Hej!
Min efterlängtade son nedkom den 9/5 på morgonen. Välskapt och vacker och med mycket lyckliga föräldrar!
Nåväl.
Jag rustade mig för att dokuemtera händelsen och stod inför valet om jag skulle ta analog (Nikon F100) eller digital kamera (Fuji S2PRO). Valet för på min analoga kamera, en F100, SB28 blixt och mitt Nikkor 85/1.8. Jag laddade med Fuji Superia 400 asa film.
Jag har nu dragit 4 rullar, framkallat 2 med kopiering på papper.
Resultatet? Perfekt. Sb28 i taket, auto allt annat eftersom man ju inte har tid att tänka i dylik situation.
Samtliga bilder är i fokus (trots stor bländare), perfekt exponerade (dvs med ljusglimt i ögat och med naturligt omgivande ljus), hudtoner exakta, nästintill kornfria bilder.
Klart bättre (jo!) än digitalt och dessutom billigare. För digitala bilder som skall kopieras på papper kostar mer.
Jag framförde detta till min lokala fotohandlare och han medgav något tveksamt att jag inte var den förste som framfört liknande argumentation och han var böjd att hålla med.....
Eventuell korn och extrem detaljupplösning är inte allt - helheten fäller avgörandet. Till filmens fördel.
Häpp, antagligen brännhett stoff....
Nu ska jag slå igång tvättmaskinen.. grabben hade lagt en klisterrökare som var av konsistensen..seg, kletig och överallt....
Med vänlig hälsning
Johan.. nu 3 barns pappa!