske vet så finns du särskilda plug-ins för PS som heter digital Velvia. Skulle dessa enbart öka färgmängden så fanns det nog ingen större marknad.

Det handlar om färgmättnad, kontrast samt inbördes färgbalans.

Men är du tillfreds med att färgmätta dina digitala bilder från kameran och jämföra den med Velvia så antar jag att det är ok.

Jag kan dock garantera att jag inte får samma effekt med S2 bilden genom ökad färgmättnad.

Till saken hör att S2 är en av de bättre på att återge färger.

Med vänlig hälsning
Johan
 
Senast ändrad:
Hej

vet inte vad du vill visa med den bilden heller...

S2 bilden blir inte lika bra som Velvia bilden.. hur mycket färg jag än krämar på (din metod). Får jag en 10-15 minuter för att anpassa bilden så kan jag efterlikna Velvia bilden.

Jag avlutar denna diskussion för min del. Vi har helt olika uppfattning ifrågan.

Korn... nu är vi där igen.. ser du korn i min Velvia bild? Knappast... men du envisas med detta argument... märkligt! Däremot använder du NeatImage ser jag för att ta bort digitalt brus.... ytterligare ett moment för att slipa till den digitala bilden...

Slutsats: Du anser att det handlar till största del om färgmättnad mer eller mindre. Det gör inte jag.

Med vänlig hälsning
Johan

Kim10D skrev:
Jag menade inte att resultatet skulle vara identiskt med velvia, men minst lika bra.



ja..varför skulle jag inte vara det? tycker det blir minst lika bra..och utan korn ;-)

färgmättnad +1 :

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=98176
 
Jeppe skrev:
Hmm Johan.. lite orättvis jämförelse, eftersom flertalet kommer ju att tycka att bilden med de klarare färgerna är bättre än den med de "dassiga" färgerna. Du skulle ha använt antingen en film med normal färgmättnad eller skruvat upp färgmättnaden på S2:an.
Jag tycker att bilden från S2:an ser bättre ut. Diabilden är på tok för blå. Även skuggorna är ju blåa, tycker det ser illa ut.
Är det så Velvia ser ut? Har själv aldrig använt den.
 
julgus skrev:

vet inte vad du vill visa med den bilden heller...

inte så svårt att förstå, jag kom med ett påstående "minst lika bra som velvia" så jag visade ett exempel på en bild som jag tyckte blev "minst lika bra som velvia"...enkelt att förstå.

julgus skrev:

Korn... nu är vi där igen.. ser du korn i min Velvia bild? Knappast... men du envisas med detta argument... märkligt! Däremot använder du NeatImage ser jag för att ta bort digitalt brus.... ytterligare ett moment för att slipa till den digitala bilden...

klart man inte ser korn i den lilla storleken..neatimage..finns inga behov av det vid 100ISO eller 200ISO..inte med Canon 10D iaf.
 
Calle S skrev:
Jag tycker att bilden från S2:an ser bättre ut. Diabilden är på tok för blå. Även skuggorna är ju blåa, tycker det ser illa ut.
Är det så Velvia ser ut? Har själv aldrig använt den.

jo, nog verkar det vara lite blåstick, men det beror sanolikt på skannern..gissar jag iaf.
 
Calle S skrev:
Jag tycker att bilden från S2:an ser bättre ut. Diabilden är på tok för blå. Även skuggorna är ju blåa, tycker det ser illa ut.
Är det så Velvia ser ut? Har själv aldrig använt den.

Intensivt blå himmel brukar ge blåfärgkast i skugga.. eller hur. S2 har gett en grön nyans i skuggan som jag inte alls gillar!

En majoritet väljer Velvian före den digitala bilden (utan justering).

Velvian överstämmer mycket bättre med hur det såg ut vid tillfället.

Med vänlig hälsning
Johan
 
julgus skrev:
Intensivt blå himmel brukar ge blåfärgkast i skugga.. eller hur. S2 har gett en grön nyans i skuggan som jag inte alls gillar!

En majoritet väljer Velvian före den digitala bilden (utan justering).

Velvian överstämmer mycket bättre med hur det såg ut vid tillfället.

Med vänlig hälsning
Johan
Kanske det, men den känns inte äkta. Men du var ju där, så jag litar på dig:)
 
Hej
i de bilder du visade som ex så hade du använt NeatImage.

I side-by-side jämförelsen är det faktiska pixlar som visas.. inga korn.. har du inte sett det?

Med vänlig hälsning
Johan


Kim10D skrev:
inte så svårt att förstå, jag kom med ett påstående "minst lika bra som velvia" så jag visade ett exempel på en bild som jag tyckte blev "minst lika bra som velvia"...enkelt att förstå.



klart man inte ser korn i den lilla storleken..neatimage..finns inga behov av det vid 100ISO eller 200ISO..inte med Canon 10D iaf.
 
Hej

Sannolikt.. baserat på vad? Har du en likadan skanner? Den ger inget blåstick. Den har använts för att skanna flera tusen dior.. med mycket bra resultat utan särskilda färgstick.

Har du plåtat med dia o skannat någonsin?

Med vänlig hälsning
Johan


Kim10D skrev:
jo, nog verkar det vara lite blåstick, men det beror sanolikt på skannern..gissar jag iaf.
 
Hej

ser du kornen i min jämförelse?

Gör du det får du gå till ögonläkare för de finns inte...

Med vänlig hälsning
Johan

Kim10D skrev:
i en av bilderna..ja (inte de andra)..med 7i och 400ISO..


jag har själv 100-tals velviabilder (ISO 36) och nog 17 syns kornen allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.