Annons

mycket brus och dålig skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder i princip alltid en fokuspunkt och då en som jag vet fungerar bra, där låser jag fokus. På min Canon 5DMk2 är det den mittersta som gäller. När jag satt skärpan komponerar jag om bilden så att den blir som jag vill. Det här förutsätter att du kan låsa fokus innan du komponerar om. Det finns tillfällen när det inte är bra att komponera om bilden. Med extrema vidvinklar eller på väldigt nära håll (Typ Makro), fungerar det inte så bra, eftersom avståndet förändras när jag vrider kameran.

okey. hur låser man fokus? går det att låsa på mer än ett sätt? ( hållahalvt ner avtryckarn )
 
okey. hur låser man fokus? går det att låsa på mer än ett sätt? ( hållahalvt ner avtryckarn )

På min kamera har jag flyttat autofokus från avtryckaren till en särskild knapp för att skilja på det.
Jag vill inte ha fokus och exponering i samma knapp. En del kameror har en fokuslåsningsknapp som kan ha olika namn. Jag vet inte vad det heter på din kamera tyvärr.
 
Jag måste tyvärr skriva att jag köpte också en D3200 men sålde den efter 1 månad för att jag tyckte att det helt enkelt blev för dålig kvalite på bilderna, nu har jag en D7000, skillnaden är som dag och natt..
 
Dem blev ju kanon. Skall leka mer med blixten. Antar att du inte menade den inbyggda blixten?
Tackar! Jag använder en SB-600 med fjärrutlösning så att jag kan hålla kameran med högerhanden och blixten med vänsterhanden. Det är viktigt att få stor vinkel mellan blixt och kamera för att slippa reflexer. Nackdelen är att man kan få rätt störande skuggor i stället. Polarisationsfilter är också en stor hjälp.
 
Din exempelbild från sporthallen ser ju ut att vara underexponerad 1-1,5 steg. Inte undra på att brus framträder. Inte är det något vidare för skärpan heller med underexponerade bilder. kanske måste du gå in och kompensera exponeringen i kameran som standard för det där så lite konstigt ut.
 
Din exempelbild från sporthallen ser ju ut att vara underexponerad 1-1,5 steg. Inte undra på att brus framträder. Inte är det något vidare för skärpan heller med underexponerade bilder. kanske måste du gå in och kompensera exponeringen i kameran som standard för det där så lite konstigt ut.

Jag hade kameran på p läge och S läge i sport hallen och många bilder blev som denna..
Det tråkiga är att jag tog finare bilder med min gamla kamera. Det suger ganska fett.. :(

Håller på att testa min kompis 50mm af-s 1,8f objektiv nu och visst blir det bättre men jag måste nästan använda den externa blixten till detta också för att få bra inomhus bilder.

Börjar tröttna på det här nu...
 
Utifrån dina beskrivningar och den kraftigt underexponerade bilden från idrottshallen låter det nästan som du använder M-läget och/eller manuell ISO?

En närmast ofin fråga - men har du testat i P-läge med auto-ISO på? Hur ser det ut då?
 
Utifrån dina beskrivningar och den kraftigt underexponerade bilden från idrottshallen låter det nästan som du använder M-läget och/eller manuell ISO?

En närmast ofin fråga - men har du testat i P-läge med auto-ISO på? Hur ser det ut då?

Nej har inte testat med auto iso på. Inga frågor är ofina, Bara det hjälper mej få fina bilder.. :)

Kollade har inte auto iso på p läget..
 
Nej har inte testat med auto iso på. Inga frågor är ofina, Bara det hjälper mej få fina bilder.. :)

Kollade har inte auto iso på p läget..

Om det blir underexponerat ofta måste du nog ställa in kamerans exponeringsstandard på 0,7 plus, eftersom det kan tyda på felinställning från fabrik. Din bild var misstänkt mörk med tanke på att det saknas inslag i bilden som tyder på att mätaren skulle blivit lurad. Belysningen är ju trots allt ganska jämn i sporthallar och sällan föremål för trixiga lösningar på exponeringen.
 
För att få skarpa bilder behöver du tillräckligt med ljus (mer brus i mörker, googla ETTR), tillräckligt snabb slutare (för att undvika rörelse- och skakoskärpa) samt låg ISO (helst native ISO).
Det finns en fysisk gräns där enda sättet är att tillföra mer ambient ljus i form av t.ex. blixt. Var inte rädd för blixt. Med en extern fjärrstyrd kan man ha riktigt roligt och få skitbra bilder.

Bara för att utesluta bak/framfokus så kan du ju testa under kontrollerade former. Stapla några CD-skivor på varann och förskjut varje CD lite.
 
och S läge i sport hallen och många bilder blev som denna..

Jag har inte Nikon men min gissning är att om du ställer in ISO på 800 och 1/200 och använder en ljussvag glugg som din så borde kameran "varna" med någon blinkning. Ljuset i hallen kan omöjligt räcka till för att få en korrekt exponering vid ett så lågt ISO med en kit-glugg.

Jag gissar att du måste upp mot ISO 3200 för att få till det. Sätt kameran i A-läget, välj ISO 3200 och största möjliga bländare (lägst möjliga f-tal) och se vad du får för tid då.

Det du försöker göra - fota fiskar i akvarium och inomhussport är inte det enklast och helt klart situationer där du måste ta kontroll över inställningarna själv för att få bra resultat.

När det gäller inomhussport i dåligt upplysta hallar så skulle jag säga att den nästan är nödvändigt att du skaffar ett objektiv med bättre ljusstyrka för att lyckas. Ett 50/1.8 eller 85/1.8 kostar inga jättesummor och kommer ge helt andra förutsättningar.
 
Nej har inte testat med auto iso på. Inga frågor är ofina, Bara det hjälper mej få fina bilder.. :)

Kollade har inte auto iso på p läget..

Ok! Kör lite med P och auto-ISO på innan du provar något annat :)

Inomhusfoto av rörliga motiv innebär att du måste ge upp tanken att kombinera korta slutartider, optimal bländare och lågt ISO. Det går inte om du inte tillför ljus. Du behöver i princip fota på lägsta tillgängliga bländartal, och dessutom släppa iväg antingen slutartiden eller ISO.

Jag skulle utan att skämmas köra P och auto-ISO för det mesta inomhus, samt A eller S och auto-ISO utomhus.
 
Jag har inte Nikon men min gissning är att om du ställer in ISO på 800 och 1/200 och använder en ljussvag glugg som din så borde kameran "varna" med någon blinkning. Ljuset i hallen kan omöjligt räcka till för att få en korrekt exponering vid ett så lågt ISO med en kit-glugg.

Jag gissar att du måste upp mot ISO 3200 för att få till det. Sätt kameran i A-läget, välj ISO 3200 och största möjliga bländare (lägst möjliga f-tal) och se vad du får för tid då.

Det du försöker göra - fota fiskar i akvarium och inomhussport är inte det enklast och helt klart situationer där du måste ta kontroll över inställningarna själv för att få bra resultat.

När det gäller inomhussport i dåligt upplysta hallar så skulle jag säga att den nästan är nödvändigt att du skaffar ett objektiv med bättre ljusstyrka för att lyckas. Ett 50/1.8 eller 85/1.8 kostar inga jättesummor och kommer ge helt andra förutsättningar.

inomhus sport är absolut inget jag gör ofta ( tack gode gud ) Kör jag högt iso så blir dem jäkligt brusiga bilderna men jag testade bara ett par gånger med lågt f tal pga att batteriet tog slut för mej.
Jag tror jag måste köra lite mer med blixt och inhandla ett fast 50mm 1,8f. Har testat det lite här hemma nu på katten o barnen. Behöver dock blixt för det skall bli riktigt bra, men kanske är ett måste?

Vilken sida är bäst för att länka bilder?
 
Det finns bara tre saker som påverkar bildens ljushet:
- slutartid
- bländare
- ISO
Och de hänger ihop.

Och var och en av dessa påverkar i sin tur andra saker. Slutartid påverkar skakningsoskärpa, bländare påverkar skärpedjup och ISO påverkar brus. Bara för att nämna några saker.

Och sen kan man som fjärde "parameter" förstås tillföra mer ljus, t.ex. med blixt, i den mån det är möjligt.

Jag har skrivit lite om detta med exponering och ljusmätning:
http://sprng.me/h9c3n
 
Det finns bara tre saker som påverkar bildens ljushet:
- slutartid
- bländare
- ISO
Och de hänger ihop.

Och var och en av dessa påverkar i sin tur andra saker. Slutartid påverkar skakningsoskärpa, bländare påverkar skärpedjup och ISO påverkar brus. Bara för att nämna några saker.

Och sen kan man som fjärde "parameter" förstås tillföra mer ljus, t.ex. med blixt, i den mån det är möjligt.

Jag har skrivit lite om detta med exponering och ljusmätning:
http://sprng.me/h9c3n

Bra skrivet. Har du inget bra om focus? :)
 
ISO800 i en sporthall? Dags att tänka om. Du får nog börja tänka ISO3200 eller ISO6400, om du samtidigt vill ha vettiga slutartder - på f2.8.
I riktigt bra hallar (där eliten spelar) blir det 1/640, f2.8, ISO2000. Ungefär.
Brusar det på ISO800 så är det läge att köpa ett modernt hus.

Som sagt, Första gången jag fotar i en sporthall. Och jag är nybörjare på att ställa in själv.
Kameran är inte ens en månad gammal men antar att du menar bättre kamera med modernt hus?

Testade att köra på p läget och ställde iso på 3200 men då blir det brusigt.

skall se om jag hittar något kort på det
 
Här är en i sporthallen med iso 3200 och f7,1 exponeringstid 1/250 ingen blixt

Den blev väldigt brusig, kunde jag motverka det genom att sänka bländartalet?

Eller hur hade ni gjort?

Tack alla som hjälper mej med mina jobbiga frågor.. :)
 

Bilagor

  • DSC_0285.jpg
    DSC_0285.jpg
    13.9 KB · Visningar: 450
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.