Annons

Myterna om brus

Produkter
(logga in för att koppla)
LGK skrev:
Kolla Mikaels inlägg där han förklarar att ISO-talen inte är samma på kameror med olika stora sensorer. Ge dig på honom också i sådana fall! Var brister hans resonemang? Jag ser inga större brister i alla fall.
...
Tror inte det är det Mikael säger.

Samma ISO på dom två kamerorna *är* lika i den ursprungliga meningen att dom representerar samma exponeringsnivå vid samma ljusnivå, inget annat. Som sagts tidigare, ISO-talet säger ingenting om vare sig brus eller förstärkning i en specifik kamera. Att sedan en viss kamera har en viss brusnivå och en viss förstärkning vid ett visst ISO-tal är en annan sak.
 
Anders Östberg skrev:
Tror inte det är det Mikael säger.

Samma ISO på dom två kamerorna *är* lika i den ursprungliga meningen att dom representerar samma exponeringsnivå vid samma ljusnivå, inget annat. Som sagts tidigare, ISO-talet säger ingenting om vare sig brus eller förstärkning i en specifik kamera. Att sedan en viss kamera har en viss brusnivå och en viss förstärkning vid ett visst ISO-tal är en annan sak.

Jag tror att vi får invänta Mikael då...

/Lars
 
Re: Re: Glöm inte...

LGK skrev:
Javisst har du rätt, men först vill jag komme överres om att skärpedjupet ska vara detsamma och jag har stort sett inte inte hört en enda som tycker att detta är relevant!!!
(tack ni som ändå försökt hjälpa till, Mikael Nordenfeltd - http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1111173#post1111173 och Timour - http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1111308#post1111308 är i alla fall några)

Så for vi har kommit överrens om att skärpedjupet är relevant så tycker jag att vi går vidare och tittar på de andra faktorerna som är relevanta. Vi kommer troligen adrig kunna göra en helt rättvis jämförelse men vi kommer komma betydligt närmare sanningen om vi försöker få förutsättningarna lika. Om jag får med mig någon på det så är jag villig att gå vidare och diskutera ovan punkter som du nämner.

Notera att i mitt första inlägg (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1110850#post1110850) så beklagade jag mig på att alla tester kör med olika skärpedjup och man får då en väldigt tydligt skillnad i brus mellan olika stora sensorer.

Jag nämner också i mina slutsatser att dina parametrar ovan påverkar bruset.

(Och jag nämner också felaktigt att antalet pixlar inte påverkar bruset. Fel av mig!)

/L

Tyvärr kommer vi aldrig att bli överens om att skärpedjupet är relevant för bruset. Det är ju samma mängd ljus som kommer in, oavsett om jag väljer att ta en bild med 1 sek och bländare 22 eller samma bild med 1/60 och bländare 2,8

Men en kul tråd är det.
 
Re: Re: Re: Glöm inte...

vifra skrev:
Tyvärr kommer vi aldrig att bli överens om att skärpedjupet är relevant för bruset. Det är ju samma mängd ljus som kommer in, oavsett om jag väljer att ta en bild med 1 sek och bländare 22 eller samma bild med 1/60 och bländare 2,8

Men en kul tråd är det.

Är vi då överrens om att båda sensorerna i jämförelsen även bör ha samma mängd ljus (antal fotoner per sensor) eftersom detta styr hur mycket vi måste förstärka signalen (höja bruset)?

/L
 
Det är du Lars som skrivar fel

Lars Karlström (LGK) skrev:
Kolla Mikaels inlägg där han förklarar att ISO-talen inte är samma på kameror med olika stora sensorer. Ge dig på honom också i sådana fall! Var brister hans resonemang? Jag ser inga större brister i alla fall.

Isotalet 100 är alltid 100 men om du läser vad jag skriver så betyder det inte att 100iso, 400iso är detsamma i signalnivå vad det gäller antal elektroner, se schematiska bilden med iso och signalnivå från en kompakt och en slr.
Denna skilnad i elektroner ger att den lilla kameran har / ger högre brusbild även om isotalet är detsamma och kallas 100, 400, 800 osv


Mikael
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Glöm inte...

LGK skrev:
Är vi då överrens om att båda sensorerna i jämförelsen även bör ha samma mängd ljus (antal fotoner per sensor) eftersom detta styr hur mycket vi måste förstärka signalen (höja bruset)?

/L


Vad är vitsen med det? Här är ju skilnaden mellan att ha en stor sensor med stora enskilda pixlar och en med små enskilda pixlar.
Det betyder att du får exponera en sensor med exv 2 micrometer stora pixlar (en Canon G9) många gånger längre än en SLR kamera med en pixelstorlek på 8,4 micrometer för att erhålla samma signalnivå=antal insamlade fotoner som exiteras till elektroner
Sedan har inte den lilla sensorn kapacitet att hålla kvar, lagra alla dessa elektroner innan utläsning pga liten well capacity , pixeln skulle svämma över.

Förstår du förutsättningarana hur en pixel fungerar Lars??
Mikael
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Glöm inte...

macrobild skrev:
Vad är vitsen med det? Här är ju skilnaden mellan att ha en stor sensor med stora enskilda pixlar och en med små enskilda pixlar.
Det betyder att du får exponera en sensor med exv 2 micrometer stora pixlar (en Canon G9) många gånger längre än en SLR kamera med en pixelstorlek på 8,4 micrometer för att erhålla samma signalnivå.
Sedan har inte den lilla sensorn kapacitet att hålla kvar alla dessa elektroner innan utläsning pga liten well capacity , pixeln skulle svämma över.

Förstår du förutsättningarana hur en pixel fungerar Lars??
Mikael

Alternativet till att exponera den lilla sensorn längre är att minska skärpedjupet så att de blir lika för båda sensorerna. Då har vi ju samma slutartid också! Ett bättre alternativ enligt mig.

Det sista angående översvämning gäller ju bara om vi kör med låga ISO-tal på kameran med den stora sensorn (och då hittar vi ju inte något motsvarande (omräknat) ISO-tal på kameran med den lilla sensorn så där får du samma problem som om du definerar bländartalet till 1.2 för den stora sensorn. Det finns ingen optik med motsvarande bländare (omräknad). Låt oss istället definera värdena för kameran med den lilla sensorn så är jag ganska säker på att vi hittar motsvarande värden (omräknade) för den stora sensorn.

/L
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Glöm inte...

LGK skrev:
Alternativet till att exponera den lilla sensorn längre är att minska skärpedjupet så att de blir lika för båda sensorerna. Då har vi ju samma slutartid också! Ett bättre alternativ enligt mig.

Det sista angående översvämning gäller ju bara om vi kör med låga ISO-tal på kameran med den stora sensorn (och då hittar vi ju inte något motsvarande (omräknat) ISO-tal på kameran med den lilla sensorn så där får du samma problem som om du definerar bländartalet till 1.2 för den stora sensorn. Det finns ingen optik med motsvarande bländare (omräknad). Låt oss istället definera värdena för kameran med den lilla sensorn så är jag ganska säker på att vi hittar motsvarande värden (omräknade) för den stora sensorn.

/L

Ibland så får jag för mig att du förstår ,vad är det du nu diskuterar.
Du startade tråden genom att försöka leda i bevisning att det finns en myt om brus. Du anser att en parameter som är erhållet skärpedjup från olika kameror skall vara med i bedömningen av brus, du har fått svar på detta, svar på varför det skiljer på signaluttag mellan en stor sensor och en mindre, dvs vad nyttan är med en stor enskild pixelyta och vilka fördelar denna har jämfört med en mindre.

Mikael
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Glöm inte...

macrobild skrev:
Ibland så får jag för mig att du förstår ,vad är det du nu diskuterar.
Du startade tråden genom att försöka leda i bevisning att det finns en myt om brus. Du anser att en parameter som är erhållet skärpedjup från olika kameror skall vara med i bedömningen av brus, du har fått svar på detta, svar på varför det skiljer på signaluttag mellan en stor sensor och en mindre, dvs vad nyttan är med en stor enskild pixelyta och vilka fördelar denna har jämfört med en mindre.

Mikael

Jag känner inte att jag har fått svar på varför man inte ska ta hänsyn till skärpedjup. Hur ska man kunna värdera de resultat som man kommer fram till. D200 brusar dubbelt så mycket som 5D om man har längre skärpedjup? Det säger inte mig någonting. I testerna framgår det ju inte heller hur mycket större skärpedjup man får. Är det värt det extra bruset?? Omöjligt att avgöra!

Däremot ett test där man försöker få alla parametrar som påverkar bilden så att bilden blir lika skulle säga mig hur mycket mer den ena eller andra kameran brusar om man vill ta samma bild.

/L
 
Därför finns det jämförelser hur mycket skiljer det sig mellan att 5d är ställd på det som motsvarar 3200iso och d200 på 800iso_Om jag minns rätt så är kamerorna tämligen lika där.
Det betyder i jämförelsen 5d och d200 så kan jag välja 1600iso uppnå samma skärpedjup dvs blända ner 1 steg mer och och ha samma tid som d200 men 5d har mindre brus och högre detalåtergivning främst i lågdager/mellantoner , väljer jag 3200 i 5d och ytterliggare blända ner ett steg så blir brusbilden tämligen lik. Dvs jag kan öka skärpedjupet eller minska tiden i jämförelse med d200.

Ingen annan som testar tar med skärpedjupet i sammanhanget vad jag vet, (det är iof inte fel) jag föreslår att du lägger ditt krut på att övertyga Phil Askey som har världens mest lästa digitalsida www.dpreview.com att ta med skärpedjupet som ett kriterie vid jämförandet av brus nästa gång han testar kameror med olika storlek på sensorer.
Mikael
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Kamera vs. HiFi

LGK skrev:
Då har du plötsligt minskat ljusflödet till den mindre sensorn vilket skulle vara orättvist. Den parameter som du börjar ändra då är motivet (även om du inte ser det i den genererade bilden) och det var ju inte det vi ville jämföra.

/L

varför är det orättvist att strypa ljuset till den mindre sensorn när det tydligen är rättvist att göra det genom att blända ner för den större? och hur ändras motivet om du "inte ser det i den genererade bilden"??
 
Det här var ju en ovanligt intressant diskussion. Jag tänkte lägga mig i eftersom de flesta verkar vara "mot" Lars i hans resonemang och jag tycker det är uppenbart att han har helt rätt. Om man vill jämföra två olika systems brusegenskaper så ska man väl försöka att se till att ta exakt samma bild med dem? Och då är skärpedjupet en av faktorerna som borde vara oförändrad. "ISO-talet" (som ju är en för varje kamera konstruerad parameter) borde verkligen vara det man ska ändra för jämförelsen. Det är ju den parametern som inte påvkerar bildens utseende (om vi tänker bort bruset).

Men jag funderar på om inte det hela mest är ett optiskt problem? Är det inte svårt att tillverka optik som t.ex. motsvarar ett vanligt normalobjektiv (50/1.8) för en kamera med en sensor i komtpaktkamerastorlek? Och är inte i så fall den stora sensorns existensberättigande att den helt enkelt gör det möjligt för oss att ta de bilder vi vill ha (med litet skärpedjup) med optik som faktiskt går att konstruera?
 
d94ka skrev:
Det här var ju en ovanligt intressant diskussion. Jag tänkte lägga mig i eftersom de flesta verkar vara "mot" Lars i hans resonemang och jag tycker det är uppenbart att han har helt rätt. Om man vill jämföra två olika systems brusegenskaper så ska man väl försöka att se till att ta exakt samma bild med dem? Och då är skärpedjupet en av faktorerna som borde vara oförändrad.


SVAR: detta är nu besvarat ett antal gånger, vi tar med skärpedjupet som kriterie enligt önskemål från Lars.

"ISO-talet" (som ju är en för varje kamera konstruerad parameter) borde verkligen vara det man ska ändra för jämförelsen. Det är ju den parametern som inte påvkerar bildens utseende (om vi tänker bort bruset).

SVAR: För att erhålla samma skärpedjup Exempel: en 40d och en 5d så bländar vi ner 5d ett steg mer vilket då motsvarar ett steg i iso skalan exv från 200 iso och 40d till det som motsvarar 400iso och 5d

Men jag funderar på om inte det hela mest är ett optiskt problem? Är det inte svårt att tillverka optik som t.ex. motsvarar ett vanligt normalobjektiv (50/1.8) för en kamera med en sensor i komtpaktkamerastorlek?

SVAR: Det går ej

Och är inte i så fall den stora sensorns existensberättigande att den helt enkelt gör det möjligt för oss att ta de bilder vi vill ha (med litet skärpedjup) med optik som faktiskt går att konstruera?

Svar: ja men en kamera med stor sensor kan också bländas ner med gott resultat vad det gäller brus eftersom den har större signalnivå än en mindre sensor. Jag har svarat dig i din text.
Återkom gärna med frågor om du inte förstår.
 

Bilagor

  • iso.jpg
    iso.jpg
    40.7 KB · Visningar: 249
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Svar: ja men en kamera med stor sensor kan också bländas ner med gott resultat vad det gäller brus eftersom den har större signalnivå än en mindre sensor. Jag har svarat dig i din text.
Återkom gärna med frågor om du inte förstår.

Tack för all intressant lösning som du och andra givit i detta möte. Jag har läst mycket i denna ganska omfattande diskussion men inte allt. Jag tycker det är väldigt uppfriskande när någon vrider på problemet som Lars Karlström i detta fall gjort. Även om det i en del fall uppfattas som tossigt, så tvingas de som försvarar "status quo" att skärpa sig och inte bara rapa samma gamla mantra hela tiden utan eftertanke. Saker är inte rätt bara för att de upprepats av tusenden i alla lägen även om det kanske teoretiskt må gälla i detta fall.

Jag hade heller inte riktigt fattat varför en sensor av samma storlek med stora och färre sensorer nödvändigtvis skulle ge mindre brus än en med fler och mindre rent praktiskt. Det jag läste om "fill factor" förstår jag. Det handlar ju om yta. Mer aktiv yta som går bort mellan små pixlar. Annars har jag svårt att följa med i en del resonemang. Särskilt svårt har jag att svälja att teori nödvändigtvis sätts lika med praktik.

Gång på gång har saker förbättrats. Nya sensorgenerationer, nya metoder för att hantera signaler och brus har ju gjort att framtidsutdömda format som APS-C visat sig kunna utvecklas och nästan åtminstone ge samma goda bildkvalitet som gamla fullframes. Saker utvecklas praktiskt inom ramen för teoretiska statiska resonemang och "naturlagar". Det tycker jag är spännande. Många nya DSLR-kameror med APS-C sensorer har fullständigt fantastisk bildkvalitet i jämförelse med vad de hade bara för några år sedan. Om man lyssnat på vad folk sa då så trodde säkert en del att det var omöjligt både teoretiskt och praktiskt.

Det jag stör mig på är att man resonerar som ekonomer som använder "paretooptimum" vid analys av ekonomiska förändringar. Där utgår man ofta från att allt annat är lika när man ändrar på en variabel. Samma sak här. Samtidigt vet vi ju praktiskt taget alla, att det skett och sker dramatiska förändringar sett över tid med många av kamerornas funktioner - inte minst censorer och brushantering.

Jag läste senast idag angående en framtida Canon 5D mark II:

"- 15.3 MP full frame CMOS sensor (vastly improved light-gathering capacity per pixel: improved micro lenses; miniaturized micro circuitry; enhanced signal/noise ratio)"

Notera: "improved light-gathering capacity per pixel" och "enhanced signal/noise ratio".

Inte ens en full frame är ju sig lik. Även den förbättras generation för generation inom ramen för fysikens och nu kända gränser. Vad är det som säjer att dessa gränser kommer att se ut som de uppfattas idag?

Kan det sen vara så att utvecklingen av APS-C formatet har haft större ekonomisk betydelse för fabrikanterna eftersom dessa sensorer är billigare att tillverka och säljs i så otroligt mycket större upplagor att kringtekniken kring dessa utvecklats snabbare är kring full frame sensorerna. På sätt och vis så är man ju i hamn prestandamässigt med en full frame bara genom att den är fysiskt större, medan en APS-C behöver mer sofistikerade lösningar kring sig för att verkligen prestera på toppen av sin förmåga?

Om det är så är alla full frame talibaner :) att gratulera för de får kanske en full frame som presterar på ett sätt som den aldrig skulle gjort utan APS-C -utvecklingen.
 
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Tack för all intressant lösning som du och andra givit i detta möte. Jag har läst mycket i denna ganska omfattande diskussion men inte allt. Jag tycker det är väldigt uppfriskande när någon vrider på problemet som Lars Karlström i detta fall gjort. Även om det i en del fall uppfattas som tossigt, så tvingas de som försvarar "status quo" att skärpa sig och inte bara rapa samma gamla mantra hela tiden utan eftertanke. Saker är inte rätt bara för att de upprepats av tusenden i alla lägen även om det kanske teoretiskt må gälla i detta fall.

SVAR: det är inte tossigt och samma fråga har varit upp flera gånger tidigare.

Jag hade heller inte riktigt fattat varför en sensor av samma storlek med stora och färre sensorer nödvändigtvis skulle ge mindre brus än en med fler och mindre rent praktiskt. Det jag läste om "fill factor" förstår jag. Det handlar ju om yta. Mer aktiv yta som går bort mellan små pixlar. Annars har jag svårt att följa med i en del resonemang. Särskilt svårt har jag att svälja att teori nödvändigtvis sätts lika med praktik.

SVAR: Förbättringar görs hela tiden, mindre elektronik runt ljusmottagande yta, förbättrade microliser ,(nikon kör 2st på varandra i D3) bättre separation av brus från signal. I praktiken kan följande anföras, med flera pixlar har inte signal/brus blivit bättre om man jämför exv 1dsmk3 med 1dmk3. Här gäller regeln, större pixel ger förutsättningar till större signaluttag trots förfining.

Gång på gång har saker förbättrats. Nya sensorgenerationer, nya metoder för att hantera signaler och brus har ju gjort att framtidsutdömda format som APS-C visat sig kunna utvecklas och nästan åtminstone ge samma goda bildkvalitet som gamla fullframes. Saker utvecklas praktiskt inom ramen för teoretiska statiska resonemang och "naturlagar". Det tycker jag är spännande. Många nya DSLR-kameror med APS-C sensorer har fullständigt fantastisk bildkvalitet i jämförelse med vad de hade bara för några år sedan. Om man lyssnat på vad folk sa då så trodde säkert en del att det var omöjligt både teoretiskt och praktiskt.

SVAR : samma sak här, har du samma teknik,så har alltid en större pixel bättre förutsättningar.
Varför tror du idag exv D3 och 1dmk3 har bättre signal/brus än exv en kamera med APS stor sensor.
Idag får vi skilja dom från 3200iso istället som förr vid 800iso

Det jag stör mig på är att man resonerar som ekonomer som använder "paretooptimum" vid analys av ekonomiska förändringar. Där utgår man ofta från att allt annat är lika när man ändrar på en variabel. Samma sak här. Samtidigt vet vi ju praktiskt taget alla, att det skett och sker dramatiska förändringar sett över tid med många av kamerornas funktioner - inte minst censorer och brushantering.

SVAR: så länge vi talar om samma sak blir återigen svaret - större är bättre.

Jag läste senast idag angående en framtida Canon 5D mark II:

"- 15.3 MP full frame CMOS sensor (vastly improved light-gathering capacity per pixel: improved micro lenses; miniaturized micro circuitry; enhanced signal/noise ratio)"

Notera: "improved light-gathering capacity per pixel" och "enhanced signal/noise ratio".

Inte ens en full frame är ju sig lik. Även den förbättras generation för generation inom ramen för fysikens och nu kända gränser. Vad är det som säjer att dessa gränser kommer att se ut som de uppfattas idag?

SVAR : Inga konstigheter, Canon vill peta in mer pixlar och samtidigt behålla signal/brus förhållandet som tidigare, det har de svårt med just nu, se S/B mellan 30d och 40d eller 1dsmk3 med lillebror 1dmk3

Kan det sen vara så att utvecklingen av APS-C formatet har haft större ekonomisk betydelse för fabrikanterna eftersom dessa sensorer är billigare att tillverka och säljs i så otroligt mycket större upplagor att kringtekniken kring dessa utvecklats snabbare är kring full frame sensorerna. På sätt och vis så är man ju i hamn prestandamässigt med en full frame bara genom att den är fysiskt större, medan en APS-C behöver mer sofistikerade lösningar kring sig för att verkligen prestera på toppen av sin förmåga?

SVAR: nej det tror jag inte, fråga Canon som har längst erfarenhet av stora sensorer och mindre.

Om det är så är alla full frame talibaner :) att gratulera för de får kanske en full frame som presterar på ett sätt som den aldrig skulle gjort utan APS-C -utvecklingen.

Möjligt, vem vet?

Återigen, större enskild pixel ger alltid förutsättningar för bättre signaluttag , mindre brus samt större dynamiskt omfång. De innovativa framsteg som kan appliceras på en mindre pixel kan göras på en större
svar finns i din text.


Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Möjligt, vem vet?

Återigen, större enskild pixel ger alltid förutsättningar för bättre signaluttag , mindre brus samt större dynamiskt omfång. De innovativa framsteg som kan appliceras på en mindre pixel kan göras på en större
svar finns i din text.


Mikael

Canon har fått leva ganska ostörda i sin full frame-värld och har väl inte förrän nu efter flera år i "splendid isolation" börjat få se konkurrensen hårdna. Ska bli intressant att se vad som händer med kringtekniken kring dessa stora censorer. Kanske får vi se ett hopp i prestanda och ISO-nivåer när man börjar applicera de kunskaper man fått vid utvecklingen av de mindre censorerna även på full frame-sensorerna. Då är ju ordningen återställd!

Ett annat bra exempel på en teoretisk diskussion som kanske dragit förhastade teoretiska slutsatser har ju varit att det inte går att sensorstabilisera en full frame. Det teoretiska resonemanget utgår från att ljuscirkeln inte skulle räcka till för de rörelser som skulle krävas. Genom det skulle Sony tvingas ge upp bildstabiliseringen i sina full frames. Tekniken skulle för alltid begränsas till APS-C och mindre sensorer.

Vi har inte sett hur det blir med det i Sonys kommande full frame men Sony har ju sagt att "stabiliseringsproblem med full frames är ingen issue längre" (fritt översatt). Ett misstag i den debatten kanske varit att man stirrat sig blind på själva rörelsens längd och inte förstått responstidens betydelse. Snabbare korrektionsrörelser kan ju kanske minska behovet en så lång rörelse som man tidigare antagit skulle behövas för att parera skakningarna.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
...
Vi har inte sett hur det blir med det i Sonys kommande full frame men Sony har ju sagt att "stabiliseringsproblem med full frames är ingen issue längre" (fritt översatt). Ett misstag i den debatten kanske varit att man stirrat sig blind på själva rörelsens längd och inte förstått responstidens betydelse. Snabbare korrektionsrörelser kan ju kanske minska behovet en så lång rörelse som man tidigare antagit skulle behövas för att parera skakningarna.
Hur menar du då? Korrektionens längd måste väl bero på skakningens storlek? Minskar man amplituden på sensorn så borde den då bli sämre på att motverka skakningarna.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Canon har fått leva ganska ostörda i sin full frame-värld och har väl inte förrän nu efter flera år i "splendid isolation" börjat få se konkurrensen hårdna. Ska bli intressant att se vad som händer med kringtekniken kring dessa stora censorer. Kanske får vi se ett hopp i prestanda och ISO-nivåer när man börjar applicera de kunskaper man fått vid utvecklingen av de mindre censorerna även på full frame-sensorerna. Då är ju ordningen återställd!

Ett annat bra exempel på en teoretisk diskussion som kanske dragit förhastade teoretiska slutsatser har ju varit att det inte går att sensorstabilisera en full frame. Det teoretiska resonemanget utgår från att ljuscirkeln inte skulle räcka till för de rörelser som skulle krävas. Genom det skulle Sony tvingas ge upp bildstabiliseringen i sina full frames. Tekniken skulle för alltid begränsas till APS-C och mindre sensorer.

Vi har inte sett hur det blir med det i Sonys kommande full frame men Sony har ju sagt att "stabiliseringsproblem med full frames är ingen issue längre" (fritt översatt). Ett misstag i den debatten kanske varit att man stirrat sig blind på själva rörelsens längd och inte förstått responstidens betydelse. Snabbare korrektionsrörelser kan ju kanske minska behovet en så lång rörelse som man tidigare antagit skulle behövas för att parera skakningarna.

1dmk3 och 1dsmk3 har redan allt det du nämner som en efterföljare till 5d ev kommer att få.
Vad det gäller Sonys bildstabiliering vet jag inte ett skit.

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.