Annons

Mycket snö = för ljusa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Hallå! Jag har en fråga om när man skall fota något och det är mycket snö med i motivet. Hur gör man bäst för att få med snön så att det ser ut som snö och inte som om det skulle ligga ett vitt papper framför linsen?

Kolla på bifogad bild den är tagen en dag då det var nästan molnfritt och ljust + att det är massor av snö på bilden. Bilden i sig är en riktig skitbild och den illustrerar bra vad jag frågar om.

På denna bild skulle jag då velat att snön + himmeln syntes mycket bättre. Hur gör man?

Bilagor

• qsnow.jpg
    qsnow.jpg
    6.3 KB · Visningar: 500
Snörika ljusa bilder brukar tvärtom oftast tendera att bli mörka/underexponerade, vilket innebär att man ofta får + (plussa) på lite för att få rätt exponerat, Då jag tex fotar längdskidåkning så brukar jag ofta ha mellan 0,5 -1,5 steg överexponering inställt i kameran!

I ditt fall kanske du hade behövt underexponera lite, men de strider som sagt var lite mot vad som normalt brukar va vid snö bilder.

Det är ett svårt motiv för en kamera att hantera eftersom kontrasterna är så pass stora. Det bästa man kan göra är att mäta ljuset selektivt..gärna med en inbyggd spotmätare. Då mäter man enbart på en liten del av motivet (i detta fall i något ljust snöparti) och kompenserar sedan för att få snön så pass vit som man vill ha den. Det gäller att lära sig att se i toner och veta hur mycket man kan kompensera med innan teckning försvinner.

Genom att mäta selektivt mot ett väldigt ljust snöparti och sedan kompensera gör att man kan vara säker på att snön behåller teckning. Alla andra toner i motivet kommer sedan att automatiskt "falla på plats". Himlen kommer att få lite mer teckning, skogen kommer att bli betydligt mörkare etc.

Innan man gör sin exponering får man helt enkelt tänka igenom vad som ska prioriteras i motivet. Kanske inser man redan på förhand att kontrasterna är för stora för att det ska vara lönt att ta en bild..kanske kan man ändra lite på kompositionen för att undvika kontrasterna..eller tar man bilden efter det att man prioriterat teckning i snön framför teckning i skogspartiet.

Det är detta som är det roliga med fotografering tycker jag eftersom resultatet då ligger i fotografens händer och inte i kamerans automatik.. :=)

Om du underexponerar (eller snarare exponerar efter snön) kommer snön och himlen att bli bättre, men skogen blir en svart eller mycket mörk. Du får helt enkelt välja eller använda avtonade gråfilter, ND-filter. Du kan köra två, ett för himlen och ett för snön. Ev. kan du köra gelatinfilter och klippa till detta efter motivet, men jag vet inte hur bra detta funkar.

/Pontus

Exponerar vet jag att man kan göra med min kamera men jag vet inte riktigt vad det är :) Någon som har lust att förklara?
Vadå så man skall inte kunna ta en bild på tex en slalomåkare en fin dag där det är mycket snö utan att välja om han på skidorna skall bli dålig på bild eller att snön och himmelen blir dålig?

Sök på snö i forumen, så hittar du nog några bra förklaringar! Under-/överexponerar gör du antingen genom att ställa in kameran manuellt, med lämpliga kombinationer av bländare och slutartid, så att ljusmätaren visar t ex -1 eller +1 i sökaren, genom att vrida på ratten för exponeringskompensation, eller genom att dubblera/halvera ISO-inställningen en gång för varje steg du vill justera (öka ISO=under, minska ISO=över).

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar