ANNONS
Annons

När är digitalkamerorna ifatt?

Produkter
(logga in för att koppla)
julgus skrev:
Hej

Sannolikt.. baserat på vad? Har du en likadan skanner? Den ger inget blåstick.
Det var som jag sa en gissning..
julgus skrev:

Den har använts för att skanna flera tusen dior.. med mycket bra resultat utan särskilda färgstick.
aha..då blev det så dåligt p.g.a filmen då.
julgus skrev:

Har du plåtat med dia o skannat någonsin?
otaliga gånger..plåtade med DIA i 10 år..

Hej

använder du svepelektron mikroskop för att se dessa korn.. jag visar faktiska pixlar i detaljbilderna.. varför överdriva.. syns de inte vid denna faktiska storlek så syns de inte vid en utskrift eller likande.

Med vänlig hälsning
Johan

Kim10D skrev:
du läser illa..klart det inte går att se i den lilla storleken skrev jag..klart och tydligt.

Hej
Sannolikt är mer än en gissning i mina ögon, du sa inget om en gissning...

"aha..då blev det så dåligt p.g.a filmen då. "
fattar inte detta inlägg.. förklara är du snäll..

Med vänlig hälsning
Johan

Kim10D skrev:
Det var som jag sa en gissning..

aha..då blev det så dåligt p.g.a filmen då.
otaliga gånger..plåtade med DIA i 10 år..

det syns korn tydligt från de stora papperskopiorna jag har fått från mina velvia ISO36 bilder.

Jag tycker Johan har rätt i sak velvian ser bättre ut men vad jag inte fattar är varför man ska tro att tex en RAW fil ska kunna tas som (färdigframkallad) självklart krävs det ytterligare arbete för att den ska kallas färdig..och det i det digitala mörkrummet.
Jämför två "färdiga" bilder istället.....
fast det var kanske inte det johan ville visa utan något annat.
MVH Nicke

Jag gillar som sagt bilder från dia bättre än från digitalkameror. Det vet ni säkert efter förra debatten vi hade.. ;=).

Från Canons flaggskepp 1Ds har jag dock sett några "filmliknande" bilder..dvs bilder där korn/brus, färger, skärpa och renhet har varit mycket bra. Tyvärr får jag oftast känslan av att bilderna är platta. Objekt kan sakna volym. Där vet jag att de flesta inte delar min uppfattning. Så vi behöver inte älta det en gång till. Men det är den känsla jag får i alla fall.

Den dagen jag upplever att plattheten i bilderna från digitalkameror är borta kommer jag antagligen byta från analogt till digitalt. Då föutsätter jag också att andra små egenheter som stort batterislukande etc är borta.

Nu vet jag inte riktigt hur digitalare fungerar..men kan man anpassa de efter en viss typ av situation!? Jag menar..som analoganvändare kan jag ju använda olika sorters film för olika typer av miljöer/ljus/färger etc beroende på vilket resultat jag vill ha. Går det att göra något liknande med en digitalkamera?

Obs! Det var inte en ironisk fråga utan en fråga för att jag inte vet hur det fungerar med digitalare.. ;=)

forstheim skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur digitalare fungerar..men kan man anpassa de efter en viss typ av situation!? Jag menar..som analoganvändare kan jag ju använda olika sorters film för olika typer av miljöer/ljus/färger etc beroende på vilket resultat jag vill ha. Går det att göra något liknande med en digitalkamera?

Ja, först och främst har du ju vitbalansen du kan ställa in i ett par olika nivår + mäta manuellt, plus att du på vissa modeller även kan ställa in balansen i kelvin.
Med t.ex. 1D, 1Ds har du också ett par olika färgrymder du kan köra med för olika situationer, en optimerad för porträtt, en med stor färgmättnad osv.

forstheim skrev:
Den dagen jag upplever att plattheten i bilderna från digitalkameror är borta kommer jag antagligen byta från analogt till digitalt.

Jag har bara skummat igenom diskussionen om platta digitalbilder och med risk för att skriva något som någon redan skrivit här, så tror jag det beror på att digitalkameror har ett mycket bättre omfång än vad film har, detta kan få bilderna att upplevas som "platta" dock inte av mig. Jag är stor förespråkare för digital fotografering men samtidigt så tycker jag det är mycket mer sårbart än äldre ännu mer beprövade metoder. På samma sätt som stenkakor/fonografrullar vs. CD/Magnetband.

Okej..tack för svar.

Att digitalt har framtiden för sig det tvekar jag inte en sekund på. Det är bara en tidsfråga eftersom det har så mycket positivt med sig.

Men jag personligen tycker inte vi är där ännu och vill därför heller inte jämställa den digitala bilden med den analoga. Resonemanget att digitala bilder har större omfång än diat och därmed kan upplevas som mer platta vet jag inte. Då borde resonemanget också stämma mellan negativ och positiv film. Något som jag faktiskt inte har tagit notis om ännu. Det får kollas upp..

Har digitalkameror förresten större omfång än negativ film?

forstheim skrev:

Har digitalkameror förresten större omfång än negativ film?

Tveksamt,
detta är ett av de problem som uppkomer när vana filmfotgrafer började filma video, de har inte byggt upp den rätta intutionen för vad videon klarar av.

och video är ju elektrisk film som numera sparas i digital form.

I övrigt har digitalfotograferingen redan tagit över en stor del av fotograferandet. De flesta dagstidningar använder ju digitalkameror idag.

Sedan tror jag att frågan är felställd. Det handlar inte om när digitalkamerorna hunnit ifatt. Det kommer aldrig producera bilder lika dana som film, tekniken är allt för olika.

Valet mellan digitalt och analogt kommer istället att beror på andra faktorer. Tiden, produktionsflöden, motivetet och vad fotografen vill uttrycka. Detta på samma sätt som att vissa fotografer väljer 12 x 18 cm film och andra 35mm.

julgus skrev:
jag har gjort en lite test mellan Fuji S2PRO och Fuji Velvia+skanning.

Kolla gärna om ni vill;

Kul med jämförelser. Tack för att du delar med dig.

Att många föredrar en bild med en blå ton kan jag hålla för troligt.

Men som fotografiskt original tycker jag att bilden från S2an är klart bättre.

Hej!

Min efterlängtade son nedkom den 9/5 på morgonen. Välskapt och vacker och med mycket lyckliga föräldrar!

Nåväl.

Jag rustade mig för att dokuemtera händelsen och stod inför valet om jag skulle ta analog (Nikon F100) eller digital kamera (Fuji S2PRO). Valet för på min analoga kamera, en F100, SB28 blixt och mitt Nikkor 85/1.8. Jag laddade med Fuji Superia 400 asa film.

Jag har nu dragit 4 rullar, framkallat 2 med kopiering på papper.

Resultatet? Perfekt. Sb28 i taket, auto allt annat eftersom man ju inte har tid att tänka i dylik situation.

Samtliga bilder är i fokus (trots stor bländare), perfekt exponerade (dvs med ljusglimt i ögat och med naturligt omgivande ljus), hudtoner exakta, nästintill kornfria bilder.

Klart bättre (jo!) än digitalt och dessutom billigare. För digitala bilder som skall kopieras på papper kostar mer.

Jag framförde detta till min lokala fotohandlare och han medgav något tveksamt att jag inte var den förste som framfört liknande argumentation och han var böjd att hålla med.....

Eventuell korn och extrem detaljupplösning är inte allt - helheten fäller avgörandet. Till filmens fördel.

Häpp, antagligen brännhett stoff....

Nu ska jag slå igång tvättmaskinen.. grabben hade lagt en klisterrökare som var av konsistensen..seg, kletig och överallt....

Med vänlig hälsning
Johan.. nu 3 barns pappa!

Ber att få grattulera den nyblivne trebarnsfadern. Hoppas att mor och barn åxå mår bra :)

Håller med dig om att priserna är hutlösa, men jag tycker att internetlabben som t ex Colormailer har hittat rätt idé. Skicka in bilderna via nätet via ett speciellt program. Det är nåot som Agfa har tagit fram och skickar med labbanläggningen. Tabetalt under 3:- per kopia oavsett antal. Ta betalt för frakten 25:-. Leverera inom en vecka i brevlådan. Betala med kreditkort, Jag har provat olika storlekar och jag är mycket nöjd med de förståringar 30x40 50x40 jag gjorde.50x40 kostade mig 99:-/st. Resultaet blev väldigt nära det jag såg på skärmen. Avvikelsen berodde snarare på hur förstoringen är belyst där den sitter på väggen.

Nu kan man hos sagda bolag snåla om man villö göra 2 st 30x40, genom att beställa en 40x60 och lägga ut två bilder på den och sedan skära den i två. Ett spartips.

Grattis till nytillskottet!

När min dotter föddes körde jag helt analogt... o det funkade bra, på den tiden delade posten ut brev på lördagar så redan dagen efter nedkomsten, en fredag, hade släkten bilder att njuta av.

Men så hände det 1985 också... hade jag fått barn idag hade det digitaliserats från första stund o hugade hade kunnat se underverket nån timma efteråt via internet *s*.

Att direktsända är förstås möjligt, men det är en smula överdrivet, eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar