Kul Mikael att du kunde bidra med bilder som fick tråden att leda någon vart. En bild säger mer än ... , undrar förresten hur många ord det finns i tråden?
Makten skrev:
Om jag har räknat rätt så har 5D en sensorarea som är 18,9 gånger större än den hos G9, vilket borde betyda att man måste blända ner (ln(18,9))/(ln2) = 4,24 steg för att få samma skärpedjup (och därmed även samma antal fotoner per pixel vid samma slutartid). Ännu ett steg ytterligare till f/11 i Mikaels exempel alltså. Kanske kunde då bruset vid ISO 100 vara ganska jämlikt med ISO 1600 hos 5D. Fortfarande fullständigt vansinnigt, men allt enligt Lars kriterier.
Doftmaster ger dig rätt Martin.
Det går att ställa upp ett scenario som får kriterierna att verka mindre vansinniga. Låt säga att man är gatufotograf. (För något år sedan fanns många trådar om att ställa in kameran på hyperfokalavstånd och skjuta från höften.) Antag att du med en Canon G9 ställer in 7,4 mm (motsvarande 35 mm på småbild) och behöver köra på f/2,8 för att nå tillräckligt korta slutartider i rådande ljusförhållanden vid ISO 100. Du kan då ställa in fokus på 3,3 m och nu ha fokus från 1,7 m till oändligheten (om du inte gör så stora kopior).
För att kunna gå runt och ta bilder med en 5D med 35 mm objektiv, fortfarande med tillräckligt korta slutartider och fortfarande med skärpa från 1,7 m till oändligheten, måste du nu ställa in bländare f/11 (eller t o m snäppet mindre). Mikaels tester gör troligt att Canon 5D, som nu måste vara inställd på ISO 1600, brusar minst lika mycket som en Canon G9.
(Det finns det förstås andra nackdelar med G9 beträffande dynamik t ex, som Mikael visade, medan det vid gatufoto i skumma kvarter finns annat som talar för G9:an...)
Hoppas ingen tolkar ovanstående som att G9:s lilla sensor generellt är bättre eller brusfriare, i de flesta normala situationer ger ju 5D överlägset renast bilder, men under de förutsättningar trådskaparen ställde upp (och som så många trådläsare bortsåg från) verkar det inte som att den lilla sensorn leder till mer brus.
(LKG, du ignorerade mitt förra försök till konkretisering, men jag hoppas min tolkning ovan är ungefär vad du avsåg vid trådstart, även om resonemanget var mer generellt.)
PS. Tack paco och PMD för intressanta Kodaklänkar.