Annons

Myterna om brus

Produkter
(logga in för att koppla)
NU Lars får du allt läsa på vad jag har skrivit, jag har förklarat ett antal gånger.Vad är det du inte förstår?

Mikael
 
LGK skrev:
Du skriver att större är bättre.

(Jag antar att vi fortfarande diskuterar brus)

Varför och under vilka kriterier? Specifiera gärna så blir det tydligare för alla som följer diskussionerna!

/L
Hur många fler förklaringar och länkar behöver du, och hur många fler varv är den här diskussionen värd?
 
säg det.

det är mycket snö i Lund och vinterbilder är "ovanliga" , här blommade allt för en vecka sedan.så jag drar i väg ut och tar lite arkivbilder som jag vet att en kund kommer att behöva.

Mikael
 
Fotografering har för mig tidigare varit mer en fråga om skapande och inte så mycket om hur tekniken fungerar. Men jag inser nu att kännedom om hur tekniken fungerar faktiskt kan hjälpa mig att i slutändan få ännu bättre resultat.

Så Mikael, jag vill tacka för dina inlägg och länkar som varit väldigt intressanta och fullständigt - för mig - begripliga att läsa.

Men är det inte dags att runda av den här tråden?

Never argue with idiots. they will drag you down to their level and beat you with experience
 
macrobild skrev:
NU Lars får du allt läsa på vad jag har skrivit, jag har förklarat ett antal gånger.Vad är det du inte förstår?

Mikael

jag får väl göra som du Mikael...

"Men är det verkligen ingen som håller med i mitt resonemang kring HUR vi ska göra jämförelsen med kriteriet att skärpedjupet ska vara detsamma?!

Mikael, jag trodde att jag i alla fall hade med mig dig i DEN frågan?. 9/10 av tråden handlar ju för sjutton om just det! Om ni är överrens med mig i just den frågan får ni gärna säga till så kan vi släppa den delen! Och så kan ni hjälpa mig att förklara för tex Per Danielsson, Christoffer consioe, Leif Bength mfl)."

Föstod du min fråga här?

/L
 
Anders Östberg skrev:
Hur många fler förklaringar och länkar behöver du, och hur många fler varv är den här diskussionen värd?

Jag vill att han specifierar med åtminstone några kriterier (tex de som har diskuterats här)

Det Mikael säger är ju att Volvo är bättre än Saab. Det blir en högst subjektiv synpunkt.

/L
 
macrobild skrev:
Jag har inte hittat något exempel på vad fill factor är för dagen CMOS-baserade sensorer men det skulle vara intressant att få höra i vilken storleksordning de är och hur de varierar med sensorstorlek. Om jag ska spekulera, så tror jag att de sk. micro lenses gör att skillnaden blir väldigt liten mellan små/stora sensorer, men som sagt, då spekulerar jag...

/L

varför skulle en microlins på en stor enskild pixelyta vara sämre än en microlins på en liten enskild pixelyta.
Är inte förhållandet lika stora vad det gäller filfactor som tidigare.skulle microlinsen på en plutte liten cmos yta vara lättare att framställa, bättre . effektivare ?

Förstår inte , förklara
 
LGK skrev:
Jag vill att han specifierar med åtminstone några kriterier (tex de som har diskuterats här)

Det Mikael säger är ju att Volvo är bättre än Saab. Det blir en högst subjektiv synpunkt.

/L
Skippa liknelserna, det bara förvirrar, och säg exakt vad du menar istället.
 
En test enl LGKs kriterier.

Först setupen.

Kameror:
40D. EF28-105 II USM. 3.5-4,5.
G9. 7,4-44,4. 2,8-4,8.

Skärpan på nosen och ca 1,5 m till svansen. Avstånd till nosen ca 3,5 m

Resten framgår av bilderna nedan där utsnitt lagts från nos till svans.

Redan här spricker jämförelsen eftersom att utsnittet an naturliga skäl inte är det samma, 3/2 resp 4/3.
 

Bilagor

  • setup.jpg
    setup.jpg
    74.2 KB · Visningar: 167
ISO100-400 ISO på 40D mot ISO100 på G9 vid 50%
 

Bilagor

  • ex1.jpg
    ex1.jpg
    94.8 KB · Visningar: 165
Redan vid ISO 100 så syns inga skillnader på skärpedjup men bruset är mindre på 40D. Utsnitt vid 100%
 

Bilagor

  • ex1a.jpg
    ex1a.jpg
    96.3 KB · Visningar: 163
ISO800-1600 på 40D mot ISO100 på G9 vid 50%.

Här syns det att 40D är minst 3 steg bättre än ur ren brussynpunkt. ISO800 på 40D är lika bra som ISO100 på G9. Tror oxå att Mikael Risedal har konstaterat samma vid en jämförelse i 40D-tråden.
 
Kan man dra några generella slutsatser egentligen, resultatet blir ju helt beroende av vilka kameror man jämför. Det finns relativt brusiga och relativt brusfria kameror av båda slagen så man kan nog välja modeller som ger önskat resultat, speciellt på högre ISO
 
Anders Östberg skrev:
Kan man dra några generella slutsatser egentligen, resultatet blir ju helt beroende av vilka kameror man jämför. Det finns relativt brusiga och relativt brusfria kameror av båda slagen så man kan nog välja modeller som ger önskat resultat, speciellt på högre ISO

Precis! Och det är väl de Mikal Risedal m.fl. och jag har försökt tala om...

Här har jag valt G9 mot 40D eftersom jag har båda och båda har raw-möjlighet så man kan plocka bort brusreduceringen helt på båda.
 
LGK skrev:
Jag vill att han specifierar med åtminstone några kriterier (tex de som har diskuterats här)

Det Mikael säger är ju att Volvo är bättre än Saab. Det blir en högst subjektiv synpunkt.

/L

Kl 1100 skall jag jobba (fotografera)återkommer senare i eftermiddag.

Jag har specifiserat allt,men du förstår ändå inte.
Du har ett problem , inte jag.
Jag har erbjudit dig en artikel skriven av Lars Kjellberg i PDF format för Profsfoto. Lars är en lysande pedagog,den bästa enligt min mening i Sverige, jag har medverkat i dena artikel liksom många andra.

Om du nu inte förstår mina förklaringar så kan du bli hjälpt av denna artikel.
Nu måste jag dra
Mikael
 
Anders Östberg skrev:
Skippa liknelserna, det bara förvirrar, och säg exakt vad du menar istället.

Jag säger ju det! Jag vill veta vilka kriterier som gäller för att man objektivt ska kunna säga att stor är bättre än liten. (Vilket skärpedjup tex, vilken fillfactor? Samma på båda sensorerna eller?)

/Lars
 
LGK skrev:
Jag säger ju det! Jag vill veta vilka kriterier som gäller för att man objektivt ska kunna säga att stor är bättre än liten. (Vilket skärpedjup tex, vilken fillfactor? Samma på båda sensorerna eller?)

/Lars
Jag gör som du och besvarar frågan med en annan fråga. ;-)

Bättre för vilken användning?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kamera vs. HiFi

LGK skrev:
För att göra en jämförelse med film:
Läs gärna http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=76 så förstår du att vi har samma möjligheter även där.

Vi får antingen välja en ljusstarkare film (vilket blir mest rättvist) eller så justerar vi exponeringen när vi framkallar filmen (inte så rättvist mot en större sensorn)

Citat från artikeln:

"Do not forget that 35 mm gives you the advantage of shutter speeds up to three or four times faster than the 9x12 format. This means that you can use a film that is four stops slower, for example Agfapan APX 25 in a 35 mm camera compared with T-Max 400 in the large format camera."

/L

jo, jag förstår din principiella poäng, det jag har svårt att begripa är varför du tycker at du har genomskådat en myt. sensorstorleken har betydelse och större sensorer har bättre förutsättningar för att brusa mindre. sen att den resulterande bilden inte nödvändigtvis blir exakt likadan som den från en mindre (eller för den delen en större) sensor är som det är. rätt verktyg för rätt jobb. sen kamerornas begynnelse (?) har man ju varit tvungen att offra skärpedjup för att vinna ljusstyrka.

det där med "rättvisa" i sammanhanget tycker jag inte är relevant. att en fullformatskamera kan ta en "brusfri" bild i dåligt ljus där en mindre sensor inte kan det, är information som är intressant för mig. att jag sen skulle kunna ta "EXAKT samma" bild om jag satte ett icke existerande f0.75-objektiv med kortare brännvidd på min "mindre" kamera spelar ingen roll i praktiken. att jag kan blända ner fullformatskameran och göra den lika obrukbar som kompakten är heller inte speciellt relevant. för mig i alla fall, men det är klart att alla inte kan ha samma uppfattning.

sen att det verkar som att det går att uppnå samma skärpedjup på en större sensor utan att bruset nödvändigtvis ökar är ju en annan sak.

jaja, jag är iaf öppen för förkrossande bildbevis till kompaktkamerans fördel, hittills har de i min mening brusfriaste bilderna kommit från större sensorer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.